سالروز ورود امام رضا(ع) به ابرکوه، ثبت ملی می‌شود

no-thumbs

مراسم سالروز ورود امام رضا(ع) به شهر ابرکوه در جریان سفرشان از مدینه به سوی مرو، ثبت ملی خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ،با پیگیری‌های متعددی که از اوایل سال۱۳۸۰ صورت پذیرفت، سرانجام مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی در شهریورماه سال ۱۳۸۳ در پاسخ به نامه شورای اسلامی شهر ابرکوه، تاریخ دقیق ورود امام رضا(ع) به این شهر را به طور مستند و با تخمین مسافات و منازل طی طریق شده اعلام کرد.

بر اساس این اعلام، ۱۷ آبان سال ۱۹۵ هجری شمسی برابر با هشتم ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ قمری به عنوان روز ورود آن حضرت به ابرکوه اعلام شد.

محل اسکان این امام همام در شهرستان ابرکوه، امروزه مسجدی است به نام مسجد "بیرون" که هر ساله شاهد برگزاری مراسم با شکوهی در جوار این مسجد هستیم.

مسجد "بیرون" که به منزلگاه امام رضا (ع) شهرت یافته است، در حومه شهر ابرکوه واقع شده و دارای کتیبه‌ای است که از کاشی معرق در سه رشته خط به عرض تقریبی ۶۵ سانتی‌متر و طول پنج متر و به رنگ‌های آبی و سفید بر پیشانی سر در ورودی مسجد نصب شده و سندی بر توقف امام هشتم شیعیان در آن محل است.

در این روز شبه کاروانی به یاد کاروان امام رضا ( ع) در قالب سوارکارانی از خیابان شهید بهشتی، میدان امام حسین (ع)، خیابان شهید صدوقی، امامزاده احمد و خیابان نسفی عبور و در منزلگاه علی بن موسی الرضا(ع) در مسجد بیرون ابرکوه استقرار می‌یابند.

به همین مناسبت نیز مسیر حرکت این شبه کاروان با پرچم‌های رنگی و پارچه آذین‌بندی می‌شود و اهالی شهر ابرکوه با همراهی این کاروان در مسیر، پخش شیرینی، ذبح گوسفند و مداحی از این نماد ارزشی استقبال می‌کنند.

"محمود فلاحز‌اده" رییس شورای اسلامی شهر ابرکوه در جلسه‌ای که به همین منظور برگزار شد، اظهار کرد: امسال برگزاری این مراسم نسبت به سالهای گذشته متفاوت است به نحوی که در این مراسم بعضی از این مدعوین جهت ارزیابی این مراسم حضور می‌یابند تا در صورت تأیید به ثبت ملی برسد.

وی حضور رییس جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و رییس شورای عالی استان‌های کشور را در این مراسم غنیمت شمرد و افزود: با حضور این مسئولان و مسئولان آستان قدس رضوی، مراسم کلنگ‌زنی مجتمع رفاهی مذهبی مسجد "بیرون" برگزار می‌شود.

فلاحزاده در این جلسه که با حضور جمعی از مسئولین ادارات برگزار شد، گفت: مقرر است تا هر یک به نوبه‌ی خود مسئولیت هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم را به عهده بگیرد تا در روز ۱۷ آبان شاهد برگزاری مراسم باشکوهی با همکاری همه ادارات باشیم.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..