استانداردسازی وسایل گرمایشی مدارس یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  استان دارای ۱۵۰۰ مدرسه با بیش از ۸ هزار کلاس درس است که وسایل گرمایشی ۳۵۰۰ کلاس آن نیاز به استانداردسازی دارد و تاکنون سیستم گرمایشی حدود نیمی از این کلاس‌ها، اصلاح شده است.
حوادث تلخی که در اثر سیستم‌های گرمایشی مدارس در کشور به ویژه در مدارس روستایی اتفاق افتاده، مسئولان را نسبت به اصلاح سیستم‌های گرمایشی هوشیار کرده است.
اگرچه بخاری‌های نفتی چکه‌ای که عامل بروز این حوادث ناگوار و از بین رفتن سلامت دانش‌آموزان در کشور بوده، در مدارس استان موجود نیست اما مسئولان اداره کل نوسازی مدارس استان در تلاش هستند که سیستم گرمایشی مدارس استان را به سیستم‌های حرارت مرکزی تبدیل کنند تا احتمال بروز حوادث به حداقل برسد.
عمده سیستم‌های گرمایشی مدارس استان، بخاری‌های نفتی و گازی استاندارد است اما اقداماتی که برای استانداردسازی این سیستم‌ها در مدارس انجام می‌شود در قالب اجرای سیستم حرارت مرکزی از جمله شوفاژ و پکیج است.

استانداردسازی سیستم گرمایشی ۵۰۰ مدرسه
مدیر کل نوسازی مدارس استان از آغاز استانداردسازی وسایل گرمایشی مدارس استان از ۲ سال پیش تا امروز خبر می‌دهد و می‌افزاید: امسال حدود ۵۰۰ کلاس درس به سامانه حرارت مرکزی مجهز می‌شوند.
«حمیدرضا محمدی» می‌گوید: ۳۵۰۰ کلاس درس از بیش از ۸ هزار کلاس درس موجود در استان نیازمند اصلاح و استانداردسازی وسایل گرمایشی هستند که البته سیستم گرمایشی این مدارس بخاری‌های گازی و نفتی استاندارد است.
وی با بیان این‌که تا پایان سال گذشته ۱۰۷۰‌کلاس درس استانداردسازی شده، ادامه می‌دهد: ۶۷۲‌باب مدرسه استان نیز به دلیل ضرورت تعویض سیستم‌های گرمایشی در سال‌های گذشته به بخاری‌های تابشی برقی مجهز شده‌‌اند اما سیستم گرمایشی این مدارس هم باید دارای حرارت مرکزی شود.
این مسئول اظهار امیدواری می‌کند تا ۲ سال آینده همه مدارس استان به سیستم گرمایشی استاندارد و حرارت مرکزی مجهز شوند تا دانش‌آموزان با آرامش خاطر درمدارس به تحصیل بپردازند.
وی با ابزار خرسندی از این‌که تاکنون سیستم‌های گرمایشی حادثه‌ای در مدارس استان به وجود نیاورده‌اند، می‌گوید: امیدواریم با اصلاح این سیستم‌های گرمایشی و تعویض آنها به سامانه‌های حرارت مرکزی، جلوی بروز حداقل حوادث گرفته‌شود.

بازسازی و بهسازی ۴۰درصد مدارس استان
مدیرکل نوسازی مدارس استان یکی دیگر از اولویت‌های این سازمان را ساخت مدارس جدید و همچنین بهسازی و تخریب مدارس فرسوده استان عنوان و بیان می‌کند: ۴۰درصد مدارس استان فرسوده و نیازمند تخریب یا مقاوم‌سازی هستند.
وی با اشاره به ساخت ۱۰ مدرسه جدید با ۸۹‌کلاس درس در مهرماه امسال، ادامه می‌دهد: تا پایان سال تحصیلی امسال حدود ۱۵‌مدرسه با ۱۱۴‌کلاس درس در صورتی که اعتبارات به موقع اختصاص یابد، به مجموعه فضاهای آموزشی استان اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۲۹۰۰‌کلاس درس استان غیراستاندارد است، می‌افزاید: ۹۲۷ کلاس نیازمند تخریب و بازسازی در استان شناسایی شده که عملیات بازسازی آنها از سال ۸۵ آغاز شده است.
محمدی تاکید می‌کند: یکی دیگر از رسالت‌های این سازمان ساخت مدارس در مناطق مورد نیاز است که در این زمینه اداره کل آموزش و پرورش استان به شناسایی نیازهای استان اقدام کرده است. وی ادامه می‌دهد: بر اساس این نیازسنجی در کنار نیاز به بازسازی مدارس فرسوده به ساخت ۶۰‌مدرسه جدید نیز نیاز است؛ از این رو باید ۴۰۰‌مدرسه جدید برای رفع این نیازها در استان ساخته شود.

ساخت مدرسه در سایت‌های مسکن مهر
مدیرکل نوسازی مدارس استان می‌افزاید: یکی از نیازهای استان ساخت ۴۴ باب مدرسه در سایت‌های مسکن مهر استان است و برخی از نقاط دیگر شهر از جمله شهرک‌های جدید هم به مدرسه نیاز دارند؛ اما اداره کل آموزش و پرورش استان در این مناطق زمین ندارد.
وی از جمله این مناطق به بلوار جمهوری اشاره می‌کند و می‌افزاید: نیازسنجی ساخت مدارس از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان انجام می‌شود و زمین مورد نیاز هم با تامین زمین، اجرای عملیات عمرانی را به سازمان نوسازی مدارس می‌سپارد.
محمدی می‌گوید: امسال نیز قرار است عملیات ساخت ۴ مدرسه جدید در میدان امام علی(ع)، خیابان فرمانداری، ناحیه یک امامشهر و محله ملافرج‌الله در خیابان دهم فروردین آغاز شود که در سال‌های آینده به فضاهای آموزشی استان اضافه می‌شود.
وی با بیان این‌که ۶۰درصد دانش‌آموزان استان در شهر یزد حضور دارند، از کمبود فضاهای آموزشی در شهرستان یزد نسبت به سایر شهرستان‌های استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای افزایش فضاهای آموزشی شهرستان‌ها، اتمام طرح‌های نیمه تمام در دستور کار است.

ساخت مدارس مورد نیاز با حمایت خیران
مدیر کل نوسازی مدارس استان از ساخت چندین باب مدرسه خیری در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: مشارکت خیران یزدی در ساخت مدارس ۳۵درصد است، در حالی که میانگین کشوری مشارکت خیران مدرسه‌ساز ۲۵درصد است. «حمیدرضا محمدی» می‌افزاید: نیازسنجی ایجاد فضاهای آموزشی جدید به عهده اداره کل آموزش و پرورش، ساخت آن به عهده اداره کل نوسازی مدارس و تامین اعتبار آن به عهده خیران است که با هماهنگی بین این ۳ دستگاه دنبال می‌شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..