مروری بر فعالیت‌ کانون‌های روستایی هلال‌احمر در یزد

no-thumbs

کانون‌های روستایی جوانان هلال احمر با هدف جلب مشارکت جوانان روستایی و بهره‌مندی از استعداد بکر و خلاقیت‌ها آنها و ترویج هر چه بیشتر فرهنگ بشردوستی و نوع دوستی شکل گرفته ولی کمتر کسی از ظرفیت‌های بالای این کانون‌ها مطلع است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) برای تامین ایمنی و سلامت روستاییان شاید هیچ کسی به اندازه خود اهالی نقش‌آفرین نباشد چرا که مردم یک روستا بیشتر از هر فرد دیگر به نیازها و نقاط قوت و ضعف محل زندگی‌شان آگاه هستنند و می‌دانند که چگونه می‌شود بدون آسیب رساندن به فرهنگ و آداب و رسوم بومی، امکانات مورد روستا را فراهم کرد.

در همین راستا نیز کانون‌های روستایی هلال احمر با هدف جلب مشارکت جوانان روستایی و بهره‌مندی از استعداد بکر و خلاقیت‌ها آنها و ترویج هر چه بیشتر فرهنگ بشردوستی و نوع دوستی در اقصی نقاط کشور شکل گرفته است.

با این وجود شاید کمتر کسی از ظرفیت‌های بالای کانون‌های روستایی جوانان هلال‌احمر که تعداد آنها از مرز یکهزار کانون در کشور عبور کرده و در استان یزد نیز بیش از ۳۰ کانون می‌باشد و اقدامات مختلف آنها که همچون رنگین کمانی از کارهای خوب و بشردوستانه است، مطلع باشد.

برداشت اول؛

هر جوان مهرآبادی، یکی امدادگر

مهرآباد از روستاهای شهر مهردشت در شهرستان ابرکوه و یکی از میزبانان کانون روستایی جوانان هلال احمر است.  

"جواد عشقی" دبیر کانون روستایی این روستا در خصوص فعالیت‌های این کانون می‌گوید: کانون هلال احمر در روستای مهرآباد با اقبال زیاد جوانان این روستا و روستاهای هم جوار روبروست و ما تمام تلاشمان را کردیم و می‌کنیم که با طراحی برنامه های مختلف آنها را با هلال احمر آشنا کنیم.

وی در مورد انواع فعالیت‌های کانون نیز اظعهار می‌کند: بیشتر فعالیت‌هایی که انجام دادیم، رویکرد امدادی داشته است؛ به عنوان مثال در فواصل زمانی مختلف دوره های تزریقات، وصل سرم، خون‌گیری، پانسمان، آموزش‌های پایه امداد، عمومی نجات و آموزش تکنسین داروخانه را برگزار کردیم که با استقبال زیادی نیز مواجه شد.

عشقی یکی دیگر از فعالیت‌های مورد نظر این کانون را شناسایی مشکلات روستای مهرآباد و شهر مهردشت ذکر کرده و تصریح می‌کند: حتی در این جهت انجمن پشتیبان مهردشت نیز با حضور اعضای جوان هلال احمر و با حضور شهردار مهردشت تشکیل شده و هدف آن تبدیل شدن اعضای هلال احمر به بازوان نیکوکار شهر مهردشت و روستای مهرآباد است.

دبیر کانون روستایی جوانان هلال احمر مهرآباد به مشکلات زیادی که این کانون با آنها مواجه است نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در حالی که کانون از امکانات خیلی کمی برخوردار است ولی عهده‌دار آموزش امدادی غنچه‌های هلال احمر و کودکان تا بزرگسالان است و علاوه بر این نیز برنامه‌های مختلف فرهنگی در مناسبت‌های مختلفی برگزار می‌کند.

برداشت دوم؛

نجات جان‌ها، تغییر نگرش‌ها

یکی از راهبردهای اصلی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر که بزرگترین و جهان‌شمول‌ترین شبکه‌های داوطلبی بین‌المللی است، " نجات جا‌ن‌ها، تغییر نگرش‌ها"ست.

مطمئنا برای تحقق این راهبرد بایستی فعالیت‌های مختلفی به صورت مویرگی در جمعیت‌ها صورت گیرد که کانون‌های روستایی یکی از مهمترین مراکز تحقق این راهبرد بین‌المللی است.

" در جهان امروز داشتن سواد امری پایه‌ای ولی حیاتی برای زندگی بهتر است و برای این که مردم را بتوانیم به رعایت بهداشت، مقابله با آسیب‌های پیش رو و غیره توصیه کنیم ابتدا بحث سواد پیش می‌آّید"؛ اینها را "سمانه علیزاده" دبیر کانون روستایی بنستان شهرستان بهاباد می‌گوید.

وی در ادامه در زمینه قدم‌هایی که برای تغییر نگرش‌ها برداشته است، می‌گوید: من و دیگر اعضای جوان هلال احمر در روستای بنستان و دیگر روستاهای اطراف، اهالی کم‌سواد و باسواد را شناسایی کردیم و سپس آموزش آنان را به صورت فردی برعهده گرفتیم.

