کتابخانه مرکزی یزد آماده بهره‌برداری شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ساخت کتابخانه مرکزی یزد از ۱۵ سال پیش در مرکز استان کلنگ‌زنی شد اما به دلیل مشکلات فنی و اعتباری اجرای آن تاکنون ادامه یافته است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد از به پایان رسیدن عملیات ساخت کتابخانه مرکزی یزد پس از ۱۵ سال خبر داد.
به گزارش مهر، «رقیه دوست فاطمی‌ها» مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد امروز در نشست خبری خود به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: کتابخانه مرکزی یزد طرحی بود که از ۱۵‌سال پیش در مرکز استان کلنگ‌زنی شد اما به دلیل مشکلات فنی و اعتباری تاکنون ادامه یافته است.
وی افزود: پس از این‌که مشکل فنی این کتابخانه رفع شد، به دلیل کمبود منابع مالی نهاد کتابخانه‌ها و اداره ارشاد، تکمیل این کتابخانه به شهرداری یزد سپرده شد و شهردار نیز چندی پیش از آماده بهره برداری بودن این کتابخانه خبر داد.
دوست فاطمی‌ها گفت: این کتابخانه در واقع بزرگ‌ترین کتابخانه استان یزد است بر این اساس به تجهیزات بسیاری نیاز دارد ضمن این‌که هزینه‌های نگهداری آن نیز بالاست و از آنجا که نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد چنین بودجه‌ای را ندارد، هنوز تکیلف تجهیز و نگهداری این کتابخانه مشخص نشده است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: امیدواریم با تفاهم میان شهرداری و اداره ارشاد اسلامی، هر چه سریع‌تر بتوانیم از این کتابخانه مرکز استان بهره‌برداری کنیم.

وجود ۱۱۳ کتابخانه در استان
دوست فاطمی‌ها در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کتابخانه‌های موجود در استان یزد اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۳ کتابخانه در استان یزد وجود دارد که متاسفانه بر اساس ارزیابی‌های انجام شده میدانی توسط کارشناسان این نهاد، نیمی از کتابخانه‌های استان استاندارد نیستند.
وی گفت: برای استانداردسازی برخی از این کتابخانه اقدام شده اما از آنجا که مشکلات برخی دیگر از کتابخانه‌ها ریشه‌ای است، امکان استانداردسازی آنها وجود ندارد و در این زمینه نیازمند مشارکت و همراهی خیران کتابخانه ساز هستیم.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به حضور بسیار خوب خیران کتابخانه ساز در استان و اعلام آمادگی آنها برای مشارکت در ساخت کتابخانه‌ها، عنوان کرد: ضمن این‌که توجه خیران به موضوع کتاب و کتابخوانی را ارج می‌نهیم، اما مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد که اگر برطرف شود، شاهد توسعه متوازن کتابخانه‌ها در سطح استان و حتی مناطق روستایی خواهیم بود.
دوست فاطمی‌ها افزود: اغلب خیران کتابخانه ساز علاقه دارند تا کتابخانه مورد نظر خود را در محله و یا منطقه مورد نظر خود بسازند در حالی که ممکن است نهاد کتابخانه‌ها در آن منطقه احساس نیاز نکند و کتابخانه در آن منطقه وجود داشته باشد اما پافشاری خیران بر این مسئله، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

لزوم مشارکت خیران کتابخانه ساز در امر تجهیز
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان همچنین گفت: صرف ساخت کتابخانه برای ما با توجه به مشکلات موجود مالی و کمبود نیرو کفایت نمی‌کند و شاید مشکل اصلی ما اکنون در این زمینه نباشد به همین دلیل امیدواریم خیران کتابخانه ساز در زمینه تجهیز، مرمت، بازسازی و تامین نیروی کتابخانه‌ها نیز با این نهاد همکاری کنند.
دوست فاطمی‌ها همچنین خواستار مشارکت خیران با یکدیگر برای احداث و تجهیز یک کتابخانه، ساخت کتابخانه در مناطق محروم و روستایی و در مجموع نیازسنجی در این حوزه شد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که اکنون ۱۱۳‌کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان یزد، بیش از ۶۴ هزار و ۳۸۰ مترمربع زیربنای کتابخانه‌ای در استان ایجاد کرده اند، افزود: در حال حاضر به ازای هر ۹۶۰۰‌نفر، یک کتابخانه در استان یزد وجود دارد.
وی در مورد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان یزد نیز با بیان این‌که حدود ۲ میلیون جلد کتاب در این کتابخانه‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز در کشور رتبه اول را داریم ضمن این‌که تلاش شده درخواست کتاب‌هایی که نویسندگان بومی دارند یا با فرهنگ بومی عجین هستند، در اولویت قرار گیرند.
دوست فاطمی‌ها همچنین با بیان این‌که در مجموع ۸درصد جمعیت استان یزد عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، عنوان کرد: استان یزد در این شاخص گاهی با افت مواجه می‌شود اما همواره رتبه استان در این شاخص بین اول تا سوم بوده است.

بخش نظردهی بسته شده است..