بافت فرسوده یزد جان می‌گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) شهرداری ضوابطی را برای صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده لحاظ کرده که منجر به افزایش۳۰درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در نیمه نخست امسال شده است.
سال گذشته در این بافت در مجموع ۶۱‌پروانه ساختمانی صادر شد که این تعداد در نیمه نخست امسال به ۴۴‌پروانه افزایش یافته است.
ساماندهی بافت‌ فرسوده شهر یزد از سال ۸۶ آغاز و محدوده این بافت نیز از سوی مشاور طرح جامع یزد و با نظارت اداره کل راه و شهرسازی استان تعیین شد.
به این ترتیب شهر یزد دارای ۲۱۰۰‌هکتار بافت فرسوده است که شهرداری به احیا و نفوذ‌پذیرکردن این بافت مصمم است تا شهروندان را به سکونت در این بافت تشویق و ترغیب کند.
امروزه به دلیل فرسودگی ساختمان‌های بافت فرسوده، شاهد کاهش جمعیت ساکن در این محله‌ها و مهاجرت ساکنان آن به حاشیه‌های شهر و شهرک‌های تازه‌تاسیس هستیم که بار سنگینی از ناحیه خدمات شهری و شبکه معابر، دسترسی به انشعابات خدماتی و… به دستگاه‌های متولی استان از جمله شهرداری تحمیل کرده است.

صدور ۴۴ پروانه ساختمانی در نیمه اول
مدیر بافت فرسوده شهر یزد با اشاره به این‌که ۲۷ محله در بافت فرسوده شهر یزد وجود دارد از افزایش ۳۰درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد.
«علیرضا مشایخی» با بیان این‌که در نیمه نخست امسال ۴۴ پروانه ساختمانی در بافت فرسوده صادر شده است، افزود: این تعداد پروانه برای ساخت ۱۱۹ واحد مسکونی با زیربنای ۲۲ هزار و ۵۲۱ مترمربع صادر شده است.
وی ادامه داد: در سال جاری در مجموع ۶۶ پروانه ساختمانی برای ساخت ۱۵۲‌واحد مسکونی با زیربنای ۲۸ هزار و ۷۶۱‌مترمربع در بافت فرسوده شهر یزد صادر شده است.
مدیر بافت فرسوده شهر یزد ادامه داد: بافت فرسوده شهر یزد بر اساس شاخص‌های فرسودگی شامل فرسودگی کالبدی، عملکردی، اجتماعی و اقتصادی به ۳ حوزه تقسیم شده‌ است.
وی ادامه داد: این تقسیم‌بندی با شاخص فرسودگی کمتر از ۵۰درصد در حوزه یک، محله‌هایی با شاخص فرسودگی بین ۵۰ تا ۷۰درصد در حوزه ۲ و محله‌هایی که شاخص فرسودگی در آنها بیش از ۷۰درصد است در حوزه ۳ قرار گرفته‌اند، صورت گرفته است.
مشایخی اعلام کرد: بافت فرسوده شهر یزد در محله‌های مهدی‌آباد، خرمشاه، اهرستان، سیدصحرا، زرتشتی‌ها، بیوک، سردوراه و پشت باغ با ۵۸۲ هکتار وسعت در حوزه یک قرار دارند.
وی ادامه داد: محله‌های قاسم‌آباد، محمودآباد، خرمشاه، کوی امام حسین(ع)، کوی سعدی، گنبدسبز، گازرگاه، شیخداد، دولت‌آباد، کوی ملکی، سیدنصرالدین، جنت‌آباد، ملافرج‌الله، عیش‌آباد و خیرآباد، مریم‌آباد و کسنویه با ۱۴۱۳ هکتار وسعت در حوزه۲ و محله‌های کشتارگاه و نعیم‌آباد نیز با ۱۰۴ هکتار وسعت در حوزه ۳ قرار دارند.

حمایت از مجتمع‌سازی‌ها
مدیر بافت فرسوده شهر یزد تاکید کرد: با توجه به توسعه روزافزون شهر، شاهد توسعه بی‌رویه حریم شهر هستیم که هزینه‌های خدمات‌ شهری و تامین نیازهای دسترسی، انشعابات انرژی و… را برای دستگاه‌های خدمات‌دهنده افزایش می‌دهد اما تقویت بافت فرسوده باعث جلوگیری از خروج جمعیت از مرکز شهر به حاشیه‌ها می‌شود و هزینه‌های اضافی را از دوش استان برمی‌دارد.
وی گفت: شهرداری با تدوین ضوابطی از جمله تخفیف ۵۰درصدی عوارض پروانه ساختمانی، شرایط را برای نوسازی بافت فرسوده فراهم کرده است.
به گفته وی از سال ۹۰ تا پایان سال ۹۳ حدود ۴/۳ میلیارد تومان تخفیف عوارض صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده شهر اعمال شده است.
مشایخی افزود: حمایت از مجتمع‌سازی‌ها از دیگر رویکردهای شهرداری برای رونق بافت فرسوده است که باید با طی مراحل قانونی و تجمیع پلاک‌های موجود با موافقت مالکان انجام شود. وی درباره استقبال شهروندان از حمایت‌های شهرداری برای ساخت و ساز در بافت فرسوده نیز گفت: استقبال مناسب است اما لازم است که اطلاع‌رسانی بیشتر صورت گیرد.
مدیر بافت فرسوده شهر یزد افزود: پس از تدوین ضوابط برای طرح‌های اجرایی از جمله ایجاد و تعریض گذرها، پارکینگ‌ها، فضای سبز و… از سوی معاونت شهرداری، این طرح‌ها برای اجرا به مناطق شهرداری ابلاغ می‌شود. وی اولویت‌های شهرداری در بافت فرسوده را شناسایی معابر اصلی بافت و سپس تعریض و ساماندهی آنها دانست و افزود: بسترهایی برای اصلاح این معابر در حال تعریف است؛ از این رو اولویت‌هایی برای تملک در بافت فرسوده تعریف خواهد شد.
مشایخی درباره ضوابط و محدودیت‌های ساخت و ساز در بافت فرسوده نیز گفت: به جز لکه‌های با ارزش که در زمره بافت تاریخی قرار می‌گیرد، محدودیتی از لحاظ ارتفاع و نما برای ساخت و ساز در بافت فرسوده لحاظ نمی‌شود.

مکث
اقدامات شهرداری در بافت فرسوده
مدیر بافت فرسوده شهر یزد از جمله خدمات شهرداری در بافت فرسوده را تهیه و تصویب طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی در سال ۹۲ عنوان می‌کند. «علیرضا مشایخی» افزود: این طرح با رویکرد توسعه درونی؛ افزایش جمعیت‌پذیری برای افزایش پیوستگی، تداوم استخوان‌بندی و افزایش ایمنی سکونت و تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بافت تهیه شده است. وی ادامه داد: شهرداری همچنین به تهیه طرح‌های اجرایی برمبنای نیاز مناطق و پیش‌بینی تراکم تشویقی بر اساس ضوابط بافت فرسوده اقدام کرده است. این مسئول گفت: افزایش سرانه کاربری‌های عمومی، فرهنگی، ورزشی و فضای سبز و پیش‌بینی پارکینگ در نقاط مختلف از دیگر اقدامات شهرداری در بافت فرسوده است. وی از تقسیم بافت فرسوده به ۳حوزه ممتاز با ارزش و عادی خبر داد و افزود: با توجه به شاخص‌های فرسودگی، بخشنامه‌هایی به شهرداری‌ها برای هماهنگی با اداره میراث فرهنگی استان ارسال شده است.

همشهری

 

بخش نظردهی بسته شده است..