سیل‌بندهای شهر یزد متولی مشخص ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری،سیل‌بندهای شهر یزد بعد از اجرا، در قالب اراضی دولتی به دستگاه‌های مختلف واگذار شده‌اند و شهرداری به عنوان متولی نگهداری از آنها انتخاب شده در حالی که قرار گرفتن سیل‌بندها در اراضی واگذاری، شرایط را برای نظارت و نگهداری از سوی شهرداری دشوار کرده است. صرف نظر از ضرورت ایجاد سیل‌بندهای جدید در شهر، نگهداری و حفاظت از سیل‌بندهای موجود، اهمیت زیادی دارد، حال آنکه چندگانگی در مدیریت، باعث به حال خود رها شدن این سیل‌بندها و تبدیل آنها به زباله‌دان و محل تخلیه نخاله شده است. حادثه سیل ۲ دهه پیش ناشی از سرازیر شدن آب باران به سمت منطقه قاسم‌آباد و شهرک دانشگاه و آبگرفتگی برخی از خانه‌ها، برای مسئولان تجربه نشده است؛ چرا که اگر اینطور بود الان سیل‌بندهای شهر وضعیت بهتری داشتند.

بروز ۱۰۰ سیل در ۴۰ سال
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان، یکی از چالش‌های استان را احتمال بروز سیل بیان می‌کند و می‌افزاید: در ۴ دهه گذشته بالغ بر ۱۰۰‌مورد سیل در ۱۰‌شهر استان اتفاق افتاده که ۱۷/۶۲میلیارد ریال خسارت مالی بر جای گذاشته است. «رضا باقری» این وضعیت را نشان دهنده اهمیت اجرای سیل‌بندها در استان اعلام می‌کند و می‌افزاید: واگذاری سیل‌بندها در قالب اراضی دولتی به دستگاه‌های مختلف چالشی است که حفاظت و نگهداری از آنها را با مشکل مواجه کرده است.
وی ادامه می‌دهد: قطعه‌ای از سیل بند شهر یزد در اراضی واگذار شده به سپاه الغدیر قرار دارد؛ قطعه بعدی به پارک علم و فناوری واگذار شده؛ قطعه سوم در اراضی واگذاری به موسسه کوثر قرار دارد و به این ترتیب نمی‌توان بر روند نگهداری از سیل‌بندها نظارت دقیق اعمال کرد. این مسئول با تاکید بر این‌که بهسازی سیل‌بندها، حفاظت و نگهداری از آنها، تخلیه آنها از نخاله‌های ساختمانی به‌ویژه در محدوده‌های آبگیری سیل بند ضروری است، اظهار می‌کند: جلوگیری از اعمال این مهم با واگذاری سیل‌بندها، شهر یزد را سیل‌خیز کرده است. وی با اشاره به ضرورت هدایت آب‌های سطحی اطراف پارک کوهستان به داخل سیل‌بندها می‌افزاید: این منطقه فاقد پوشش است از این رو اصلاح و ساماندهی سیل‌بندها ضروری است.

نقاط نیازمند سیل‌بند در استان
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان درباره مشکلات بروز سیل در سایر شهرهای استان و اجرای سیل‌بندها نیز می‌گوید: تقریبا همه شهرهای استان از سیل‌بندها و رودخانه‌های مناسب برای دفع آب‌های سطحی برخوردار هستند.
وی ادامه می‌دهد: در این میان نیازمند اجرای طرح برای ساماندهی و دفع آب‌های سطحی در بخش‌های قابل توجهی از شهرستان میبد به ویژه بخش نیوک هستیم.
باقری همچنین از احتمال خسارت واردشدن به جاده یزد- کرمان در اثر بروز سیل در این مسیر خبر می‌دهد و بر ضرورت اصلاح پل‌ها و آزادسازی مسیل‌ها تاکید می‌کند.
وی بحرانی‌ترین نقطه استان در صورت بروز سیل را شهر یزد معرفی می‌کند و می‌افزاید: واگذاری غیرقانونی اراضی محدوده سیل‌بند، عامل اصلی احساس خطر در این شهر است.

فراهم نشدن امکان مدیریت سیل‌بندها
شهردار یزد با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع زمستان بسیار سرد و پربارش به دلیل پدیده ال‌نینو، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای تعامل و همکاری دستگاه‌ها برای پاکسازی کلیه سیل بندهای یزد تاکید می‌کند. «محمدرضا عظیمی‌زاده» می‌افزاید: متاسفانه با واگذاری سیل‌بندها، شاهد تسطیح، انجام عملیات عمرانی و حتی اجرای معبر در مسیر سیل‌بندها هستیم. وی ادامه می‌دهد: اگر این سیل‌بندها در محدوده تحت اختیار شهرداری قرار داشت می‌توانستیم با حفاظت و نگهداری، آنها را مدیریت کنیم اما مدیریت سیل‌بندها در شرایطی به شهرداری واگذار شده که در محدوده اراضی واگذاری به دستگاه‌های دیگر قرار دارد. این مسئول با اشاره به تخریب سیل‌بندها از سوی بهره‌برداران اراضی می‌گوید: شهرداری با مکاتباتی با ستاد مدیریت بحران، موانع موجود برای مدیریت و نگهداری از سیل‌بندهای شهر را اعلام کرده اما هنوز راهکاری در این زمینه ارائه نشده است.

