مدیرعامل ایرنا:

رسانه دروغ‌گو محکوم به فناست

مدیرعامل ایرنا درباره‌ی لزوم رعایت اصل صداقت در خبر و پرهیز از دروغ‌نویسی و دروغ‌گویی در اخبار رسانه‌ها، معتقد است: در ایران رسانه‌ای که دوست داشته باشد دروغ بنویسد و مخاطبان خودش را بی‌اعتماد کند، نمی‌تواند وجود داشته باشد؛ زیرا اصولا بقای رسانه به هدف‌گذاری امانت و صداقت در انتشار اطلاعات است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمد خدادی – مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) – در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا خاطرنشان کرد: باور ندارم در ایران رسانه‌ای باشد که دوست داشته باشد دروغ بنویسد و مخاطبان را نسبت به خودش بی‌اعتماد کند. به نظرم اشکالی که در رابطه با رسانه‌ها وجود دارد، دور شدن از فضای کار حرفه‌ای است؛ چراکه رسانه‌های ما کم‌کم به یک ابزار تبدیل شده‌اند؛ این در حالی است که باید نگاه به رسانه به‌عنوان یک نیاز باشد و این نیاز با کار حرفه‌ای در رسانه‌ها نهادینه شود.

 

او در تکمیل صحبت‌هایش اظهار کرد: اساسا رسانه بی‌مخاطب معنا و هویتی ندارد و تعریف رسانه و به‌نوعی فلسفه وجود رسانه، جذب مخاطبانش است. در کنار این صحبت‌ها در این زمینه ما باید از خودمان بپرسیم آیا مخاطبی وجود دارد که بخواهد اخبار غلط هم بشنود؟ مسلما مشخص است وقتی یک مخاطب به رسانه‌ای مراجعه می‌کند، قطعا خبر صحیح و درست می‌خواهد. ما باید این منطق را یک‌بار دیگر در رسانه‌ها بازتعریف کنیم و هر اقدامی که به خدشه عنصر اعتماد به رسانه منجر می‌شود را اصلاح کنیم که اگر نشود، بازنده میدان خواهیم بود.

 

مدیرعامل ایرنا در ادامه‌ی صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه رعایت نکردن اصل صداقت در اخبار رسانه‌ها، چه آثار مخربی را در پی خواهد داشت؟ اظهار کرد: قطعا این اتفاق حیات و کارکرد رسانه را زیر سوال می‌برد. رسانه‌های ما این روزها بیشتر به دنبال نقل نظر مقامات و کارشناسان هستند تا خبر و اطلاعات که خود تولیدکننده آن باید باشند؛ به عنوان مثال، حدود دهه ۶۰ ارتباط تلفنی و مصاحبه تلفنی با مقامات مثل یک توهین بود. زمانی هم که من خودم خبرنگار بودم، اصلا این اجازه را نداشتیم که با مقام و مسوولی تلفنی صحبت کنیم؛ چراکه مصاحبه‌شونده برای مصاحبه و گفت‌وگو وقت قایل بود، نه اینکه هنگام رانندگی و یا پیش از حضور در جلسه‌ای، گفت‌وگویی انجام دهد و حتما باید برای مصاحبه آماده می‌شد. به نظرم این بخش از آسیب را خود رسانه‌ها باعث‌ شده‌اند؛ البته درست است که تکنولوژی و علم پیشرفت کرده و خیلی راحت تلفنی می‌توانیم ارتباط بگیریم اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که این امر را نهادینه کنیم تا به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنیم.

 

او ادامه داد: آسیب دوم در زمینه‌ی رعایت نشدن صداقت در اخبار رسانه‌ها، تولید اطلاعات است؛ اینکه به عنوان مثال ما صحبت‌های مصاحبه‌شونده را منتقل می‌کنیم و در رابطه با موضوعی با وی صحبت می‌شود اما در عین حال خواننده اصلا از فلان موضوع و برگزاری فلان نمایشگاه اطلاعات کافی ندارد؛ بنابراین اطلاعات ناکافی و نداشتن حلقه‌های اطلاعاتی باعث می‌شود برداشت درستی از اطلاعات نشود و در نهایت نقص اطلاعات منجر به دریافت نادرست می‌شود. همچنین یکی‌ دیگر از آسیب‌هایی که در این زمینه می‌توان از آن نام برد، بازهم در بخش تولید اطلاعات است که ما بیشتر به کمیت توجه می‌کنیم تا اینکه بخواهیم به کیفیت اهمیت بدهیم. تعداد رسانه‌های ما طی سالیان گذشته زیاد شده است اما واقعا در مسیر تخصصی شدن رسانه‌ها و خبرنگاران در حوزه‌های مختلف کمتر گام برداشتیم و بیشتر در صحنه عمل رسانه‌ها کپی یکدیگر شده‌اند.

مدیرعامل ایرنا در بخشی دیگر از سخنانش به ازدست رفتن عنصر جذابیت درخبر و جایگزین شدن جنجالی بودن اخبار در رسانه‌ها اشاره کرد و در این زمینه گفت: نکته‌ی دیگر که مربوط به رسانه‌ها می‌شود، جایگزین شدن اخبار جنجالی به‌جای عنصر جذابیت در خبر است که حتی باعث شده بسیاری فکر کنند اگر خبری را منتقل می‌کنیم، اگر با جنجال همراه باشد، جذاب است؛ درحالیکه تولید اطلاعات متناسب با نیاز جامعه و متمایز و بی‌بدیل می‌تواند بدون اینکه جنجال به‌پا کند، جذاب باشد.

 

وی همچنین تصریح کرد: اصل ماجرا به این موضوع برمی‌گردد که در حال حاضر رسانه به جای اینکه به یک نیاز تبدیل شود و نیاز ملزومات حرفه ای خود را مهیا، تقویت و نهادینه کند، این روزها به رسانه بیشتر به‌عنوان یک ابزار نگاه می‌شود که در این صورت مسلما در حد یک ابزار هم از آن استفاده می‌شود.

 

خدادی در پایان اظهارات خود بیان کرد: به نظرم هیچ‌کس بیشتر از خود اصحاب رسانه‌ها نمی‌توانند حامی مقوم و موثر در تقویت جایگاه خود در جامعه باشند – و این تنها بازگشت رسانه به فضای حرفه‌ای و افزایش مهارت در رسانه‌ها را می‌طلبد.

بخش نظردهی بسته شده است..