استقبال گردشگران از کارگاه های نساجی یزد

no-thumbs

پس از وقفه ای طولانی مدت، کارگاه دارایی خجسته واقع در میدان تاریخی وقت الساعت یزد مجدداً شروع به بافت دارایی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ،معاون صنایع دستی این اداره کل عنوان کرد: کارگاه های تولید زنده صنایع دستی با هدف آموزش، توسعه و ترویج صنایع دستی، خصوصاً نساجی سنتی یزد راه اندازی گردیده اند و درحال حاضر تعدادی کارگاه دارایی فعال در بافت تاریخی یزد وجود دارد.


محمدرضا دهقان افزود: این کارگاه ها روزانه پذیرای تعداد بیشماری از گردشگران داخلی و خارجی می باشند که در کنار بازدید از بافت منحصر به فرد و ارزشمند یزد، علاقمند به صنایع دستی، خصوصاً نساجی سنتی این استان کویری می باشند.

وی خاطرنشان ساخت: دارایی بافی هنری با قرنها قدمت، از هنرهای متداول استان یزد می باشد و سینه سینه به ارث رسیده تا برای ما به یادگار بماند و دارایی، پارچه ای دستباف است که در کارگاهی ساده و با در هم تنیدن تار و پودهای رنگی، شکل می گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: کارگاه دارایی خجسته که در دل بافت تاریخی یزد و در محل وقت الساعت واقع گردیده، پس از فوت رمضان رضایی از بزرگان دارایی باف یزد، مدتی بافنده نداشت ولی اکنون هنرمند حسین نیکخواه در این کارگاه مشغول بافت این هنر اصیل یزدی می باشد.

وی در ادامه وجود این کارگاهها را باعث پویایی و شادابی  بویژه  نسل جوان و زمینه ای برای  زنده ماندن بافت تاریخی  دانست.

گفتنی است: در مورد وجه تسمیه آن گفته می شود نام دارایی از آن جهت برای آن مصطلح شده که در قدیم این‌ پارچه در جهیزیه عروس جزء وسایل سرمایه‌ای بوده و دارایی عروس‌ محسوب می‌شده است و چون اشخاصی که این نوع پارچه را می‌خریدند ثروتمند بودند به این سبب به آن دارایی می‌گفتند. ویژگی خاص پارچه های دارایی نوع نقش آن است. پارچه زیبا و رنگارنگ دارایی با رنگهای گرم و پرشوری مانند زرد، سبز، قرمز و بنفش ناخودآگاه آدمی را به یاد گرمای سوزان کویر می اندازد و این گمان را به ذهن می آورد که شاید انتخاب رنگهای گرم از طرف هنرمندان دارایی باف یزدی امری غریزی و تحت تاثیر آب و هوای گرم و خشک این استان بوده است. نقشی که در پارچه دارایی دیده می‌شود نقشی است که در هنر سنتی ایران به چلیپا موسوم است که سابقه‌‌ این نقش در هنر سنتی ایران به چندین هزار سال می‌رسد. با روش دارایی، انواع پارچه که مورد استفاده رولحافی، بقچه، بقچه سوزنی،آستری لحاف و رومیزی است، تولید می‌گردد و اخیراً باتوجه به نوآوری در این هنر ـ صنعت محصولات کیف، کفش، مانتو و شال نیز تولید گردیده که مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

منبع: تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..