هجوم زمین‌خواران به روستای بیداخوید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) روستای بیداخوید یکی از روستاهای خوش آب و هوای استان در شهرستان تفت است که معمولا سردترین روزهای سال را به خود اختصاص می‌دهد، این شرایط آب و هوایی باعث هجوم زمین‌خواران به این روستا و تصرف اراضی دولتی شده است.
این روستا ۵۶۰۰ هکتار وسعت دارد و عمده محصولات کشاورزی آن گردو، بادام، خشکبار، گندم و جو البته در سال‌های ترسالی است.
این شرایط خوش آب و هوایی اما در وضعیت آب این روستا به ویژه در سال‌های خشکسالی تاثیر چندانی نداشته چرا که اهالی روستا حتی برای تامین آب آشامیدنی هم با مشکل مواجه هستند و بسیاری از مزارع و باغ‌های این روستا در اثر خشکسالی از بین رفته است. جمعیت این روستا رفته‌رفته در هر حال کاهش است و اهالی عقیده دارند علت اصلی این مهاجرت، نبود فرصت‌های شغلی به ویژه برای جوانان روستا است از این رو از مسئولان انتظار دارند با سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت گردشگری، تاریخی و طبیعی این روستا، فرصت‌های شغلی مناسبی برای اهالی روستا ایجاد شود. اهالی روستا به خشک شدن و کاهش آبدهی منابع آبی کشاورزی اشاره می‌کنند و عقیده دارند که مسئولان بایدبا احیای این منابع آبی که از سال‌های گذشته جاری مانده‌اند، از خشک شدن مزارع و باغ‌های روستا جلوگیری کنند. این روستا صدمات زیادی از خشکسالی دیده است از این رو کشاورزی، منبع پایدار درآمدی برای اهالی آن تلقی نمی‌شود و می‌توان با توسعه صنعت گردشگری در این روستای خوش آب و هوا، فرصت را برای ایجاد منابع پایدار درآمد فراهم کرد.

خواسته‎‎های ساکنان محله

تجاوز به اراضی ملی روستا

یکی از اهالی روستا با اشاره به تجاوز زمین‌خواران به اراضی ملی این روستا و تغییر کاربری غیرمجاز آنها می‌گوید: ساکنان روستا و حتی مسئولان دهیاری و شورا بارها این تخلفات را به اداره منابع طبیعی اعلام کرده‌اند اما جلوی آنها گرفته نشده است. «علی سلمانی» می‌افزاید: شروع زمین‌خواری با ورود اهالی روستا همراه بوده اما در حال حاضر افراد غیربومی بسیاری در حال تصرف و ساخت و ساز در اراضی ملی هستند و متاسفانه کسی با آنها برخورد نمی‌کند. وی ادامه می‌دهد: متاسفانه شرکت برق نیز به فروش انشعاب برق به این اراضی تصرف شده اقدام کرده و به این ترتیب زیرساخت‌های مورد نیاز برای آنها مهیا شده است. این ساکن روستای بیداخوید می‌افزاید: مردم روستا به سختی قادر هستند زمینی را که حتی متعلق به  آبا و اجدادشان بوده است تصرف کنند اما این افراد به راحتی از خارج از روستا، زمین‌های روستا را متصرف شده‌اند.

