یزد پایلوت اجرای طرح نسخه الکترونیک

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) تبدیل شدن استان به قطب پزشکی کشور، ضرورت کاهش خطاها و اشتباهات پزشکان را افزایش داده است این در حالی است که عمده تخلف پزشکان یزدی، بدخط نوشتن نسخه‌هاست از این رو یزد به عنوان پایلوت اجرای طرح نسخه الکترونیکی انتخاب شده است.
نوشتن صحیح نسخه‌های دارویی برای تجویز دارو و سپس تهیه درست داروها از داروخانه‌ها، اهمیت نوشتن مناسب نسخه‌ها را یادآور می‌شود چون اگر نسخه‌ دارویی خوانا نباشد، متصدیان داروخانه‌ها قادر به قرائت صحیح آن نخواهند بود وممکن است دارویی به اشتباه به یک بیمار ارائه شود.
افزایش بیماران در مراکز درمانی و دارویی استان باعث شده است که پزشکان زمان کمتری برای ویزیت هر بیمار در اختیار داشته باشند از این رو شاهد نوشتن نسخه‌هایی ناخوانا از سوی پزشکان هستیم که گاه بیمار را مجبور به مراجعه مجدد به پزشک می‌کند.
برخی از متصدیان داروخانه‌ها با تجربه و درایت، تمام تلاش خود را برای صحیح خواندن نسخه به کار می‌گیرند اما در مواقعی، متصدیان اصلا قادر به خواندن نسخه نیستند از این رو ممکن است دارویی را به اشتباه به بیمار بدهند.
عوارض فروش دارویی نامناسب به مراتب بیشتر از استفاده نکردن از دارو است از این رو متصدیان داروخانه‌ها باید درصورت ناخوانا بودن نسخه، حتما از بیمار بخواهند که با مراجعه مجدد به پزشک، به تعویض نسخه و خوانا کردن آن اقدام کند.

کمترین تخلفات دارویی در استان
مدیر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: با توجه به این‌که ۴۰درصد بیماران استان غیربومی هستند، استان در کشور کمترین تخلفات دارویی را دارد.
«مجید رجایی» ادامه داد: البته نمی‌توان گفت که تخلف یا اشتباه تجویز دارویی در این استان وجود ندارد اما بیشترین اشتباه در تجویز دارو در استان، بدخط نوشتن نسخه‌های دارویی از سوی پزشکان است.
وی گفت: با گزارش‌های بیماران به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی تا حدودی با پزشکان بدخط برخورد شده اما اقدام اساسی در این باره با انتخاب استان به عنوان پایلوت اجرای طرح نسخه الکترونیک انجام خواهد شد.
این مسئول با اشاره به بازدید ۴بار در سال کارشناسان معاونت امور دارویی از داروخانه‌های استان گفت: در حال حاضر این طرح در حوزه بیمه تامین اجتماعی در استان در حال اجراست اما با تکمیل این طرح در استان، دیگر شاهد اشتباه تجویز دارو در اثر بد خط نوشته شدن نسخه‌ها نخواهیم بود.
مدیر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: یکی دیگر از اشتباهات دارویی استان، دخالت افراد غیرمتخصص در تجویز بعضی از داروهاست که تا حدی با آنها برخورد شده است.

نبود قاچاق دارویی در استان
مدیر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به صفر بودن قاچاق دارو در استان، افزود: در سال جاری هیچ موردی از قاچاق دارو در استان گزارش نشده است.
وی اظهار کرد: البته برخی از سوپرمارکت‌ها که به فروش برخی اقلام دارویی نایاب خارجی و قاچاق مبادرت می‌کنند، شناسایی شده‌اند و با متخلفان برخورد شده است و این روند با جدیت ادامه دارد.
رجایی با تاکید بر این‌که بیشتر داروهایی که در استان توزیع می‌شود، داخلی است، افزود: تنها ۵درصد داروهایی که در کشور توزیع می‌شوند، خارجی هستند.
وی تاکید کرد: این در حالی است که اگر شرکت‌های داخلی، استاندارد تولید را بالا برده و داروهای خود را ارتقا دهند، در آینده چشم‌انداز خوبی در تولید، مصرف و صادرات داروهای تولید داخل پیش رویمان قرار دارد هر چند در حال حاضر هم صادرات دارو داریم.
این مسئول گفت: تنها ۳۰ تا ۴۰ قلم دارویی در بازار بدون نسخه قابل فروش است اما سایر داروها بدون تجویز پزشک، فروخته نخواهد شد و اگر فرهنگ استفاده دارو بر اساس تجویز پزشک در استان تقویت شود، فروش داروی آزاد به صفر خواهد رسید.
رجایی با انتقاد از خوددرمانی افزود: برخی از داروها امکان فروش با مشاوره داروساز را دارند که از جمله آنها می‌توان به بعضی از داروهای بیماران اوتیسم اشاره کرد.

داروهای نایاب خارجی
مدیر امور دارویی استان درباره کمبود دارو در داروخانه‌های استان نیز گفت: داروخانه‌های استان ممکن است در عرضه و فروش برخی از داروهای کمیاب خارجی و کم مصرف با کمبود مواجه باشند که البته مشابه داخلی آن در داروخانه‌ها موجود است.
وی تاکید کرد: با اجرای طرح تحول سلامت هیچ بیماری برای تامین داروهای خود به خارج از بیمارستان ارجاع نمی‌شود و مقدار پرداختی بیماران هم کمتر شده بنابراین سختی‌های تهیه دارو به مراتب کاهش یافته است.

مکث
مصرف بالای داروهای دیابت و فشار خون در استان
مدیر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد شیوع بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت و فشارخون را عامل افزایش مصرف داروهای این بیماری‌ها در بین شهروندان یزدی دانست. «مجید رجایی» افزود: داروهای آنتی بیوتیک نیز در رتبه بعدی مصرف دارو در استان قرار دارند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..