بافت تاریخی یزد در کشاکش اختلاف:

عمل شورای شهر یزد درباره حمایت از بافت تاریخی با هم مطابقت ندارد/سرعت تخریب در بافت تاریخی یزد

اعضای شورای اسلامی شهر یزد بار دیگر در سال جاری با لایحه شهرداری مبنی بر افزایش وسعت بافت تاریخی این شهر به نزدیک به هزار هکتار مخالفت کردند در حالی که مدیرکل میراث فرهنگی استان معتقد است وسعت بافت تاریخی افزایش نمی‌یابد بلکه به محدوده قانونی خود بازمی‌گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان با اشاره به تصویب افزایش وسعت بافت تاریخی از ۷۵۰‌هکتار به نزدیک به هزار هکتار در کمیسیون ماده۵، تصویب این وسعت در شورای شهر یزد را لازم ندانست. «مسعود جعفریان» افزود: در این مصوبه، بخشی از نقاط تاریخی شهر که در سال‌های گذشته به دلیل منفصل بودن از بافت تاریخی از وسعت کم شده بودند، دوباره به این بافت اضافه شده‌اند. وی ادامه داد: این نقاط در سال‌های گذشته در مراحل تهیه طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی به بافت فرسوده شهر پیوسته بودند که دوباره به بافت تاریخی بازگشتند.
این مسئول عقیده دارد شاید با توجه به این‌که شهردار منتخب شورای شهر است، این لایحه با ملاحظات وی برای تصویب به شورای شهر ارسال شده است در حالی که این مصوبه به تصویب شورای شهر نیازی ندارد.

اهمیت توجه به ابعاد فرهنگی و اجتماعی
شهردار یزد عقیده دارد، هر اتفاقی که در شهر می‌افتد باید به تصویب شورای اسلامی شهر برسد چرا که شورای شهر مسئول اتفاقات عمرانی، فرهنگی، خدماتی و غیره در شهر است.
وی گفت: کمیسیون ماده ۵ تنها به وجوه فنی مصوبه توجه دارد در حالی که شورای شهر همه وجوهات اجتماعی، فرهنگی و شهری آن را نیز در نظر می‌گیرد و با توجه به این زوایا، اعضای شورای شهر با این افزایش وسعت مخالفت کردند.
این مسئول افزود: اگر قرار باشد مصوبات با رویکرد دولت محوری به تصویب برسد، پس اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم در این تصمیمات چه نقشی خواهند داشت؟
وی با تاکید بر این‌که طرح افزایش محدوده بافت تاریخی باید از سوی شهرداری و نه از سوی اداره کل میراث فرهنگی به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود، ادامه داد: با مخالفت اعضای شورای شهر با افزایش وسعت بافت، وسعت قبلی همچنان ملاک عمل شهرداری است.
عظیمی‌زاده بیان کرد: ملاک عمل شهرداری در بافت تاریخی، طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی است اما با توجه به هماهنگی بین شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان، قرار شده که برای تعریض گذرها از این اداره کل نیز استعلام بگیریم.
وی با تاکید بر این‌که شهر بدون طرح، قابل مدیریت نیست، افزود: اگر قرار باشد طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی، قابلیت اجرای خود را از دست دهد باید حتما طرح جایگزینی برای آن تصویب شود.