حمایت از خانه‌های مددجویان کمیته امداد

یکی دیگر از اهالی این روستا با اشاره به ساخت خانه برای مددجویان کمیته امدادامام‌خمینی(ره) در این روستا، می‌گوید: کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخت اقساط تسهیلات ساخت مسکن‌ محرومان را تعهد کرده اما آن را پرداخت نکرده است. «سیدعباس رحیمی» می‌افزاید: بانک فشار زیادی به این افراد وارد کرده و قصد دارد خانه‌های آنها را مصادره کند در حالی که این مددجویان پیرمردان و پیرزن‌هایی هستند که توانایی بازپرداخت این تسهیلات را ندارند. وی ادامه می‌دهد: بانک مسکن با پیگیری قضایی برای دریافت تسهیلات اقساط وارد عمل شده در حالی که اهالی روستا حتی یک‌بار هم پایشان به مراکز قضایی باز نشده و با روال قضایی این کار اشنایی ندارند از این رو لازم است کمیته امداد به عنوان تعهد کننده پرداخت تسهیلات، به بازپرداخت تسهیلات اقدام کند. رحیمی اظهار می‌کند: خشکسالی‌های متعدد، تنها منابع درآمد روستاییان از کشاورزی و دامداری را به شدت کاهش داده و مددجویان کمیته امداد در روستا اصلا شرایط مالی مناسبی برای تسویه حساب تسهیلات بانکی ندارند و از ابتدا نیز قرار نبوده که آنها این تسهیلات را بازپرداخت کنند.

اهمیت تامین آب آشامیدنی برای روستاییان

یکی دیگر از اهالی روستا به مشکلات تامین آب آشامیدنی روستاییان اشاره می‌کند و می‌افزاید: اهالی در هر ۷۲ ساعت تنها نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه امکان استفاده از آب شبکه آشامیدنی را دارند. «غلامرضا احمدی» ادامه می‌دهد: آب آشامیدنی اهالی این روستا در حال حاضر با تانکربه صورت سیار تامین می‌شود که همین سهمیه سیار هم برای نیاز اهالی کافی نیست. وی می‌افزاید: عمران و آبادانی روستاها به آب بستگی دارد اما زمانی که اهالی روستا برای تامین آب آشامیدنی هم با مشکل مواجه هستند، نمی‌توان انتظار داشت که فضای سبز، مزارغ و باغ‌های روستا از این وضعیت جان سالم به در ببرند. این ساکن روستای بیداخوید از مسئولان می‌خواهد با احیای منابع آبی و پیشکاری قنوات، از خشک شدن آنها جلوگیری کنند و آبدهی آن را افزایش دهند تا روستاییان به دلیل کمبود آب، ناچار به مهاجرت نشوند.

اصلاح  نقاط حادثه‌خیز روستا

یکی دیگر از اهالی روستا به حادثه‌خیز بودن برخی از نقاط روستا اشاره می‌کند و می‌افزاید: تصادفات بسیاری در معابر روستا اتفاق افتاده که حتی منجر به قطع عضو ساکنان روستا نیز شده است اما هنوز برای اصلاح این معابر اقدام نشده است. «معصومه احمدی» ادامه می‌دهد: متولیان ساماندهی معابر روستا برای اصلاح این وضعیت تلاش نمی‌کنند و از حوادثی که از ناحیه این معابر متوجه اهالی است، خبری ندارند. وی می‌گوید: اهالی حاضر به واگذاری زمین‌ها برای تعریض جاده و اصلاح نقاط حادثه‌خیز هستند اما متاسفانه دستگاه‌های مسئول حاضر به همکاری با ساکنان و پرداخت بهای زمین‌هایی که برای تعریض جاده واگذار می‌شوند نیستند. احمدی می‌گوید: مردم همکاری لازم را برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز دارند اما ظاهرا مسئولان حاضر نیستند برای اصلاح این گذرها اقدام کنند.

