۱۰۰۰ قنات یزد خشک شد

no-thumbs

استاندار یزد با اشاره به خشک شدن هزار قنات در استان یزد گفت: برداشت و حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق، از مهمترین دلایل خشک‌شدن بسیاری از قنات‌ها در کشور به ویژه استان یزد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) سیدمحمد میرمحمدی  در همایش افتتاح کارگاه بین المللی تکامل قنات و فناوری‌های وابسته به آن با بیان اینکه تمدن بشری از آب و منابع آبی سرچشمه گرفته است، اظهار داشت: زندگی جمعی با آب و استفاده مفید از آن شروع و ادامه پیدا می‌کند.

استاندار یزد با اشاره به اهمیت آب به عنوان مایه حیاط گفت: در مناطقی که دسترسی به آب ساده است، زندگی جمعی به راحتی شکل گرفته و در استان‌های کویری مانند یزد، کرمان و قم، زندگی جمعی با پیدایش چشمه‌ها تشکیل شد.

میرمحمدی چشمه‌ها را منشأ اصلی آموزه‌های بشر در راستای دست‌یابی به آب در کویر و بیابان دانست و بیان کرد: پیچیدگی قنات از جمله ویژگی‌های شاخص آن در برابر دیگر میراث‌های قدیمی و تأثیر گذار است.

وی با اشاره به اهمیت همزیستی قنات با طبیعت افزود: استفاده از قنات‌ها به کاهش یا افزایش باران در فصول مختلف سال بستگی دارد و این یکی از مهمترین ویژگی‌های قنات در استفاده مستمر و پایدار از آن است.

وی حفظ و احیای فناوری قنات، به منظور بهره‌برداری مستمر از آن را ضروری دانست و بیان کرد: در استان یزد بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ قنات وجود دارد، که از این تعداد ۱ هزار قنات به دلیل عدم مدیریت استفاده و بهره‌برداری از منابع زیرزمینی خشک شده‌اند.

میرمحمدی با اشاره به اهمیت زنده نگه داشتن قنات در راستای ایجاد پویایی در استان یزد، ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ قنات در استان یزد فعال و منشأ بسیاری از پویایی های طبیعی و انسانی در استان یزد است.

وی با اشاره به ضرورت اجرای مدیریت صحیح در بحث حفظ منابع زیرزمینی، خاطرنشان کرد: برداشت و حفر بی رویه چاه‌های عمیق، از مهمترین دلایل خشک شدن بسیاری از قنات‌ها در کشور به ویژه استان یزد است.

وی احیای قنات را به عنوان یکی از تمدن سازترین عوامل طبیعی ضروری دانست و اظهار داشت: قنات نقش مهمی در ایجاد تحولات اساسی فرهنگی و اجتماعی در عصر امروز است.

استاندار یزد حفر چاه‌های عمیق را مهمترین دلیل ناپایداری قنات‌ها دانست و عنوان کرد: افت محصولات کشاورزی و آلودگی‌های نفتی، از جمله مهمترین آسیب‌های استفاده از پمپ‌های مکش آب در استفاده از چاه‌ها است.

منبع: تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..