رشد ۲۱/۶درصدی تلفات موتوسیکلت در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) موتور این روزها در شهر یزد به مرکبی مرگبار تبدیل شده چرا که تلفات بالای راکبان و نقش این وسیله نقلیه دوچرخه در بروز تصادفات بسیار قابل توجه است و متاسفانه شاهد افزایش۲۱/۶درصدی تلفات این مرکب در معابر درون و برون شهری در نیمه نخست سال هستیم.
شهر دوچرخه‌ها این‌ روزها به جولانگاه موتورسیکلت  هایی تبدیل شده که در راحت‌ترین شرایط به متقاضیان فروخته می‌شوند و راکبان بدون هیچ مدرک و آموزشی، صاحب این مرکب می‌شوند که از کمترین ایمنی برای تردد در معابر داخل و خارج از شهر بی‌بهره است.
این وسیله نقلیه که برای مسافرت‌های کوتاه با حداقل سرعت وارد ترافیک شهر شد، این روزها به یکی از مرکب‌های پرطرفدار حتی برای طی کردن مسافت‌های بین شهری انتخاب شده است و سالانه تلفات قابل توجهی را به استان تحمیل می‌کند.
قشر جوان و آینده‌سازان استان عمده راکبان این مرکب هستند و متاسفانه عمده جان باختگان ناشی از تردد با موتورسیکلت در سنین ۹ تا ۱۸ سال قرار دارند که حتی مجوزی برای رانندگی ندارند.
نظارت ضعیف دستگاه‌های متولی باعث شده که نزدیک به نیمی از دانش‌آموزان پسر استان با موتورسیکلت به مدرسه بروند در حالی که سن و شرایط رانندگی را ندارند و همین تلفات این رده سنی را روز به روز افزایش می‌دهد.
استفاده نکردن از کلاه ایمنی، نداشتن گواهینامه و مهارت سوار شدن، ناتوانی در کنترل موتورسیکلت و هزاران نقیصه دیگر باعث شده ۴۵ نفر از ۱۴۰ نفر تلفات حوادث رانندگی استان در نیمه نخست امسال از موتورسیکلت سواران باشند.

هشدار درباره استفاده دانش‌آموزان از موتورسیکلت
دبیر شورای ترافیک استان با اشاره به بالا بودن آمار تلفات موتور در تصادفات درون و برون شهری استان می‌گوید: امسال ۴۵ نفر از ۱۴۰ نفر تلفات حوادث رانندگی درون و برون شهری راکبان موتورسیکلت‌ها بوده‌اند.
«رضا یادگاری» با اشاره به افزایش ۶/۸درصدی تلفات تصادفات استان در ۶ ماه ابتدای سال، می‌افزاید: امسال ۳۵‌موتورسوار در معابر شهری و ۱۰‌نفر در معابر برون شهری جان خود را در اثر تصادف از دست داده‌اند که به ترتیب با ۴۰درصد افزایش و ۱۶/۶درصد کاهش همراه بوده است. این مسئول می‌افزاید: در سال گذشته ۲۵ موتورسوار در معابر درون شهری و ۱۲ نفر در معابر برون شهری جان خود را در اثر تصادف از دست داده بودند که این آمار در سال جاری در معابر درون شهری افزایش اما در معابر برون شهری کاهش یافته است.
وی از افزایش ۲۱/۶درصدی تلفات موتورسواران در تصادفات نیمه نخست امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: ۷۵درصد از جان باختگان حوادث رانندگی استان در سال جاری در اثر ضربه به سر فوت شده‌اند که عمده آنها موتورسواران فاقد کلاه ایمنی بوده‌اند.
دبیر شورای ترافیک استان با بیان این‌که ۴۵ نفر از تلفات رانندگی استان در نیمه نخست امسال موتورسوار بوده‌اند، ادامه می‌دهد: ۴۱ نفر دیگر از تلفات حوادث رانندگی استان نیز در اثر تصادف با موتور جان خود را از دست داده‌اند. وی با بیان این‌که ۸ نفر از تلفات موتور در استان دانش‌آموزان و ۲ نفر از دانشجویان بوده‌اند، ادامه می‌دهد: عمده‌ترین تلفات رانندگی با موتور در نیمه نخست سال‌جاری در سنین ۹ تا ۱۸‌سال وسپس بالای ۵۷ سال بوده است.
یادگاری با انتقاد از افزایش تردد دانش‌آموزان به مدارس با موتوسیکلت، بر اهمیت فرهنگ‌سازی بین مسئولان مدارس و والدین برای جلوگیری از بروز این اتفاق حادثه‌ساز تاکید می‌کند.

ارائه ۵ راهکار مهم برای کاهش تلفات موتور
دبیر شورای ترافیک استان از برگزاری مسابقات فرهنگ ترافیک ویژه موتورسواران استان برای ارتقای فرهنگ استفاده از این مرکب و کاهش تلفات آن در معابر درون شهری و برون شهری خبر می‌دهد. به گفته وی، موتورسواران استان تا ۲۰آبان‌ماه فرصت دارند با شرکت در این مسابقه و اعلام ۵ راهکار اساسی برای کاهش تصادفات موتوسیکلت و آمار مصدومان آن را به شورای ترافیک استان اعلام کنند.
یادگاری هدف از برگزاری این مسابقه را کاهش تلفات موتورسواران در استان اعلام می‌کند و می‌افزاید: از بخش‌های مهم این مسابقه ارائه راهکار برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به سر در هنگام تصادفات است. وی از موتورسواران استان خواست در مهلت مقرر با در دست داشتن کپی کارت موتوسیکلت برای شرکت در این مسابقه و ارائه راهکار به دبیرخانه شورای ترافیک استان در استانداری مراجعه کنند. این مسئول تاکید کرد: شورای ترافیک استان با بررسی راهکارهای ارائه شده از سوی موتورسواران به ۱۰۰‌نفر از برگزیدگان جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد کرد.

آمار  تلفات موتور در استان
نتیجه تصادفات رانندگی نیمه نخست امسال تلف شدن جان ۱۴۰ نفر از شهروندان استان شامل ۶۱ نفر در معابر درون شهری و ۷۹ نفر در معابر برون‌شهری بوده است. آمار نشان دهنده افزایش ۶/۸درصدی تلفات، شامل افزایش ۱۲/۹درصدی تلفات درون شهری و ۲/۵درصدی تلفات برون شهری است. در نیمه نخست امسال ۴۵ موتورسوار در معابر استان در اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند. ۳۵ نفر از راکبان موتور در معابر درون‌شهری و ۱۰ نفر از آنها در معابر برون شهری استان فوت کردند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..