روستای رباط پشت بادام در انتظار حمایت مسئولان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)   به نقل از همشهری،روستای رباط پشت بادام که در قلب کوه‌های بلند و مملو از بادام کوهی قرار دارد، با فاصله‌ای ۲۲۰کیلومتری از مرکز استان و ۲۱۰ کیلومتری از مرکز شهرستان اردکان در کناره جاده اصلی یزد – طبس در بخش خرانق قرار دارد.
فاصله این روستا تا مرکز بخش خرانق ۱۲۰کیلومتر و با روستاهای «ساغند» در استان یزد و «بیاضه» در استان اصفهان ۶۰ کیلومتر است. از ابتدای حوزه استحفاظی یعنی ۳۰ کیلومتری رباط پشت بادام به سمت راست جاده، آب انبار قدیمی‌به نام «حوض هفت» واقع شده که در قدیم، عابران پیاده و کاروان‌ها از آن برای آشامیدن آب در طول مسیر استفاده می‌کردند.
در ۲ کیلومتری این روستا، آبادی‌ای به نام «علی‌آباد» وجود دارد که دارای یک رشته قنات طولانی و قلعه قدیمی‌با خشت و گل است که ۴۰ درصد آن تقریبا تخریب شده است.
در این محل در حال حاضر مجموعه پمپ بنزین، زائرسرا، مسجد و تعدادی مغازه ساخته شده که وابسته به آستان مقدس رضوی است تا امکانات رفاهی را برای مسافران و زوار امام رضا(ع) فراهم کنند.
در فاصله ۶ کیلومتری روستا در سمت راست یک معدن سنگ آهن قرار دارد که تا سال گذشته ۱۲۰نفر از اهالی روستا به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار بودند و این باعث رونق اقتصادی منطقه بود. این معدن از دی‌ماه سال گذشته به دلیل کسادی بازار و توقف صادرات تعطیل شده و غبار بیکاری و بحران اقتصادی را بر منطقه نشانده است.
در روستای رباط پشت بادام، آستان مقدس امامزادگان از نوادگان حضرت امام رضا(ع) مورد احترام خاص مردم روستاست. این روستا همچنین دارای ۲‌باب حسینیه است که در مناسبت‌های مذهبی و ملی به ویژه ایام محرم محل تجمع اهالی روستاست.
شغل اهالی این روستا دامداری، مرغداری، شترداری و کشاورزی است.

مشکلات روستاییان
ضرورت ایجاد آبشخور  برای دام‌ها

یکی از اهالی روستا می‌گوید: روستای رباط پشت بادام دارای مراتع مناسبی است ولی متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های پیاپی دامداران با مشکل چرای دام مواجه شده‌اند. «احمد امینی» پیشنهاد می‌دهد: مسئولان شهرستان و استان باید برای حفظ اشتغال سنتی ساکنان روستا به دامداری، با ایجاد آبشخورهای متعدد و پرداخت تسهیلات بلاعوض و کم بهره به دامداران، از اهالی روستا حمایت کنند. وی با اشاره به اشتغال برخی از اهالی روستا به کشاورزی، از جمله محصولات کشاورزی این روستا را انار، پسته، جو، یونجه، چغندر و شلغم معرفی می‌کند. امینی با اشاره به تامین آب مورد نیاز کشاورزی روستا از طریق ۳ رشته قنات، می‌گو‌ید: متاسفانه بر اثر افت سطح آب‌های زیرزمینی، مشکلاتی برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان ایجاد شده و کشاورزی این روستا را با بحران مواجه کرده است. این ساکن روستای رباط پشت بادام می‌افزاید: تنها رشته قنات پرآب روستا به نام قنات «فرخی» نیاز به پیشکار و هدایت آب به سطح دشت و کشتخوان دارد اما با کمبود اعتبار مواجه است.

تقویت خدمات پزشکی و درمانی
یکی دیگر از اهالی می‌گوید: روستای رباط پشت بادام در جاده اصلی و مسیر تردد وسایل نقلیه قرار گرفته و لازم است که ۲ پزشک در مرکز بهداشت این روستا مستقر شوند. «اصغر زارع» ادامه می‌دهد: اهالی روستا به تجهیزات پزشکی بیشتری نیاز دارند چرا که مراجعات مسافران برای دریافت خدمات درمانی در این روستا قابل توجه است. وی همچنین بر ضرورت ساماندهی جاده ورودی روستا تاکید می‌کند و می‌افزاید: عرض کم جاده و کیفیت نامناسب آسفالت باعث شده که این جاده خطرآفرین باشد.