پاسخ مسئولان


تلاش‌های بی‌فایده برای برخورد با زمین‌خواران

دهیار روستا با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای برخورد با زمین‌خواران، ادامه می‌دهد: اداره منابع طبیعی شهرستان تفت مدعی است که علیه این افراد طرح شکایت کرده اما متاسفانه روند تصرف اراضی رو به افزایش است. «محمدرضا میرعلی» ادامه می‌دهد: عده‌ای با قطعه‌بندی زمین‌ها و دریافت انشعاب برق بدون استعلام از دهیاری و شورا این زمین‌ها را تصرف کرده‌اند و متاسفانه اداره منابع طبیعی شهرستان جلوی آنها را نگرفته است. وی همچنین به تغییر کاربری غیراصولی و غیرمجاز اراضی دولتی از سوی این افراد متجاوز اشاره می‌کند ومی‌افزاید: حتی برخی از زمین‌هایی که برای اجرای طرح واگذار شده در حال خرید و فروش از سوی مجریان است. این مسئول از برخورد دهیاری با واگذاری زمینی که قرار بود به پیست اسکی تبدیل شود خبر می‌دهد و می‌افزاید: متاسفانه دولت هنوز مالک زمین را که حتی برای فروش زمین به دیگران اقدام کرده بود خلع ید نکرده است. وی از بازدید بخشداری از وضعیت زمین‌خواری در این روستا خبر می‌دهد و می‌افزاید: نتیجه این تخلفات به اداره منابع طبیعی و اداره امور اراضی اعلام شده اما هنوز مورد رسیدگی واقع نشده است. وی درباره تامین آب آشامیدنی روستاییان هم می‌گوید: متاسفانه روستای بیداخوید در طرح ساخت مجتمع‌های آبرسانی قرار نگرفته است و مدیریت دو گانه این روستا بین بخش‌های نیر و مرکزی، به این محرومیت دامن زده است. میرعلی می‌افزاید: آب مورد نیاز روستا با ۹۰‌مزرعه تابعه از ۸ قنات عمومی و ۲چشمه قنات تامین می‌شود که یکی از چشمه‌ها و ۲ رشته از قنات‌ها خشک شده وآبدهی بقیه نیز ۹۰درصد کاهش یافته است. وی ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر برای بازسازی و لایروبی قنات‌ها اقدامات خوبی  با اعتبار دهیاری انجام شده که به این ترتیب بخش عمده‌ای از قنات‌های روستا پیشکار و لایروبی شده اما یکی دو رشته دیگر به مرمت نیاز دارند. میرعلی می‌افزاید: برخی از خدمات روستاییان باید از بخش نیر و برخی نیز از بخش مرکزی تامین شود از این رو رسیدگی به مشکلات روستا از جمله تامین آب و ساخت مجتمع آبرسانی با چالش مواجه شده است. وی یکی دیگری از دستاوردهای این دوگانگی مدیریت را خاموشی‌های مکرر برق و قول مساعد مسئولان برای اتصال شبکه برق روستا به پیشکوه عنوان می‌کند که هنوز محقق نشده است.

تایید مشکل مددجویان کمیته امداد

دهیار روستای بیداخوید درباره خانه‌های مددجویان کمیته امداد هم این مشکل را تایید می‌کند و می‌افزاید: مسئولان بانک مسکن از پذیرش تعهد کمیته امداد امتناع و ناتوانی مددجویان در بازپرداخت تسهیلات را بهانه می‌کنند. وی با اشاره به کاهش جمعیت روستا از ۵۰۰ نفر از اوایل دهه ۹۰ به ۱۷۰ نفر در سال جاری می‌گوید: مهاجرت ناشی از نبود فرصت شغلی این کاهش جمعیت را رقم زده حال آنکه ظرفیت‌های مناسبی برای رونق صنعت گردشگری و تبدیل این روستا به یکی از روستاهای هدف گردشگری موجود است. میرعلی از تهیه طرح گردشگری برای رونق این روستا خبر می‌دهد و می‌افزاید: این طرح قرار است در وسعت ۳/۵ هکتار در قالب بهسازی بناهای تاریخی و فضاهای اطراف آن اجرا شود. به گفته وی، در اجرای این طرح به ایجاد مراکز اقامتی، پذیرایی و گردشگری نیز توجه شده و باید در قالب برنامه بلند مدت و تبدیل این روستا به یکی از روستاهای هدف گردشگری استان، این طرح را توسعه داد. وی بر ضرورت مرمت خانه‌های تاریخی و بناهای قدیمی روستا تاکید می‌کند و می‌افزاید: البته اقداماتی از سوی مسئولان اداره میراث فرهنگی شهرستان برای مرمت بناها انجام شده اما محوطه‌آنها به رسیدگی بیشتری نیاز دارد.

