راه‌اندازی کاروان خنده در محله‌های یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) راه‌اندازی کاروان‌های خنده با مشارکت هنرمندان تئاتر و نمایش استان و شهرداری، به زودی خنده را بر لب خانواده‌های یزدی خواهد آورد.
«محسن حائری‌زاده» یکی از هنرمندان جوان نمایش و تئاتر از خانواده هنرمند حائری‌زاده است که چند سالی است برای این‌که لبخند را بر لبان یزدی‌ها بنشانند، تلاش می‌کند.
این جوان هنرمند یزدی به تازگی طرحی را به تصویب شورای شهر یزد رسانده که قصد دارد در قالب آن با بهره‌گیری از تجربه اجرای نمایش تعزیه در شهر یزد، به راه‌اندازی کاروان خنده به‌ویژه در محله‌های قدیمی شهر اقدام کند.
در گفت‌وگوی روزنامه همشهری با این جوان هنرمند، برنامه‌هایش در قالب اجرای برنامه کاروان خنده را با هم مرور می‌کنیم.

  • درباره اجرای طرح کاروان خنده در محله‌های شهر توضیح دهید، چطور قرار است لبخند و شادی را مهمان همشهریان کنید؟

طرح راه‌اندازی کاروان خنده برگرفته از آیین تعزیه ماه‌های محرم و صفر در استان است با این تفاوت که این کاروان در آیتم‌های مختلف، شادی و لبخند را به شهروندان هدیه می‌کند. این کاروان روایتگر تاریخ مدنیت از دوران الاغ‌سواری تا خودروهای امروزی است و حضور مرکب‌های مختلف از جمله الاغ، اسب، دوچرخه، موتور و ماشین را در یزد مرور می‌کند. ما تلاش می‌کنیم که مردم دارالعباده را با راه‌اندازی این کاروان‌ها شاد کنیم و نشان دهیم که مومنان دیار دارالعباده و حسینیه ایران، شاد هستند. تلاش می‌کنیم که نشان دهیم که در کنار افتخار به القابی چون «دارالعباده» و «حسینیه ایران» وجود شادی نیز منافاتی با عقایدمان ندارد.

  • برنامه شما برای اجرای این طرح در استان چیست و آیا زمان اجرا و جمعیت تحت پوشش آن، پیش‌بینی شده است؟

این کاروان مشتمل بر ۲۰ گروه دست زن است که با این کار، مردم را به محله‌ای که از قبل برای اجرا انتخاب شده است، جلب می‌کنند. این برنامه جمعه هر هفته بعد از نماز صبح آغاز می‌شود و طرح اجرایی آن ۳‌سال طول می‌کشد؛ البته محل اجرا محوطه بزرگی در دل محله است که از هفته‌ها قبل از‌سوی گروه شناسایی و آماده‌سازی شده است.

  • نحوه انتخاب محله و اعلام عمومی شما به مردم چگونه خواهد بود؟

۳۰ محله از شهر یزد برای اجرای این طرح، مناسب ارزیابی شده است و بعد از انتخاب، به صورت فراخوان عمومی به اهالی محله اطلاع رسانی می‌شود که در روز موعود در محل تجمع در دل محله گرد هم آیند و از آیتم‌های اجرا شده از سوی کاروان خنده لذت ببرند. اولویت اجرای این طرح، محله‌های قدیمی است چرا که یکی از بخش‌های مورد توجه کاروان خنده پرداختن به طراحی صحنه و لباس به سبک سنتی و همخوان با بافت تاریخی شهر است و حرکت کاروان در دل بافت تاریخی، نوعی همخوانی بین طرح و محیط ایجاد می‌کند.

  • اعضای گروه شما چند نفر است و آیا برای مخاطبان پیش‌بینی نشده هم برنامه‌ ریزی کرده‌اید؟

اعضای ثابت گروه ۲۰ نفر هستند اما بسته به نوع و محل اجرای برنامه و به دنبال آن افزایش شمار مخاطبان، امکان افزایش تعداد اعضای گروه به ۵۰ نفر نیز پیش‌بینی شده است.

  • آیا هدف شما راه انداختن این کاروان تنها در محله‌های شهر یزد است و برای شهرستان‌ها برنامه‌ای ندارید؟

خیر، فعلا برنامه‌ای برای سایر شهرستان‌های یزد نداریم. این طرح برای شروع در محله‌های شهر یزد اجرا خواهد شد اما پیش‌بینی می‌کنیم که با استقبال مردم و اجرای موفقیت‌‌آمیز حتی قادر به اجرای آن در سایر شهرهای کشور نیز باشیم.

  • آیتم‌هایی را که در کاروان خنده به آن پرداخته می‌شود، معرفی کنید.

اجرای تئاترهای خیابانی با موضوع فرهنگ و آموزش شهروندی البته با مضمون خنده‌، آموزش و احیای لهجه یزدی، معرکه‌گیری و احیای بازی‌های بومی و محلی از اجزای مهم برنامه‌های این کاروان است، البته برنامه‌های زیادی در این کاروان تعریف شده که در محله‌های مختلف به اجرا درخواهد آمد. یکی دیگر از برنامه‌ها نیز یوگای خنده یا ورزش‌های هوازی است که در آن تلاش می‌شود حالت چهره شهروندان یزدی را که به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی بشاش نیست، به لبخند نزدیک کنیم، تلاش ما خنداندن مردم است البته نه با لودگی! همچنین تقویت فرهنگ معاشرت بین کودکان این دیار با ارائه آموزش‌های معاشرت ایرانی و یزدی و به سبک خیمه شب بازی در این کاروان تعریف شده است.

  • آیا برای اجرای طرح به حمایت‌های مسئولان هم امیدوار هستید؟

اگر مسئولان پای کار نباشند، قطعا قادر به اجرای طرح نخواهیم بود. هدف از اجرای این طرح فرهنگسازی خنده میان شهروندان یزدی است تا از خمودگی دور شوند و مسئولان باید از این حرکت فرهنگی حمایت کنند.

  • ارزیابی شما از مشارکت مردم چگونه است؟

در حال رایزنی با مسئولان شبکه تابان هستیم تا امکان پخش مستقیم این برنامه فراهم شود، معتقدیم در این صورت به طور قطع استقبال مردم بسیار چشمگیر خواهد بود.

بخش نظردهی بسته شده است..