پیش‌بینی بارش و دمای طبیعی در نیمه دوم سال یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)   به نقل از همشهری،استان در نیمه دوم امسال شرایط معمول و نزدیک به عادی را پیش رو دارد؛ چرا که به گفته مدیرکل هواشناسی استان بارش‌های پاییزی و زمستانی استان در حالت معمول و بالاتر از نرمال و دمای پاییز و زمستان نیز در حد معمول و حتی بالاتر از آن ۵۰ سال اخیر پیش‌بینی می‌شود.
مردم در مراودات روزانه همواره از خطر بروز سیل، سرمای شدید و یخبندان و احتمال کاهش فشار گاز برای استفاده از وسایل گرمایشی سخن می‌گویند حال آنکه سازمان هواشناسی کشور هنوز زیر بار پیش‌بینی‌های وزارت نیرو نرفته است.
اختلاف نظر بین سازمان هواشناسی و وزارت نیرو با پیش‌بینی بروز پدیده به‌هم‌خوردگی‌جوی نگرانی‌هایی را از شرایط جوی ناپایدار در بین شهروندان یزدی ایجاد کرده است.
به‌هم‌خوردگی‌جوی پدیده‌ای ترکیبی اقیانوسی جوی است که هسته شکل‌گیری آنها در اقیانوس آرام است و این پدیده به پیوند در تمام زمین اثراتی را به همراه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود با بروز به‌هم‌خوردگی‌جوی، شاهد افزایش بارش در کشور باشیم.
اداره کل هواشناسی استان نیز مبنای پیش‌بینی شرایط جوی استان در فصل‌های پاییز و زمستان امسال را سایت سازمان هواشناسی کشور و پژوهشکده اقلیم‌شناسی مشهد می‌داند و بر این اساس پیش‌بینی‌های فصلی را برای آمادگی مدیریت بحران ارائه کرده است.

پیش‌بینی بر اساس میانگین ۵۰ ساله
مدیر کل هواشناسی استان می‌گوید: بررسی‌های آماری ۵۰ سال اخیر سرماهای سخت کشور، تجربه ۵ سال سرد شامل ۴ سال با پدیده لانینو و یک سال با شرایط متوسط را نشان می‌دهد.
«لقمان عمادی» با تاکید بر این‌که هیچ سال سردی با پدیده به‌هم‌خوردگی‌جوی همراه نبوده است، می‌افزاید: پیامد بروز پدیده به‌هم‌خوردگی‌جوی در کشورمان شرایط بارش بهتر است.
وی آخرین سال سرد کشورمان را سال ۸۶ اعلام می‌کند و می‌افزاید: این سرمای هوا با پدیده لانینو که پدیده مقابل به‌هم‌خوردگی‌جوی است همراه بوده از این رو نمی‌توان گفت که وقوع پدیده به‌هم‌خوردگی‌جوی در سال جاری به معنای در پیش رو بودن زمستان بسیار سرد و سخت است.
عمادی می‌گوید: پدیده به‌هم‌خوردگی‌جوی با پیش‌بینی افزایش بارش‌های جوی و زمستان معمولی برای کشورمان همراه است اما باید توجه داشت که هر فصلی ماهیت خود را دارد.
وی با بیان این‌که ماهیت فصل‌های پاییز و زمستان، سرما و بارش است، ادامه می‌دهد: این پیش‌بینی، میانگینی از شرایط جوی هر فصل است اما رفتار جوی قابل تغییر است.
این مسئول می‌افزاید: شاید در این فصل سامانه جوی متعددی از کشورمان عبور کند که بر اساس شرایط سامانه، موجی از سرما در کشور بروز کند اما بر اساس پیش‌بینی فصلی می‌توان گفت که به طور میانگین انتظار زمستان سرد و سختی را نداریم.
وی ادامه می‌دهد: باید توجه کرد که پیش‌بینی‌های بلندمدت ۱۰‌درصد کمتر از پیش‌بینی‌های کوتاه مدت یعنی ۷۰‌درصد قابل‌اعتماد هستند؛ از این رو نمی‌توان بر اساس این پیش‌بینی‌ها وضعیت دمایی یا پدیده خاصی را پیش‌بینی کرد.

پیش‌بینی پاییز و زمستان استان
مدیر کل هواشناسی استان اظهار می‌کند: براساس پیش‌بینی‌های فصل سازمان هواشناسی کشور که نقشه‌های آن روی سایت این سازمان مشهود است، شرایط بارشی و دمایی استان در پاییز و زمستان نرمال و بالاتر از نرمال است.
این مسئول با تاکید بر این‌که نرمال بر اساس برآورد ۵۰ سال اخیر تعیین می‌شود، می‌گوید: به این ترتیب بارش‌های پاییز استان در حد عادی و بالاتر از آن و در فصل زمستان در حد عادی پیش‌بینی می‌شود.
عمادی ادامه می‌دهد:بر اساس همین گزارش، از نظر دمایی نیز در پاییز و زمستان امسال دمای طبیعی و بالاتر از آن برای استان پیش‌بینی شده است. وی تاکید می‌کند: یعنی بر اساس نرمال دمایی ۵۰ سال استان، دمای هوای پاییز و زمستان استان نرمال یا یک درجه گرم‌تر از نرمال دما خواهد بود.

پیش‌بینی کوتاه‌مدت
مدیر کل هواشناسی استان درباره تاثیر استان از سامانه بارشی که وارد کشور شده و بروز سیل و بارندگی‌های شدید را به همراه داشته، می‌گوید: این سامانه بارشی نسبتا قوی با حرکتی کند مناطق غربی و شمالی ایران را متاثر کرده است.
وی ادامه می‌دهد: این سامانه از جنوب غرب ایران از استان خوزستان وارد کشور شده و در مجموع در ادامه نیمه شمالی کشور را در بر می‌گیرد و تاثیر آن بر هوای استان، ابرناکی همراه با بارش‌های پراکنده است.
عمادی اظهار می‌کند: این سامانه همچنین منجر به کاهش ناپایدار دما در حد ۶ تا ۷ درجه سانتی‌گراد نیز شده است که پیش‌بینی می‌شود تا اواخر هفته این روند ادامه یابد.
مدیر کل هواشناسی استان از ارائه بولتن‌های پیش‌بینی در سایت اداره کل هواشناسی استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: اطلاعیه‌ها و اخطارهای این اداره کل مبنی بر شرایط ناپایدار جوی نیز در این سایت منتشر می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: تلفن گویای ۱۳۴ نیز آماده ارائه اطلاعات شرایط جوی استان به شهروندان است و کارشناسان اداره کل هواشناسی با ارتباطات مستمر و مستقیم از طریق شبکه تابان، اطلاعات لازم را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

پیش‌بینی افزایش دمای استان
مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان با تاکید بر این‌که پیش‌بینی‌های کوتاه مدت، پدیده‌های جوی را دقیق‌تر مشخص می‌کند، می‌افزاید: از اواخر هفته جاری و اوایل هفته آینده موج ناپایداری وارد استان می‌شود. «سیدعباس میرحسینی» رهاورد این موج را افزایش ابر و احتمال بارش‌های پراکنده در استان اعلام می‌کند و می‌افزاید: از امروز (چهارشنبه) افزایش نسبی دما قابل پیش‌بینی است؛ به طوری که بیشینه دما از ۱۳ درجه سانتی‌گراد در اوایل هفته به ۲۲ درجه سانتی‌گراد در روزهای پایانی هفته افزایش خواهد یافت.

بخش نظردهی بسته شده است..