تامین نشدن اعتبار تعریض معابر روستا

رئیس شورای روستای بیداخوید هم درباره اصلاح نقاط حادثه‌خیز روستا می‌گوید: دهیاری به آزادسازی بخشی از معابر روستا اقدام کرده اما با توجه به این‌که اعتبار آن تامین نشده، این کار نیمه‌کاره باقی مانده است. «مریم رحیمی» می‌افزاید: دولت باید به پرداخت بهای زمین و یا واگذاری زمین معوض به روستاییان اقدام کند تا زمین‌ آنها برای تعریض معبر واگذار شود اما این تعامل بین روستا و مسئولان شهرستان وجود ندارد. وی از اقدامات انجام شده برای تامین آب آشامیدنی روستاییان به حفر چاه‌های جدید اشاره می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه با توجه به این‌که اعتبار لازم برای لوله‌کشی آب از چاه به منبع تخصیص نیافته، این کار به نتیجه نرسیده است. رئیس شورای روستای بیداخوید از تلاش مسئولان روستا برای ساخت مجتمع آبرسانی و اتصال روستا به مجتمع آبرسانی غدیر خبر می‌دهد و می‌افزاید: همه تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده است.

کمیته امدادتعهدی برای بازپرداخت تسهیلات ندارد

مدیر کل سابق کمیته امداد امام خمینی(ره) استان درباره تعهدات این نهاد برای بازپرداخت تسهیلات مسکن مددجویان روستایی می‌گوید: دولت قبل در یکی از سفرهای استانی مصوبه‌ای با این مضمون را به تصویب رساند اما به دلیل تامین نشدن منابع مالی، اصلا اجرا نشد. «محمد اکبری» که چند روزی است خدمت خود را در استان خراسان جنوبی آغاز کرده و هنوز جانشینی برای وی در استان مشخص نشده است، می‌افزاید: البته بر اساس این مصوبه قرار بود که برای اجرای سیاست‌های تشویقی رقمی معادل یک تا ۲ میلیون تومان برای ساخت مسکن به مددجویان روستایی کمک شود و هرگز تعهدی برای بازپرداخت همه تسهیلات ساخت مسکن داده نشده بود. وی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته کمیته امداد امام خمینی(ره) استان برای حمایت از روستاییان حمایت‌هایی را برای بازپرداخت تسهیلات انجام داده بود ولی این درقالب تعهدات نهاد نبوده است.

خلع ید مجری ساخت پیست اسکی

 مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان از خلع ید مجری طرح ساخت پیست اسکی در روستای بیداخوید خبر می‌دهد و می‌افزاید: تا زمانی که دولت هزینه‌های این شخص در زمین واگذار شده را پرداخت نکند، قادر به پس گرفتن زمین نیستیم. «سیدمحمدموسوی» درباره مالکیت این شخص بر اراضی واگذار شده نیز می‌گوید: درست است که تا هزینه‌ها پرداخت نشود، زمین را پس نمی‌گیریم اما هر زمان که اعتبار پرداخت هزینه‌ها تامین شد، تنها هزینه‌هایی که تا زمان صدور حکم خلع ید شده پذیرفته می‌شود. وی با تاکید بر این‌که هر اقدامی که بعد از صدور حکم خلع ید در زمین انجام شود، تصرف است، از تلاش برای پس گرفتن زمین مزبور از سوی مسئولان استان خبر می‌دهد.

طولانی بودن روند رسیدگی به تصرف اراضی در مراجع قضایی

مسئول یگان حفاظت منابع طبیعی استان اعلام می‌کند: گزارش‌های مردمی برای برخورد با تصرف اراضی بلافاصله از سوی یگان حفاظت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. «مهدی توکلی» می‌افزاید: روند بررسی این تخلفات در مراجع قضایی طولانی است و در مواردی نیز با اثبات مالکیت و شناسایی آثار از کشت سال‌های گذشته، این زمین‌ها به افراد واگذار می‌شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..