پدر پارک ملی سیاه‌کوه اردکان نگران چیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در ماه‌های اخیر خبرهای متعدد از دستگیری شکارچیان متخلف به همراه لاشه‌هایی از حیوانات وحشی همچون کل، بز، قوچ و کبک در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاه‌کوه اردکان گزارش شده است.

 

بررسی‌های مداوم محیط‌بانان اردکان در رابطه با تخلفات اخیر در این منطقه پای تنها معدن فعال در پارک ملی را نیز به میدان کشیده است به طوری که برخی معتقد هستند که این معدن علاوه بر تخطی از تعهدات زیست محیطی، به مکانی برای تردد و اسکان شکارچیان غیرمجاز تبدیل شده است.

 

پارک ملی سیاه کوه اردکان با ۸۰ هزار هکتار مساحت، از بلامعارض‌ترین مناطق زیست محیطی کشور به شمار می‌رود و به عنوان تنها پارک ملی استان یزد، در حال حاضر بیش از ۱۰ گونه‌ی جانوری در حال انقراض را در خود جای داده است.

 

محمدرضا اقبالی که از او به عنوان پدر پارک ملی سیاه‌کوه نیز یاد می‌شود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، از ادامه‌ی فعالیت‌های یک واحد معدنی در این منطقه‌ی حفاظت شده ابراز نگرانی کرد و افزود: پناهگاه حفاظت شده در پارک ملی سیاه کوه اردکان، نه تنها مکانی بکر و امن برای حیات وحش منطقه است، بلکه سندی ارزشمند برای حافظان محیط زیست کشور و استان یزد به شمار می‌رود.

 

وی اظهار کرد: این منطقه که به نوعی علاوه بر جای دادن قریب ۶۰ درصد یوزپلنگ آسیایی سرتاسر جهان در خود، بر طبق مشاهدات، محل امنی برای زندگی بیش از ۱۰ گونه‌ی در حال انقراض دیگر نیز محسوب می‌شود، متاسفانه با بی‌مهری عده‌ای و فعالیت آشکار یک واحد معدنی، این روزها به عنوان شکارگاهی برای جولان قاتلان حیات وحش تبدیل شده است.

 

اقبالی با اشاره به سابقه‌ی نه چندان مناسب این واحد معدنی بر طبق تعهدات بعمل آمده، گفت: نزدیک به ۱۴ سال از ثبت این منطقه به عنوان پارک ملی و منطقه حفاظت شده می‌گذرد ولی متاسفانه این منطقه در حال حاضر با تعرض عده‌ای در معرض خطر جبران‌ناپذیری قرار گرفته است.

 

مرتضی عزیزی، رییس اداره حفاظت محیط زیست اردکان نیز تعهد داشتن معدن‌دار فعال در حوزه پارک ملی سیاه‌کوه در مقابل محیط زیست را شرطی برای ادامه فعالیت این معدن در این منطقه عنوان کرد و افزود: فعالیت این معدن که مجوز آن قبل از ثبت سیاه کوه به عنوان پارک ملی اخذ شده، باید طبق تعهدات گذشته از سوی اداره حفاظت محیط زیست و اداره صنعت، معدن و تجارت استان، مطابق با قوانین زیست محیطی انجام شود ولی متاسفانه تاکنون رعایت نشده است.

 

وی ادامه داد: فعالیت این واحد معدنی براساس تعهدات داده شده، نباید باعث حتی ذره‌ای مشکل برای این منطقه حفاظت شده باشد ولی متاسفانه این واحد در ماه‌های اخیر، نه تنها از تعهدات خود سر باز زده بلکه به مکانی برای عبور و مرور و اسکان شکارچیان متخلف و باسابقه تبدیل شده است.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع نباید مجوز این معدن تمدید می‌شد ولی متاسفانه مجوز معدن مذکور از سوی استان همجوار و بدون استعلام از اداره محیط زیست استان یزد به ثبت رسیده و تمدید شده و این هشداری برای از بین رفتن ارزش زیست محیطی تنها پارک ملی استان است.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..