استفاده از انرژی خورشیدی برای نورپردازی یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیرعامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد از استفاده از انرژی خورشیدی برای نورپردازی شهر و از انجام مطالعات برای شناخت انواع مولدهای نوری خبر داد.  شهر یزد، زیبایی‌های زیادی دارد که از گذشته به یادگار باقی مانده و امروز نیز باید زیبایی‌هایی را در شهر ایجاد کرد که آیندگان به آن افتخار کنند. نور خورشید در این شهر کویری فرصت نمایش این زیبایی‌ها را فراهم کرده است اما تاریکی شب این زیبایی‌ها را در زیر لحاف آسمان می‌پوشاند و از این رو لازم است که برای نمایان کردن این زیبایی‌ها از نور مصنوعی بهره برد.

بهره‌مندی استان از انرژی خورشیدی
مدیرعامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد از استفاده از انرژی خورشیدی برای نورپردازی شهر خبر داد و افزود: استان در ۳۰۰ روز از سال از انرژی خورشید بهره‌مند است، از این رو جایگزینی استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین روشنایی و نورپردازی فضای شهر ضرورت دارد.  «امید فتاحی» با اشاره به در اولویت قرار گرفتن نورپردازی شهر از سوی سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد افزود: در دنیای امروز نوپردازی فراتر از روشنایی است؛ در حال حاضر بهره‌برداری از نور به عنوان ساختار نشانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.
فتاحی با توجه به این‌که شهر یزد در ساعات روز آثار و ساختارهای خوبی برای نمایش دارد، تاکید کرد: باید این زیبایی‌ها در شب نیز نمود پیدا کند و بهترین ابزار برای نمایش این زیبایی‌ها، نورپردازی است.  این مسئول تاکید کرد: اولویت نورپردازی شهر به ساختارهای نشانه‌ای داده شده و امیدواریم با انجام کارهای مطالعاتی، اجرای سیاست‌های شورای شهر و شهردار شاهد تحقق این مهم تا نیمه نخست سال آینده باشیم. وی با تاکید بر این‌که نورپردازی‌ها خیابان‌ها و بلوارهای شهر در محدوده وظایف مدیریت توزیع برق است، ادامه داد: سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری یزد متولی تامین روشنایی میادین، پارک‌ها و فضاهای عمومی است. فتاحی افزود: در حال بررسی انواع مولدهای نوری هستیم و کارهای تحقیقاتی برای استفاده از انرژی‌های نو برای تامین روشنایی شهر در حال انجام است. وی با بیان برخورداری شهر یزد از ۳۰۰ روز آفتابی در سال، ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از نتایج مطالعات استفاده از انرژی خورشید برای تامین انرژی موردنیاز برای نورپردازی شهر هستیم.

تلاش برای بهبود مبلمان شهری
مدیرعامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد از دیگر اولویت‌های شهرداری را ارتقای مبلمان شهری برشمرد و افزود: مبلمان هر وسیله و ابزاری است که در تسریع و تسهیل عملکرد شهری به شهروندان کمک کند. وی افزود: یکی از ابزارهای ارتقای مبلمان شهری نورپردازی و دیگری نصب نمادهای شهری است. به گفته فتاحی، نمادهای شهری تجلی تفکرات و مبانی نظری و اعتقادی در ساختار حجمی هستند که نقش مهمی در زیباسازی شهر دارند.
 مدیرعامل سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری یزد از ارتباط این سازمان با قشر دانشگاهی و هنرمندان برای پیشبرد اهداف مزبور خبر داد و افزود: استفاده از متخصصان برای ارتقای زیبایی و مبلمان شهری، لازم و ضروری است. وی ادامه داد: مکاتباتی با مراکز آموزش عالی استان انجام و از آنها خواسته شده که نمایندگان خود را برای عضویت در کارگروه‌های تخصصی در حوزه زیباسازی و مبلمان شهری با سه پارامتر مبلمان، نورپردازی و نماد شهری، به سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری معرفی کنند. فتاحی گفت: این کارگروه تخصصی در کنار استفاده از آثار هنرمندان و دانشگاهیان، داوری آثاری که به فراخوان‌های سازمان ارسال می‌شود را هم بر عهده دارند. وی بر ضرورت توجه به سلایق مردم در طراحی، ارائه و داوری آثار از سوی اقشار دانشگاهی و هنرمندان تاکید کرد و افزود: نقش مردم در ارائه و ارزیابی این آثار نباید فراموش شود.

مردم مخاطبان خاص شهر هستند
مدیر عامل سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری یزد با تاکید بر این‌که شهر یزد متعلق به مردم است، گفت: باید مردم را مخاطبان خاص شهر بدانیم و شهر را برای آنها بسازیم. وی با بیان این‌که خوشبختانه دانشگاهیان و هنرمندان این مهم را لمس کرده‌اند، ادامه داد: قطعا آثار و نمادهایی در مبلمان و زیباسازی شهر ماندگار خواهند شد که مورد پسند مردم باشند. فتاحی به اهمیت همکاری هنرمندان و دانشگاهیان برای زیباسازی شهر به ویژه به مناسبت سال خوشامدگویی در نوروز سال آینده تاکید کرد و از آنها خواست سازمان رفاهی-تفریحی را برای پیرایش و اصلاح نمادهای شهری و نصب نمادهای جدید یاری کنند. وی تاکید کرد: شهر یزد دارای ظرفیت‌ها و ساختارهای زیبایی است که اگر به خوبی نمایش داده شود، شهری زیبا خواهیم داشت.

معرفی شهر با اعتقادات موجود
به گفته مدیر عامل سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری یزد، باید شهر یزد را همانطور که هست و با تفکرات و اعتقادات مردم آن به دیگران نشان دهیم. وی با تاکید بر این‌که شهر یزد همواره در کشور پیشرو بوده است، الگو برداری از شهرهای دیگر را رد کرد و افزود: اقداماتی برای زیباسازی و ارتقای مبلمان شهری در دستور کار است که به نوعی نوآوری است. فتاحی ساماندهی تبلیغات محیطی را نیز در ارتقای مبلمان و زیبایی شهر موثر دانست و افزود: تبلیغات محیطی شهر یزد در سال‌های متمادی به روش‌های مختلفی انجام شده اما دیگر وقت آن رسیده که از روش‌های نوینی برای اجرای تبلیغات محیطی بهره‌ بگیریم.
وی ادامه داد: تبلیغات دنیا هر روز با روز قبل تفاوت دارد و این رویکرد باید در شهر یزد هم لحاظ شود؛ چرا که مردم یزد شایستگی فضای تبلیغاتی بهتری دارند.  فتاحی از اعلام فراخوان شناسایی مشاوران طرح جامع تبلیغات محیطی برای بررسی چگونگی، چرایی و کجایی تبلیغات محیطی خبر داد و اظهار امیدواری کرد سازمان رفاهی- تفریحی در سال جاری و آینده، موفق به ساماندهی تبلیغات محیطی شهر شود.

نحوه ارتباط مردم با سازمان رفاهی- تفریحی
مدیر عامل سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری یزد بر ضرورت ارتباط مستمر مردم با این سازمان برای ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات مربوط به زیباسازی و بهبود مبلمان شهری تاکید کرد. «امید فتاحی» به ابزارهای ارتباطی با این سازمان به پایگاه ‌اینترنتی سازمان به آدرس YAZD.REFAHI.IR و سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۰۰۰۳۰۹۲ و ۲۱۷ اشاره کرد و افزود: ما در کنار مردم هستیم و از نظرات آنها بهره خواهیم برد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..