نماینده اصلاح طلب اردکان عنوان کرد:

درخصوص بازداشت جمعی از فعالان رسانه‌ای اطلاع رسانی شود/نفیا و اثباتا نمی‌توانم راجع به این موضوع صحبت کنم/دولت بر گردش اطلاعات، آمار، اخبار و فضای باز اطلاع‌رسانی توصیه دارد

حدود یک هفته از بازداشت جمعی از فعالان رسانه‌ای کشور می‌گذرد. بازداشت‌هایی که درباره جزئیات علل آن اطلاع‌رسانی نشده ‌است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) با این حال برخی رسانه‌های منتقد دولت از خلأ اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول بهره برده ونسبت‌ها واتهاماتی را به بازداشت‌شدگان نسبت داده‌اند. در این زمینه  محمدرضا تابش، نماینده اردکان درمجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی با روزنامه فرهیختگان انجام داده است این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به بیانات مقام‌معظم رهبری درباره نفوذ تاکید کرد:«باید دقت داشت که در بیان برخی اظهارنظرها طرح موضوع و تقلیل فرمایشات مقام معظم رهبری به یک موضوع جناحی و گروهی، جفا در حق انقلاب اسلامی و ایشان است.»

همیشه از اوایل انقلاب تاکید به جلوگیری از نفوذ اجانب وجود داشته و مقام معظم رهبری نیز در این‌باره تاکیدات جدی داشته‌اند، اما همان‌طور که رئیس‌جمهوری هم تاکید کرد به نظر می‌آید برخی در وضعیت کنونی به دنبال بهره‌برداری سیاسی از این موضوع هستند، این وضعیت را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟
نفوذ امری موهوم نیست بلکه امری واقعی است. خصوصا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که قدرت‌های استکباری، انقلاب اسلامی را با ماهیت و هویتی که داشت در ستیز با نیات و اهداف خود می‌دانستند و این قضیه از راه‌ها و روش‌های مختلف بیشتر شدت گرفت. اخیرا هم رهبر معظم انقلاب به درستی به این موضوع اشاره کرده‌اند. دلیل واضح آن هم این است که در هر صورت نفوذ گاهی از راه مستقیم اما در بسیاری موارد هم از طرق غیرمستقیم و غیرمحسوس انجام می‌شود. دلیل فرمایشات اخیر ایشان هم این بود که بعد از قضیه برجام تعاملات گسترده فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بین ایران و سایر کشورها از جمله کشورهایی که در جبهه مخالفت با ایران قرار داشتند، آغاز می‌شود و ممکن است محملی به ‌وجود ‌آید که به طرق غیرمحسوس نفوذ انجام گیرد. مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه تذکر دادند و همه باید این موضوع را آویزه گوش خود قرار دهیم و دقت و مراقبت لازم را داشته باشیم. منتها این مساله هم در سطح عمومی باید مورد توجه قرار گیرد و مردم با روش‌های نفوذ از طریق دستگاه‌های تخصصی مانند رادیو و تلویزیون، رسانه‌ها، مطبوعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آشنا شوند و هم دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را متناسب با تحرکات بدخواهان انقلاب اسلامی انجام دهند.

اما از اظهارنظرهای برخی افراد وابسته به گروه‌های خاص برداشت‌های متفاوتی می‌شود. به ‌نظر شما می‌توان از دستگیری‌های اخیر چنین نتیجه گرفت که گروه‌های خاصی از این تاکیدات برداشت متفاوتی داشته‌اند؟
باید دقت داشت که در بیان برخی اظهارنظرها طرح موضوع و تقلیل فرمایشات مقام معظم رهبری به یک موضوع جناحی و گروهی، جفا در حق انقلاب اسلامی و ایشان است. این یک مساله راهبردی، بسیار بااهمیت و مهم است و نباید سلیقه‌ای، جناحی و گروهی از آن سوءاستفاده شود.
پیش از این هم در این‌باره گفته‌ام که بدتر و فراتر از نفوذ، انشقاقی است که بین مردم به وجود می‌آید و وحدت مردم را با طرح مباحث اختلاف‌برانگیز مورد خدشه قرار می‌دهند. این خطری بیشتر از نفوذ دارد، زیرا زمانی که ملت ید واحده باشند و اعتماد ما بین مردم و حاکمیت برقرار باشد، ‌هیچ قدرتی اجازه نفوذ و رسوخ در کشور پیدا نمی‌کند. اگر انشقاق و جدایی بین حاکمیت و ملت به وجود‌ آید نهایتا زمینه‌های نفوذ فراهم می‌شود. بنابراین همه ما باید سعی کنیم وظایف شرعی، عرفی و قانونی و دستگاه‌های مربوطه وظیفه حاکمیتی خود را در این مقوله انجام دهیم. کاری که باعث خدشه به وحدت مردم می‌شود خود فرآیند نفوذ را تسهیل خواهد کرد و ضربات مهلک‌تر و بدتری از مساله نفوذ پیش خواهد آورد.

این موضوع را چگونه می‌توان در بحث رسانه‌ها و رسانه‌ای‌ها جای داد؟ به ویژه اینکه برخی بازداشت‌های اخیر فعالان حوزه رسانه را در این گفتمان ارزیابی می‌کنند؟
مسئولیت پاسخگویی به افکار عمومی به‌ویژه در این مقطع حساس که این دستگیری‌ها مصادف شده با فرمایشات مقام معظم رهبری متوجه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی است که باید افکار عمومی را روشن کنند. من نفیا و اثباتا نمی‌توانم راجع به این موضوع صحبت کنم اما می‌خواهم بگویم که باید افکار عمومی درباره این قضیه روشن شوند. امری را هم تذکر می‌دهم و آن اینکه حتی اگر موضوع مطرح شده درباره این افراد هم صحت داشته باشد مقداری بدسلیقگی انجام گرفته است. در هر صورت اگر تقصیری هم متوجه متهمان بوده دستگاه‌های ذی‌ربط که متولی این امر نشده‌اند. این مساله را مدت‌ها پیگیری می‌کردند و حالا به نتیجه رسیده است و همزمانی این کار با موضوعی که مقام معظم رهبری طرح کرده‌اند، مقداری بدسلیقگی است. علاوه‌بر این دولت جدید بر گردش اطلاعات، آمار، اخبار و فضای باز اطلاع‌رسانی توصیه و تاکید داشته و اگر افکار عمومی نسبت به اصل قضیه توجیه نشوند ممکن است این نوع دستگیری‌ها را مخالفت با سیاست‌هایی بدانند که دولت در عرصه اطلاع‌رسانی و فرهنگی وجهه همت خود قرار داده است.
از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که سیاست‌های فرهنگی و مطبوعاتی دولت را تعقیب می‌کند، به‌خصوص که افراد دستگیرشده‌ از یک جناح و طیف نزدیک به دولت هستند، می‌خواهم هر چه سریع‌تر این قضیه را پیگیری و افکار عمومی را از کم و کیف قضایا مطلع کند تا نقطه ابهامی در این قضیه نباشد و مسئولان و دستگاه‌هایی زیر سوال نروند.

بخش نظردهی بسته شده است..