کاهش وسعت بافت
مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز با بیان این‌که حرف و عمل شورای شهر درباره حمایت از بافت تاریخی با هم مطابقت ندارد، گفت: شورای شهر اختیاری برای افزایش و یا کاهش وسعت بافت تاریخی ندارد بلکه شورای عالی میراث فرهنگی تصمیم‌گیرنده نهایی است.
«محمدمهدی شرافت» ادامه داد: زمانی که طرح تفصیلی شهر یزد برای تصویب در کمیسیون ماده ۵ مطرح شد، وسعت محدوده‌ای که به‌عنوان بافت تاریخی در نقشه مشخص شده بود، از وسعت قانونی محدوده بافت تاریخی کمتر بود، از این رو از امضای نقشه طرح خودداری کردم. تا زمانی که وسعت بافت اصلاح نشود، این طرح را امضا نخواهم کرد.
این مسئول گفت: ما برای افزایش محدوده بافت تاریخی تلاش نمی‌کنیم بلکه عقیده داریم باید این بافت به وسعت اصلی و واقعی خود بازگردد چرا که کاهش محدوده بافت، منطبق بر قانون نیست. وی ادامه داد: ملاک عمل اداره کل میراث فرهنگی، طرح تفصیلی نیست بلکه ضوابط و مقررات خاصی است که قانون‌گذار به شهرهای دارای بافت تاریخی داده و لازم‌الاجراست. وی با تاکید بر این‌که وسعت ۵۰۰‌هکتاری بافت تاریخی مبنای قانونی ندارد، بیان کرد: بافت تاریخی یزد نزدیک به هزار هکتار وسعت دارد و مخالفت اعضای شورای شهر به بازگشت وسعت بافت به این مساحت واقعی، کمک کردن آنها به تخریب بافت تاریخی است. شرافت گفت: مخالفت شورای شهر با بازگشت وسعت بافت تاریخی به هزار هکتار، تاثیری در ارزش قانونی مصوبه کمیسیون ماده ۵ نخواهد داشت و روال قانونی از سوی اداره کل میراث فرهنگی طی خواهد شد.

دردسری برای ساکنان بافت
رئیس شورای شهر یزد درباره مخالفت اعضای این شورا با افزایش وسعت بافت تاریخی گفت: کارشناسان شهرداری عقیده دارند که این افزایش وسعت برای ساکنان بافت دردسر ساز خواهد بود از این رو اعضای شورای شهر نیز آن را تصویب نمی‌کنند.
حجت‌الاسلام «عباس زارع» با تاکید بر این‌که بافت تاریخی تنها منبع درآمد شهر یزد تلقی می‌شود، افزود: ما نیز معتقدیم مسئولان باید تمام تلاش خود را برای حفاظت از این بافت و تسهیل شرایط زندگی ساکنان آن به کار گیرند اما برای تصویب این طرح در شورای شهر دفاع شهرداری از آن مهم است که در عمل چنین کاری از سوی شهرداری یزد انجام نشده است. این عضو شورای شهر همچنین با اشاره به دعوت از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی برای توضیح‌دادن درباره این لایحه ادامه داد: توضیحات این کارشناسان نیز اعضای شورای شهر را توجیه نکرد.

بلاتکلیفی مردم با تغییر وسعت بافت
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به سرعت تخریب در بافت تاریخی یزد افزود: تعریف نادرست مسئولان استان از بافت تاریخی به کم‌شدن ۵۰۰ هکتار از مساحت بافت تاریخی در سال۸۵ منجر شده است.
«محسن ذاکری‌نیا» با اشاره به بلاتکلیفی مردم در موازی کاری شهرداری با اداره کل میراث فرهنگی در اثر متفاوت بودن وسعت بافت تاریخی ازنظر این دستگاه‌ها گفت: نبود انسجام و دستورالعمل‌های متفاوت مردم را سردرگم کرده است. وی ادامه داد: در دولت قبل برخی از نقاط ارزشمند بافت تاریخی در محله‌هایی از جمله خرمشاه، مالمیر، یعقوبی و قسمتی از خیابان مهدی از بافت تاریخی جدا شده و به بافت فرسوده پیوست.
این مسئول تاکید کرد: اگر ضوابط بافت فرسوده در این نقاط لحاظ شود، ساخت و سازهای جدید خسارت جبران ناپذیری به محدوده بافت تاریخی وارد خواهد کرد.

مخالفت شورای شهر یزد با افزایش مساحت بافت تاریخی
شهرداری لایحه افزایش وسعت بافت تاریخی به هزار هکتار را برای طی شدن مراحل تصویب طرح تفصیلی شهر یزد و تاکید کمیسیون ماده۵ به شورای شهر ارسال کرد. موضوع در صحن علنی این شورا مطرح شد اما با توجه به توضیحات رئیس کمیسیون عمران، اعضای شورای شهر برای دومین بار با افزایش وسعت بافت تاریخی مخالفت کردند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..