جلوگیری از بروز ۹۵ درصد بیماری‌های تک‌ژنی در یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک ایران با ابراز امیدواری در مورد آغاز ارائه خدمات به بیماران در مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در میبد طی ماه‌های آینده گفت: این مرکز در طول چهار سال آینده می‌تواند مانع از بروز حداقل ۹۵ درصد بیماری‌های تک ژنی در استان یزد شود و به عنوان الگوی پیشگیری در کشور مطرح شود.

 

پروفسور حسین نجم‌آبادی، فوق تخصص ژنتیک انسانی و پزشکی در حاشیه‌ پنجمین نشست پژوهشی مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در میبد در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه یزد، با اشاره به ارتباط ۱۵ ساله‌ خود با مرکز ژنتیک میبد، علت طولانی شدن پروسه بهره‌برداری از این مرکز را بی‌مهری‌هایی خواند که در این باره صورت گرفته است و افزود: البته خوشبختانه با پشتکار دولت جدید و همت دوستان، ساختمان این مرکز تکمیل شده و اکنون آماده بهره‌برداری است.

 

وی هدف از تشکیل پنجمین شورای پژوهشی مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور را پویا‌تر کردن این مرکز ذکر کرد و گفت: چهار طرح در این نشست مصوب شد که دو طرح آن در مرحله اجراست.

 

نجم آبادی با اشاره به خرید تجهیزاتی نظیر دستگاه «سکوئنسر» برای این مرکز، از ارائه آموزش‌های لازم در رابطه با این دستگاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که حداکثر تا یکی دو ماه آینده این دستگاه به مرکز تحویل داده شود و برای ارائه خدمت به مردم استان مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی در مورد طرح‌های در اولویت مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور اظهار کرد: موضوعاتی نظیر عقب‌ماندگی ذهنی ارثی، ناشنوایی ارثی، نابینایی ارثی و بیماری‌های حسی عصبی به عنوان طرح‌های در اولویت هر استان در دستور کار این مرکز است و تلاش می‌کنیم تا موفقیت‌های ژنتیکی در این حوزه‌ها را شاهد باشیم.

 

این فوق تخصص ژنتیک با اشاره به هزینه‌های بالایی که بیماران ژنتیکی به جامعه تحمیل می‌کنند، نخستین و مهمترین گام در این باره را شناسایی خانواده‌های دارای زمینه این بیماری‌ها و در مرحله بعد جلوگیری از تولد فرزندان مبتلا در این خانواده‌ها و در ادامه نیز کمک به خانواده‌های مبتلا با جدیدترین روش‌های درمانی است.

 

وی چشم‌انداز فعالیت‌های این مرکز را جلوگیری از حداقل قریب ۹۵ درصد بیماری‌های تک ژنی استان یزد در طول چهار سال آینده به صورت خوشبینانه و ارائه الگویی مناسب برای پیشگیری جهت ارائه به کل کشور دانست.

 

نجم‌آبادی در پایان این هدف را با توجه به مدیریت قوی و تیم علمی، پتانسیل‌های موجود در این مرکز و نیز با توجه به وجود خیّرین فعال در این حوزه دست‌یافتنی و امکان‌پذیر دانست.

 

بر اساس این گزارش، پروفسور حسین نجم‌آبادی که در فهرست یک درصد دانشمندان برتر جهان نیز قرار دارد، دارای مدرک فوق تخصص ژنتیک انسانی و پزشکی از آمریکاست. وی استادیار یکی از دانشگاه‌های آمریکا بوده که از سال ۱۳۷۵ به ایران عزیمت کرده و از بدو تاسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با راه‌اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک این دانشگاه، تحقیقات خود در این حوزه را ادامه داده است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..