رکابزنی با پیام فرهنگی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) «سیدمسعود طباطبایی» جانباز ۶۵درصد،  رکاب‌زنی که قرار است دور دنیا را رکاب بزند، در آخرین روزهای هفته قبل مهمان یزدی‌ها بود. این دومین سفر وی به استان یزد بود و قرار است اوایل سال آینده همزمان با آغاز دور سوم سفرهای استانی‌اش، دوباره سری به دیار «قنات، قنوت و قناعت» بزند. این سفر در ادامه دومین دور سفرهای استانی وی در مسیر رکا‌ب‌زنی به سمت آرامگاه شهید فهمیده در بهشت زهرای تهران اتفاق افتاد تا به این ترتیب هفتادوهشتمین سفر استانی وی در کشور رقم خورد.
در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری با این ورزشکار رکاب‌زن را که مصمم به رکا‌ب‌زنی دور دنیا البته با پیام فرهنگی است، می‌خوانید.

درباره ایده رکا‌ب‌زدن در شهرهای کشور توضیح دهید.
این طرح را در سال ۸۲ با ایده پیاده‌روی دور ایران و دور دنیا دنبال کردم و موفق شدم مسیرهای تهران- قم، قم- کربلا و مشهد – ترکیه را بپیمایم اما به دلیل بالا بودن هزینه‌ها این طرح ابتر ماند. در ادامه این طرح را در سال ۸۹ به شکل دوچرخه‌سواری دنبال کردم. به این ترتیب ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر مسیری که قرار بود در طول روز به صورت پیاده پیمایش کنم با استفاده از دوچرخه به ۸۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در هر روز افزایش یافت که به همین منوال هزینه‌ها نیز کاهش یافت.

تاکنون چند سفر استانی داشتید؟
تاکنون ۷۸ سفر استانی در کشور انجام داده‌ام که همگی حامل پیام‌های مختلف برگرفته از ۳ رنگ پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بود. سفرهای مرحله اول با پیام پاسداشت شهدای گمنام و حماسه سازان انقلاب اسلامی اجرا شد. دومین مرحله سفرهای استانی نیز برگرفته از رنگ سبز پرچم با هدف هشدار درباره بحران‌های زیست محیطی با کاشت درخت در گلزار شهدا و اماکن تاریخی در حال اجرا است و سومین مرحله سفرها نیز با پیام صلح و دوستی برگرفته از رنگ سفید پرچم دنبال خواهد شد.

هدف شما از رکاب‌زدن در شهرهای کشور چیست؟
هدف من رکاب زدن به دور دنیا با هدف انتقال پیام صلح و دوستی، عدالت و پایان جنگ و کشتار و همچنین اعتراض به فقر است. نقطه پایان طرح من هم رکاب زدن در کشورهای مختلف دنیا برای انتقال این پیام است و تمام تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار خواهم بست؛ البته یک‌بار به سفرهای خارجی با همکاری کشور ایتالیا با پیام تعامل دو دین اسلام و مسیحیت اقدام کردم که قرار بود این سفر از واتیکان آغاز شود اما به دلیل برخی دلایل، موفق به اجرای آن نشدم.

آیا سفرهای شما به صورت انفرادی برگزار می‌شود، در این صورت، هزینه سفرها را چگونه تامین می‌کنید؟
در بیشتر سفرهایم به صورت انفرادی رکاب می‌زنم اما برخی طرح‌های ملی دوچرخه‌سواری را طراحی از دوچرخه‌سواران کشور برای شرکت در آن دعوت کرده‌ام. از این رو سالانه تورهای ملی دوچرخه‌سواری تعریف می‌شود که از جمله آن می‌توان به تور دوچرخه‌سواری خلیج پارس اشاره کرد. یکی از تورهای ثابت سالانه نیز طی کردن مسیر پاسارگاد از استان فارس تا آرامگاه شهید فهمیده در بهشت زهرای تهران به مناسبت هفتم و هشتم آبان‌ماه روز جهانی کوروش کبیر و سالگرد شهادت شهید فهمیده است که امسال هم همزمان با طی این مسافت به استان یزد سفر کردم. هزینه‌های سفرها را از درآمد شخصی خود تامین می‌کنم و به هیچ ارگانی وابستگی ندارم.

آیا تاکنون در طول این سفرها دچار سانحه یا مصدومیت هم شده‌اید؟
رفتار مردم داخل شهر با رکاب‌زنان و دوچرخه‌سواران بسیار خوب است اما طی‌کردن مسافت بین شهرها با مشکلات زیادی از جمله خطر تصادف با خودروها مواجه هستیم. باید ارزش بیشتری برای دوچرخه‌سواران در جاده‌ها قائل شد در حالی که بسیاری از رکاب‌زنان در طی مسافت جاده‌ها دچار مصدومیت می‌شوند. من نیز در یکی از سفرها در اثر صدای فریاد یکی از سرنشینان خودروها، کنترل دوچرخه را از دست دادم و خورجین دوچرخه‌ام به خودرو برخورد کرد، زمین خوردم و دستم یک ماه آتل بندی بود. رانندگان باید با احتیاط بیشتری از کنار دوچرخه‌سوارانی که در جاده‌ها در حرکت هستند، عبور کنند و برای این ورزشکاران ارزش قائل باشند تا این فرهنگ در جامعه ترویج و گسترش یابد.

آیا مردم به اهمیت کار شما و تلاش فرهنگی که دارید، واقف هستند؟
مهمان‌نوازی مردم ایران از گردشگران خارجی که با دوچرخه به ایران سفر می‌کنند به مراتب بیشتر از رکا‌ب‌زنان ایرانی است؛ حتی بعضی از شهروندان ایرانی به غلط ما را خارجی معرفی می‌کنند در حالی که با ادامه این حرکت و تقویت فرهنگ دوچرخه‌سواری می‌توان این دیدگاه را تغییر داد و رویکرد مردم به رکاب‌زنان ایرانی حامل پیام‌های فرهنگی را تقویت کرد چرا که «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است».

طولانی‌ترین سفری که تا امروز داشتید، چقدر طول کشیده و با توجه به این‌که شما جانباز هستید، این سفرها برایتان دشوار نیست؟
من جانباز ۶۵درصد ارتش هستم. برخی از سفرهای من ۲ تا ۳ ماه طول کشیده است اما عشق، اراده و هدف باعث شده که به همه محدودیت‌های جانبازی غلبه کنم؛ چرا‌که هدف برای طی مسیرهای مختلف، به انسان روحیه می‌دهد و امیدوارم این روحیه را تا اتمام طرحم همراه داشته باشم.

بخش نظردهی بسته شده است..