دبیر انجمن سنگ استان یزد:

معادن استان یزد گرفتار رکودند

یزد در زمره استان‌های معدن‌خیز کشور قرار دارد و دارای 208 معدن فعال و 213 معدن غیرفعال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مواد معدنی که از این معادن استخراج می‌شود بسته به نوع مصرف به بازارهای داخلی و خارجی سرازیر می‌شود اما مهم‌ترین اصل در عرضه این مواد به بازار، کیفیت و استاندارد بودن است. متاسفانه عرضه مواد معدنی بی‌کیفیت و غیراستاندارد راه‌های عرضه محصولات معدنی استان را در بسیاری از بازارهای داخلی و خارجی مسدود کرده است. عمده معادن استان، معادن سنگ ساختمانی است و با توجه به غیر استاندارد بودن مواد معدنی که از این معادن استخراج می‌شود، آینده خوبی برای معادن سنگ استان قابل پیش‌بینی نیست. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری با «رضا صادقیان» دبیر انجمن سنگ استان را درباره مشکلات معادن سنگ، مواد معدنی و شرایط استخراج، فرآوری و عرضه سنگ می‌خوانید.

  • ارزیابی شما از وضعیت معادن سنگ استان چیست؟

تا زمانی که معادن نباشند، صنعت هم رونق نخواهد داشت. در حال حاضر، تمام معادن استان از جمله معادن سنگ با بحران مواجه هستند و این بحران گریبان صنعت را نیز گرفته؛ از این رو لازم است که مسئولان در این شرایط بحرانی به حمایت از معادن بشتابند و قوانینی تدوین کنند تا با بهبود وضعیت معادن، صنعت هم رونق پیدا کند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات معادن استان، کمبود نقدینگی است و متاسفانه در این شرایط بحرانی، بهره تسهیلات بانکی نیز بالا رفته و بسیاری از معدنکاران حتی عطای کار را به لقایش بخشیده و دست از استخراج کشیده‌اند.

  • آیا بانک‌ها را در بروز شرایط مالی نامناسب برای معدن‌داران استان مقصر می‌دانید؟

متاسفانه بانک‌ها در کنار پرداخت تسهیلات با بهره‌های سنگین، در مقابل دستورالعمل‌ها و ضوابط بانکی تمکین نمی‌کنند. بر اساس قانون، بانک‌ها مکلف هستند که معادن را در ازای وثیقه تسهیلات از متقاضیان بپذیرند اما این اتفاق در استان نمی‌افتد.

  • با این شرایط معدن‌داران باز هم برای صادرات محصولات معدنی به کشورهای دیگر، توانی دارند؟

خیر؛ متاسفانه مسئولان واقف نیستند تا زمانی که اوضاع معادن بهتر نشود، صنعت نیز جان نخواهد گرفت. اگرچه توان معدن‌کاران برای صادرات مواد معدنی به دلیل کاهش نقدینگی کاهش یافته اما مهم‌ترین مساله در عرصه صادرات، کیفیت مواد معدنی است که افت شدیدی داشته است. تدوین اساسنامه استانداردسازی مواد معدنی به‌ویژه سنگ‌های ساختمانی در کشورو استان ضروری است؛ چرا که عرضه محصولات و مواد معدنی بی‌کیفیت، محصولات ایران را در جهان بدنام می‌کند و بازار جهانی را حتی از مواد معدنی باکیفیت ایرانی نیز می‌گیرد.

  • چه عوامل دیگری را در رکود بازار معادن استان دخیل می‌دانید؟

واردات مواد معدنی از جمله سنگ‌های ساختمانی، کمر معدنکاران را شکسته است. تنوع مواد و محصولات وارداتی به شدت در حال افزایش و قیمت آن نیز نسبت به انواع داخلی کمتر است؛ از این رو مردم به محصولات وارداتی علاقه‌مند و به موادمعدنی داخلی بی‌اعتنا شده‌اند.

  • آیا مسئولان در این برهه از زمان حمایت خاصی را از معدن‌داران در دستور کار قرار داده‌اند؟

خیر  ‎؛ مسئولان نه تنها حمایتی نکرده، بلکه حقوق دولتی معادن نیز را چند برابر افزایش داده‌اند این در حالی است که معدن‌کاران توقع دارند در این شرایط، قوانین و حمایت‌ها تسهیل شود و حتی از پرداخت انواع مالیات و عوارض محروم شوند تا از دوره گذار عبور کنند اما متاسفانه این گونه نیست. همچنین یکی از مشکلات معدن‌کاران در شرایط بحران اقتصادی، مواجه شدن آنها با خطر واگذاری است. برخی از معادن به دلیل شرایط بد اقتصادی، تعطیل شده‌اند تا شاید در دوران بعد از رکود، بتوانند قد علم کنند اما سازمان صنعت، معدن و تجارت، قوانینی تدوین کرده که به راحتی می‌تواند مالکان را به دلیل تعطیلی معادن، سلب امتیاز و معدن آنها را به دیگری واگذار کند.

  • همواره با انتقاداتی در خصوص خام‌فروشی مواد معدنی مواجه هستیم، آیا شما این ادعاها را قبول دارید؟

جلوگیری از خام‌فروشی، اقدام درستی است اما به گونه‌ای اشتباه از سوی مسئولان به عنوان اصلی‌ترین مشکل معادن کشور مطرح می‌شود بدون این‌که هیچ تصمیم درستی برای آن گرفته شود؛ حتی برخی تصمیمات ناصحیح در این باره، تعطیلی معادن را به همراه داشته است؛ این در حالی است که درباره برخی از مواد معدنی، لازم است به جای ایجاد واحدهای فرآوری، خام‌فروشی کنیم چرا که توجیه اقتصادی بیشتری دارد و فرآوری برخی از مواد معدنی مقرون به صرفه نیست.

  • راهکار پیشنهادی شما برای خروج معادن استان از رکود چیست؟

برخی از مدیران و کارشناسان می‌توانند با جلب نظر بخش‌خصوصی درگیر در معادن، در تدوین قوانین و دستورالعمل‌های حمایتی موثر باشند؛ اما این افراد همواره با تصمیمات اشتباه خود، باعث به بن‌بست رسیدن معادن شده‌اند که این روند باید اصلاح شود.

بخش نظردهی بسته شده است..