کمبود فضاهای آموزشی
یکی از دبیران بازنشسته آموزش و پرورش این روستا از کمبود دبیرستان در این روستا گلایه می‌کند و می‌گوید: روستای رباط در سال‌های ۶۳ به بعد دارای ۶ مدرسه و ۶۰۰ دانش‌آموز در پایه‌های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان با بیش از ۲۵ دبیر و آموزگار بود. «حسین لطفی» ادامه می‌دهد: متاسفانه به دلیل مهاجرت‌های بی‌رویه و کاهش رشد جمعیت، اکنون مدارس این روستا به ۲ مدرسه مختلط دختران و پسرانه کاهش یافته است. وی می‌گوید: مقطع دبیرستان این روستا به صورت آموزش از راه دور هدایت می‌شود که این وضعیت باعث نگرانی و گاه موجب مهاجرت اهالی روستا به مراکز شهرستان‌ها می‌شود. لطفی همچنین به وضعیت نامناسب بناهای تاریخی این روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: کاروانسرا و آب انبار قدیمی روستا در اثر بی‌توجهی مسئولان در حال تخریب است.

حمایت ازمرغداری‌ها
یکی دیگر از اهالی روستا که به فعالیت مرغداری مشغول است نیز می‌گوید: در منطقه حدود ۳۸ واحد پرورش مرغ گوشتی وجود دارد که اکثر آنها به صورت سنتی فعالیت می‌کنند. «اکبرابراهیمی» ادامه می‌دهد: مرغداران این روستا آمادگی دارند در صورت حمایت مسئولان، به ارتقای کمی و کیفی تولید با برخورداری از زیرساخت‌های آب و برق اقدام کنند.

پاسخ مسئولان
ویژگی‌های روستا

دهیار روستای رباط پشت بادام درباره دلایل از بین رفتن منابع تغذیه دام‌ها و خسارتی که متوجه دامداران شده است به عوامل غیرطبیعی مانند عبور خطوط راه آهن، جاده آسفالته و فعالیت معادن که باعث نابودی مراتع و عرصه‌های طبیعی این روستا شده است، اشاره می‌کند. «رضا مظفری» می‌افزاید: تعرض به عرصه چرای دام که قبلا در اختیار دامداران و به ویژه شترداران بوده باعث تخریب این عرصه شده است. وی ادامه می‌دهد: در کنار آن عوامل طبیعی از قبیل خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها و به دنبال آن افت سطح آب‌های زیرزمینی نیز دست به دست هم داده‌اند تا از رونق دامداری در منطقه بکاهند. این مسئول پیشنهاد می‌کند مسئولان برای جاگزینی مشاغل در حال نابودی به فکر ایجاد ظرفیت‌های اشتغال جدید در روستا باشند که نمونه آن با توجه به فعالیت معادن در منطقه، ایجاد واحدهای فراوری از جمله کاشی و سرامیک است. مظفری درباره اصلاح ورودی روستا نیز می‌گوید: ورودی روستا از کنار پمپ بنزین به طول ۲ کیلومتر وضعیت بسیار نامناسبی از لحاظ زیرسازی و آسفالت دارد و عرض آن نیز کم است. وی همچنین به وضعیت نابسامان پیاده‌روها و فضای سبز کنار جاده اشاره می‌کند و می‌افزاید: ایجاد بلوار در ورودی روستا، یکی از آرزوهای دیرینه اهالی روستاست. دهیار روستای رباط پشت بادام می‌افزاید: با وجود وعده‌های مسئولان در سال‌های گذشته، هنوز هیچ اقدامی در این باره ‌صورت نگرفته است و تنها ۲بار شاهد به زمین خوردن کلنگ اصلاح ورودی این روستا بودیم. مظفری درباره رسیدگی به آب‌انبار و کاروانسرای قدیمی روستا نیز می‌گوید: بارها از مسئولان حفاظت از آثار تاریخی تقاضا شده که به مرمت این بناها اقدام کنند اما هنوز این تقاضاها مورد رسیدگی واقع نشده است. وی از جمله اقدامات دهیاری در این روستا را برق‌رسانی و تامین روشنایی تمام کوچه‌ها و خیابان‌های روستا، ساخت پارکینگ برای دهیاری، خرید یک دستگاه بیل و دستگاه تانکر حمل سوخت برای رفاه روستاییان عنوان می‌کند.  کمک به جابه‌جایی روستاییان به شهر و بهسازی کتابخانه، مرکز بهداشت و نصب وسایل بازی در روستا از اقدامات دیگر بهیاری است که مظفری به آن اشاره می‌کند.

