تفکیک انشعابات آب شرب و بهداشتی:

بازچرخانی آب ایده‌ای برای مقابله با بی‌آبی یزد

برخی از ایده‌پردازان یزدی طرح‌های مختلفی برای مقابله با بحران آب استان پیش‌بینی کرده‌اند که کاربرد آنها قطعا بر مدیریت مصرف آب تاثیر می‌گذارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به نقل از همشهری،چالش بی‌آبی همواره استان را تهدید می‌کند اما هنوز راهکار مناسبی برای مدیریت این معضل از سوی مسئولان تدبیر نشده است در حالی که باز چرخانی آب، ایده‌ای است که می‌تواند استان را برای مقابله با چالش بی‌آبی کمک کند.
تلاش برای استفاده از پساب فاضلاب اقدامی است که با همکاری استان با کارشناسان آلمانی در حال انجام است اما به دلیل تحریم‌ها متوقف شده است.
کارشناسان استان عقیده دارند با استفاده از این تکنولوژی و نصب فیلترهای سرامیکی در تصفیه خانه فاضلاب، کیفیت پساب ارتقا می‌یابد و بهره‌برداری از آن افزایش خواهد یافت.

تفکیک انشعابات آب شرب و بهداشتی
یک کارشناس آنالیز آب طرح بازچرخانی آب برای مقابله با چالش بی‌آبی را مطرح کرده است تا با استفاده از دو انشعابه کردن آب، آب شرب و بهداشتی به تفکیک در اختیار مشترکان قرار گیرد.
«حسین میرجلیلی» تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی و خالی شدن سفره‌های زیرزمینی، باید از بازچرخانی آب‌های فاضلاب و پساپ شهری برای تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعتی و همچنین آبیاری فضای سبز بهره گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که ۳۰درصد از آب شرب استان در اثر سایر مصارف به هدر می‌رود، لازم است که انشعابات آب شرب و بهداشت از هم تفکیک شود.
این مسئول گفت: در شرایطی که انتقال آب از خلیج فارس و شیرین کردن آن هزینه زیادی می‌طلبد، عرضه آب شرب به شکل بسته‌بندی مقرون به صرفه و ممکن‌تر است.
میرجلیلی با اشاره به اهمیت تصفیه آب و ایجاد تصفیه‌خانه‌ها از بعد از انقلاب افزود: آب‌های تصفیه‌شده کاربری مناسبی برای استفاده‌های غیر شرب از‌جمله شست‌وشو، آبیاری فضای سبز و باغچه‌ها دارند و می‌توان از پساب تصفیه خانه‌ برای رفع این نیازها بهره گرفت.
وی با تاکید بر اهمیت به کار گرفتن تکنولو‌ژی و دانش برای مقابله با چالش بی‌آبی گفت: اگر از تکنولوژی و ایده‌های خلاقانه و کارآمد برای مصرف مطلوب چرخه آب بهره بگیریم، قطعا می‌توانیم با چالش آب مقابله کنیم. این کارشناس ارشد آنالیز آب تاکید کرد: منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور به دلیل کاهش نزولات آسمانی و وقوع خشکسالی به‌ شدت کاهش یافته و سفره‌های زیرزمینی در حال نابودی است. میرجلیلی گفت: خشکسالی پی در پی و مصرف آب در بخش کشاورزی با برداشت‌های بیش از حد مجاز از سفره‌ها، روز به روز آن‌ها را فقیرتر کرده است.
وی ادامه داد: برداشت از منابع آبی در مقابل ورودی آب به این منابع، نسبت ۳ به یک دارد یعنی ۳ برابر بیشتر از میزان تغذیه سفره‌ها، از آنها برداشت می‌شود که از بحرانی بودن منابع زیرزمینی و سفره‌های استان نشان دارد.

 استفاده از فیلتر خاص برای تصفیه فاضلاب شهر
این مخترع یزدی بر ضرورت بررسی فاضلاب شهری برای فراهم کردن فرصت بهره‌برداری از آن در بخش‌های غیر از شرب تاکید کرد و افزود: تعاملاتی با کارشناسان آلمانی برای بررسی کیفیت فاضلاب شهر یزد انجام شد که ادامه آن به دلیل وجود تحریم‌ها متوقف شد.
وی افزود: یک گروه از کارشناسان آلمانی برای بررسی و حل معضلات فاضلاب شهر یزد به استان سفر کردند تا تکنولوژی خاصی برای بهره‌گیری از پساب و تصفیه آب فاضلاب وارد استان شود اما به نتیجه نرسید.
میرجلیلی ادامه داد: نصب یک نوع فیلتر خاص برای فاضلاب شهر مد نظر است که باید ایده و تجربه آن را از آلمانی‌ها بگیریم و دریافت این تکنولوژی منوط به نتایج لغو تحریم‌هاست. وی با تاکید بر این‌که فعالیت سیستم تصفیه فاضلاب با استفاده از این فیلتر جدید سرامیکی، خروجی خوبی دارد، گفت: قطعا بعد از دریافت تکنولوژی آن برای بومی سازی تلاش خواهیم کرد. این کارشناس آنالیز آب ادامه داد: در شرایطی که استان قطب تولید محصولات کاشی و سرامیکی است، بومی‌سازی این فیلترهای سرامیکی قطعا مقرون به صرفه و ممکن خواهد بود.

بخش نظردهی بسته شده است..