افزایش دو برابری تولید انار توسط باغدار ابرکوهی

no-thumbs

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: باغدار نمونه این شهرستان با وجود کم آبی و مشکلات دیگر محصول انار را به دو برابر متوسط تولید افزایش داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مهدی غیب الهی اظهار کرد: علی محمد اکرمی باغدار شهرستان ابرکوه به عنوان انار کار نمونه استان در سال زراعی جاری به استان انتخاب و معرفی شده است .

وی افزود: این باغدار نمونه محصول انار با بکارگیری فنون جدید کشاورزی و توانمندی های خود توانسته است عملکرد باغش را به ۳۵ تن در هکتار برساند.
این انار کار نمونه به خبرنگار ایرنا گفت : با مبارزه غیر شیمیائی با کرم گلوگاه انار، استفاده آبیاری نوین و تغذیه کود مالی تولید محصول را به دو ونیم برابر افزایش دادیم.
علی محمد اکرمی اظهار کرد: این موفقیت با توکل به خداوند و تلاش خود و فرزندانم حاصل شده که بطور شبانه روزی در مزرعه فعالیت داریم و توانسیم با اختصاص حدود هفت هکتار باغ انار برغم سرمازدگی و تداوم خشکسالی ۳۵تن انار از نوع شیرین، ترش، میخوش و ملس در هر هکتار برداشت کنیم .
وی افزود: هم اکنون با اختصاص هفت هکتار باغ انار، دو هکتار باغ زرآلو ، چهار هکتارنیز گندم و پرورش گاو شیری زمینه اشتغال چهار نفر ازفرزندانم و ۶ کارگر رافراهم کرده ام.
این کشاورز ادامه داد : تجهیز باغ ها به آبیاری نوین طرحی مهم وگامی اساسی در راستای جلوگیری از پرت و هدر رفتن آب است و در کنترل بحران آبی در مزارع موثر است .
اکرمی بابیان اینکه بیشتر نیاز به توجه دولت و مسوولان بخش کشاورزی داریم تصریح کرد : توانستنم با ۵۰ درصد کمک بلاعوض دولت و تسهیلات ۱۸ هکتار آبیاری قطره ای اجرا کنم که این طرح علاوه بر افزایش راندمان آبیاری نقش بسزائی در جلوگیری رویش علفهای هرز دارد.
این کشاورز برغم زمینهای شنزار با توجه به توصیه کارشناسان بخش کشاورزی از مجموع چهارهکتار سطح زیرکشت گندم ۲۰تن محصول تولید کند درحالی که تولید این شهرستان در هر هکتارسه تن و ۸۰۰ کیلوگرم می باشد.
این کشاورز گفت : کلاسهای آموزشی و ترویجی جهاد کشاورزی نقش بسزائی در عملکرد تولید محصولات کشاورزی دارد که توصیه می شود تمام کشاورزان برای افزایش تولید در واحد سطح از کلاسهای آموزشی غافل نباشند .
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اظهار کرد: باغداران امسال بیش از ۱۰ هزار تن انار از ۵۵۶ هکتار سطح زیرکشت این شهرستان برداشت کردند.
وی ادامه داد: این میزان محصول در مقایسه با پارسال ۱۰ درصد افزایش یافته است و علت افزایش تولید آن مبارزه با کرم گلوگاه انا، هرس و آبیاری به موقع ، تغذیه و کود مناسب حیوانی است.
غیب الهی بابیان اینکه متوسط برداشت محصول انار در این شهرستان بیش از ۱۵ تن و در بعضی از باغ ها به ۳۰ تن در هکتار می رسد ، افزود: بیش از یکهزار و ۵۰۰ خانوار کشاورز در تولید آن فعالیت دارند.
این مسوول بااشاره به اینکه بیشتر ارقام انار های مرغوب این شهرستان از نوع شیرین، ترش، میخوش، ملس است تصریح کرد: کشاورزان انار تولیدی خود را علاوه بر عرضه در استانهای همجوار وتازه خوری، بخشی از آن را به رب سنتی و مرغوب فرارواری می کنند.
مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه، کاهش تولید بخاطر تداوم خشکسالی و همچنین وجود کرم گلوگاه انار را از مشکلات کشاورزان و باغداران این شهرستان ذکرکرد.
این مسوول یادآورشد: معضل خشکسالی و بحران آب در این شهرستان را یکی دیگر از مشکلات کشاورزان بیان کرد و افزود: بهترین روش آبیاری نوین (قطره ای) برای باغ هاست.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..