 پرداخت تسهیلات برای مرمت قنوات
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردکــان دربـاره کـاهــش آب کشاورزی در این روستا می‌گوید: کم شدن آبدهی قنوات ناشی از خشکسالی‌های پیاپی است اما قنات‌ها برای مرمت، از اعتبارات دولت و دهیاری‌ها برخوردار هستند. «محمدحسین وطن‌خواه» با بیان این‌که مالکان قنات‌های خصوصی نیز امکان بهره‌مندی از تسهیلات بانکی برای مرمت قنات‌ها دارند، ادامه می‌دهد: امیدواریم با افزایش بارندگی‌ها شاهد افزایش آبدهی قنات‌ها باشیم. این مسئول در مورد استفاده مرغداران از شبکه آب و برق نیز گفت: برای بهره‌برداری مرغداری‌ها از آب لوله کشی و برق هیچ محدودیتی وجود ندارد اما اگر فاصله مرغداری‌ها با خطوط انتقال طولانی باشد، هزینه سنگینی دارد و توجیه اقتصادی ندارد.

 محدود بودن تعداد دانش‌آموزان دبیرستانی
مدیر آموزش و پرورش شهرستان اردکان درباره سیستم آموزشی و وضعیت مدارس این روستا می‌گوید: ۶۷ دانش‌آموز این روستا به صورت مختلط در مقطع ابتدایی مشغول تحصیل هستند اما تعداد دانش‌آموزان مقطع متوسطه این روستا کمتر از ۲۰‌نفر است. «محمد اشرفیان» می‌افزاید: این دانش‌آموزان مقطع متوسطه در حال تحصیل در شرایط آموزش از راه دور هستند و این اقدام برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به مرکز شهرستان و تسهیل امر آموزش انجام شده است. بخشدار خرانق بر ضرورت احیای دامداری در این روستا تاکید می‌کند و می‌افزاید: این روستا فاقد شرایط و ظرفیت‌های مناسب برای ساخت کارخانه است. «مجتبی خالصی» می‌گوید: ساخت کارخانه کاشی و مراکز فرآوری مواد معدنی فاقد توجیه اقتصادی است.

 تهیه طرح  اصلاح ورودی روستا
مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان درباره اقدامات انجام شده برای اصلاح ورودی روستا می‌گوید: طرح اصلاح ورودی روستا از سوی دهیاری تهیه و مورد موافقت واقع شده اما اجرای زیرسازی و سنگ جدول این مسیر به عهده دهیاری روستاست. «محسن صادقیان» افزود: هز زمان که زیرسازی انجام شد، اداره راه و شهرسازی استان برای آسفالت وارد عمل خواهد شد و از دهیاری حمایت خواهد کرد. وی در مورد وعده مسئولان برای ساخت میدان در ورودی این روستا نیز می‌گوید: از دید کارشناسان اداره راه و شهرسازی ضرورتی برای نصب دوربین وجود ندارد ولی در صورت لزوم با تهیه طرح، آمادگی لازم برای آن وجود دارد. یکی از اعضای شورای اسلامی ‌این روستا نیاز به تقویت خدمات پزشکی و درمانی این روستا را تایید می‌کند و می‌افزاید: این روستا در حاشیه جاده اصلی قرار گرفته و باید امکانات درمانی آن تقویت شود. «محمد مهری» ادامه می‌دهد: ۲ پزشکه کردن مرکز درمانی روستا از مسئولان شهرستان پیگیری شده اما نتیجه این پیگیری‌ها رضایت بخش نیست. وی می‌افزاید: مرکز درمانی روستا با کمبود نیرو از قبیل بهورز، راننده آمبولانس فوریت‌های پزشکی و تکنسین بهداشت کار و محیط روبرو است از این رو در تلاش هستیم که این نیازها را برای رفاه حال ساکنان روستا، برطرف کنیم.

بخش نظردهی بسته شده است..