به گفته‌ی عیلزاده، هر چند راضی کردن افراد مسن روستا آسان نبود ولی این کار را با کمک خانواده و نزدیکانشان انجام دادیم و اعتقاد داریم هر فردی را بتوانیم باسواد کنیم، جان تازه‌ای به دنیای وی بخشیده‌ایم.

دکتر "حمید پارساییان" مدیر کل جمعیت هلال احمر استان نیز در این رابطه اظهار می‌کند: جمعیت هلال احمر در  تفاهم‌نامه‌ای با نهضت سوادآموزی منعقد کرده که براساس مفاد آن مقرر شد تا هلال احمر استان با کمک شبکه وسیع کانون‌های جوانان روستایی در رابطه با سوادآموزی روستاییان همکاری داشته باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: هرچند استان یزد، جزو پیشروترین استان‌ها در میزان نرخ باسوادی است، ولی تلاش خواهیم کرد تا هیچ فرد بی‌سوادی را حتی در روستاهای استان نداشته‌ باشیم.

برداشت سوم؛

زمین، میراث آیندگان

کهدوئیه، نام روستایی از توابع بخش نیر در شهرستان تفت که از سرسبزترین مناطق استان یزد به شمار می‌آید، است ولی خشک‌سالی‌های چند سال اخیر این منطقه را با بحران کم آبی روبرو کرده است.

"فاطمه بیکی" دبیر کانون روستایی کهدوئیه یکی از دغدغه‌های این روستا را بحث استفاده درست از آب کشاورزی ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: به همین منظور به دنبال راه‌اندازی کمپین "یک قطره آب" در هلال احمر، کانون هلال احمر جوانان روستا نیز سعی کرد تا کشاورزان را با همکاری جهادکشاورزی و دیگر دستگاه‌های مرتبط از طریق  کلاس‌های آموزشی مختلفی که در مسجد روستا برپا ‌شد، آگاه‌تر سازد و خوشبختانه در ایت راستا شناخت خوبی در این رابطه بین روستاییان ایجاد شده است.

وی یکی دیگر از مشکلات این روستا را بحث جمع‌آوری زباله‌ها بیان و عنوان می‌کند: بسیاری از مردم روستا با این مشکل مواجه بودند لذا در این رابطه نقش تسهیل‌گر و رابط را ایفا کردیم و با مطرح کردن حرف مردم به مسئولین بخش، توانستیم برای رفع این مشکل اقدام کنیم.

بیکی با اشاره به فاصله زیاد روستا تا مرکز شهرستان و مشکلاتی که جوانان روستا به لحاظ امکانات ورزشی دارند، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه علی رغم علاقه‌ی فراوان به فعالیت‌های ورزشی در این روستا، از داشتن فضا و امکانات ورزشی در این روستا محروم است و متاسفانه حداقل بودجه‌ای برای ایاب و ذهاب جوانان روستا برای استفاده از امکانات ورزشی شهر تفت وجود ندارد.

برداشت چهارم؛

دختران آفتاب

یکی از فعالیت‌های حوزه جوانان هلال احمر، برگزاری کاروان‌های نیکوکاری در مناطق کمتر بهره مند کشور است.

 یکی از این کاروان‌های نیکوکاری خوب که در استان یزد و به عنوان یک فعالیت مشترک بین کانون‌ها برگزار شد، کاروان "دختران آفتاب" است که به صورت مشترک بین کانون دانشجویی دانشگاه علم و هنر و کانون روستایی در شهرستان خاتم برگزار می‌شود.

"پریسا قربانی" نایب دبیر سابق کانون دانشجویی دانشگاه علم و هنر در این خصوص می‌گوید:با همکاری کانون‌های روستایی شهرستان خاتم توانستیم برنامه های مختلفی را در روستای بختیاری برگزار کنیم.

وی از جمله این اقدامات به راه‌اندازی کتابخانه روستا، برگزاری جشن‌های مختلف، مسابقه نقاشی و غیره اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه این برنامه‌ها مورد استقبال خوب کودکان و نوجوانان روستای بختیاری قرار گرفت و توانست لبخندی را بر لبان آنها نقش ببندد که هیچ وقت از یاد همکارانم فراموش نخواهد شد.

"حجت حیدری" از دبیران کانون روستایی شهرستان خاتم هم درباره کاروان نیکوکاری عنوان می‌کند: بعد از برگزاری کاروان نیکوکاری، شاهدیم که کودکان روستا، حتی نقاشی‌هایشان هم در مورد هلال احمر و برنامه‌های آن می‌کشند.

به گفته‌ی وی، جوانان هم بسیار علاقمند شده و در دوره‌های امداد و کمک‌های اولیه شرکت می‌کنند. همچنین برنامه‌های مختلف دیگری مانند سینما روستا، جشن و مسابقات، آموزش کمک‌های اولیه، کلاس‌های هنری و مشاغل خانگی، هدایت تحصیلی، دوره‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، عصر ورزش، ویزیت رایگان اهالی روستا توسط پزشک و دندان پزشک هم با کمک کانون دانشجویی برگزار شد.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..