بافت تاریخی یزد بزودی ثبت جهانی می شود

no-thumbs

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد بابیان اینکه 90 درصد پروژه‌های حوزه بافت تاریخی یزد با هماهنگی شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان انجام‌شده است گفت: 100 هکتار از بافت تاریخی یزد در آینده‌ای نزدیک ثبت جهانی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمد رضا سید حسینی درگفتگو با تابناک یزد، گفت:متأسفانه در دولت قبل ۲۰۰ هکتار از بافت تاریخی و میراث فرهنگی استان تخریب شد و بحث تخریب‌ها یکی از معضلاتی بوده که از دولت دهم به ما به ارث رسیده است.
وی  ادامه داد: این بافت تاریخی کاملاً از بین رفته است به‌گونه‌ای که مجبور شده‌ایم در طرح جدید تنها این مکان‌ها را با نقشه‌های فعلی تطبیق دهیم و به احیاء و حفظ بافت تاریخی باقیمانده بپردازیم.
وی افزود: شهر یزد دارای مساحتی ۱۳ هزار هکتاری است که از این مقدار ۱۰۰۰ هکتار آن متعلق به بافت تاریخی هست.
سید حسینی تصریح کرد: ۷۰۰ هکتار از بافت تاریخی استان پیوسته و بیش از ۲۶۰ هکتار آن گسسته است و مردم در بسیاری از این مکان‌ها به زندگی معمول خود می‌پردازند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: شهر یزد تنها شهری است که هنوز خانه‌های دوره ایلخانی در آن وجود دارد، در این خانه‌ها حیات وزندگی ادامه دارد و سعی نکرده‌ایم مانند دیگر شهرها این خانه‌ها را به کاخ‌موزه تبدیل کنیم.
وی با اشاره به آیین‌های سنتی استان یزد اظهار داشت: بسیاری از آیین‌های سنتی یزد هنوز در بافت‌های تاریخی رونق دارد و انجام می‌شود و نکته مهم این است که این آیین‌های سنتی و مذهبی با مشارکت مردم حفظ‌شده و تداوم‌یافته است.
سید حسینی ادامه داد: شهر یزد را به‌عنوان شهر قنات و بادگیر می‌شناسند و استفاده از مصالح و خاک همین شهر در ساخت بناهای تاریخی ازجمله ویژگی‌های مهم استان یزد است.
وی با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم به‌گونه‌ای در بافت تاریخی دخل و تصرف و بازسازی انجام دهیم که بتوانیم جایزه یونسکو را به خود اختصاص دهیم خاطرنشان کرد: ۳ مورد از بناهای تاریخی یزد جایزه یونسکو را به خود اختصاص داده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تأسیس شهرداری ناحیه تاریخی برای اولین بار در کشور، ثبت بافت تاریخی شهرستان‌های یزد، اردکان و میبد در فهرست آثار ملی، حفظ و احیای بافت تاریخی شهر یزد، بازنویسی طرح راهبردی جامع بافت‌های تاریخی استان طبق معیارهای ملی و جهانی، احداث مرکز ملی معماری خاک در یزد و ایجاد بازارچه‌ها و صنایع‌دستی سنتی در استان را ازجمله اقدامات انجام‌شده در استان یزد در دو سال گذشته برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به این استان عنوان کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..