بحران در وضعیت سیل‌بند اراضی پارک علم و فناوری
معاون مدیریت بحران استان با اشاره به این‌که سیل‌بندهای شهر یزد در ۴ قطعه از انتهای جاده فهرج در جاده یزد- مهریز شروع شده و تا جاده خضرآباد ادامه یافته است، از بحرانی‌بودن قطعه قرار گرفته در اراضی واگذار شده به پارک علم و فناوری استان خبر می‌دهد.
«محمدرضا یاوری» می‌افزاید: قطعه اول سیل بند شهر یزد از انتهای فهرج در جاده یزد- مهریز به طول ۲۲ کیلومتر و قطعه دوم از جاده یزد- مهریز به طول۱۲/۵ کیلومتر تا ارتفاعات بالادست صنایع فولاد است که ۵ کیلومتر از این قطعات به سپاه الغدیر یزد واگذار شده است. وی ادامه می‌دهد: قطعه سوم سیل بند شهر یزد جاده یزد- تفت به طول ۱۰/۵ کیلومتر به سمت جاده حضرآباد است که به موسسه کوثر واگذار شده است. به گفته این مسئول، قطعه چهارم سیل‌بندی شهر یزد نیز حد فاصل دخمه تا کوه سنگ تراش به طول ۲ کیلومتر است که در اراضی واگذاری به پارک علم و فناوری قرار دارد.  وی با بیان این‌که مطالعات سیل‌بندهای شهر از سال ۶۵ آغاز شده و از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی وقت اجرا شده است، ادامه می‌دهد: هدف از ساخت این سیل‌بندها حفاظت از شهر دربرابر سیل حومه است. یاوری با بیان این‌که سیل بندهای شهر تا امروز هیچ مشکلی نداشته‌اند، می‌افزاید: سیل‌بندهای اجرا شده شامل خاکریز با دوره بازگشت هزار ساله، کانال با دوره بازگشت ۲۵ ساله و پاشنه است. وی ادامه می‌دهد: نگهداری از این سیل ‌بندها تا سال ۷۸ در مدیریت ستاد مدیریت بحران بود اما سپس مدیریت آنها به شهرداری واگذار شده است.

تهیه طرح جامع سیل استان
معاون مدیریت بحران استان با اشاره به ساخت سیل‌بندها قبل از واگذاری اراضی ادامه می‌دهد: مسئولیت نگهداری قسمتی از سیل‌بند که در منطقه نظامی قرار گرفته به سپاه الغدیر واگذار شده است. وی ادامه می‌دهد: موسسه کوثر مجوزی برای دخل و تصرف در سیل بند نداشت اما با ارائه طرح مبنی بر انتقال سیل بند به بالا دست و اجرای کانال برای دفع‌ آب‌های زیردست، با واگذاری مدیریت سیل بند به این موسسه موافقت شد. یاوری می‌گوید: بحرانی‌ترین سیل بند استان، در اراضی واگذاری به پارک علم و فناوری واقع است که شهرداری موظف به بازدید و حفظ و نگهداری از آن است. وی ادامه می‌دهد: متاسفانه در اثر سهل‌انگاری شهرداری این سیل بند به محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده در حالی که خروج سیل از این کانال به سمت شهرک دانشگاه و منطقه قاسم آباد در سال ۷۸ اهمیت نگهداری از این سیل بند را دو چندان می‌کند. معاون مدیریت بحران استان از انتخاب مشاور برای بررسی وضعیت این سیل بند خبر می‌دهد و می‌افزاید: در نظر داریم که اجازه ورود سیل در این حوزه به پایین دست داده نشود و آب‌های زیردست هم به سمت مخازن هدایت شود اما هنوز طرحی در این باره تهیه نشده است. وی از تهیه طرح جامع سیل استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این طرح نقاط ضعف و قوت استان برای مقابله با پدیده سیل شناسایی می‌شود. یاوری با بیان این‌که اعتباری برای ساخت سیل‌بندهای جدید به استان تخصیص نیافته است، از تامین اعتبار سیل‌بندهای جدیدی که بر اساس نظر مشاور باید در شهرهای استان ساخته شود از محل اعتبارات شهرستانی خبر می‌دهد.

کمبود اعتبار برای نگهداری از سیل‌بندها
معاون مدیریت بحران استان یکی از نقاط ضعف را کمبود اعتبار برای حفاظت و مرمت سیل‌بندها عنوان می‌کند و می‌گوید: تعرض از ناحیه حیوانات از جمله موش و خرگوش و خسارت از ناحیه عوامل انسانی همواره سیل‌بندها را تهدید می‌کند. «محمدرضا یاوری» می‌افزاید: بازدیدهای مستمر از سیل بندها و مرمت سالانه آنها به دلیل کمبود اعتبار انجام نمی‌شود.

بخش نظردهی بسته شده است..