درباره سفر احمدی نژاد به یزد

سایت خبری تابناک یزد روز گذشته در خبری از احتمال سخنرانی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران در ایام اربیعن در یزد حکایت دارد.

 این خبر هنوز توسط منابع رسمی تایید یا تکذیب نشده اما این خبر در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشته و موافقان و مخالفان این سفر نقد و نظرات خود را مطرح کرده اند.
برخی کاربران حضور احمدی نژاد در استان زادگاه اصلاحات را نوعی ژست تبلیغاتی برای ایام انتخابات قلمداد می کنند و این سفر را تلاشی برای زیرسوال بردن شاخص های اصلاح طلبی در منطقه ای که زادگاه سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق می پندارند.
برخی دیگر نیز با همین تئوری، معتقدند سفر و سخنرانی و نحوه استقبال از وی این جمله که " استان یزد، استان اصطلاح طلبان است" را زیر سوال خواهد برد، هر چند برخی دیگر عدم استقبال مردم یزد از احمدی نژاد در اولین سفر استانی  در سال ۸۵ را مثال نقضی در این خصوص می دانند.
از دیگر سو برخی کاربران همراه دولت معتقدند سفر احمدی نژاد بهانه خوبی برای افزایش تلاش برای انجام سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان خواهد بود.
زمزمه های سفر آیت الله هاشمی از ماه ها قبل زمانی که استاندار یزد با وی دیدار کرد، آغاز شد. در این دیدار، میرمحمدی از آیت الله هاشمی به صورت رسمی دعوت کرد به یزد سفر کند که با استقبال آیت الله مواجه شد. بعد از اعلام این خبر، دلواپسان در خصوص سفر وی هشدار دادند.
برخی حامیان دولت معتقدند که سفر شخصیتی همچون احمدی نژاد، زمینه لازم برای بهانه گیری از دلواپسان را خواهد گرفت و امنیت بهتری برای سفر آیت الله فراهم می شود.
این در حالی است که برخی در خصوص قدرت دولت در استان برای حفظ امنیت در سخنرانی ها ابراز تردید دارند.
تجربه دو سال گذشته در حوزه سیاسی و امنیتی در استان یزد نشان می دهد استانداری یزد به عنوان بالاترین نهاد حاکمیتی در این عرصه، از قدرت و توان کافی برای مدیریت و اجرا در حوزه " امنیت در حوزه سیاسی اجتماعی" برخودار نیست و نهادهای دیگر در این زمینه تصمیم سازی یا تصمیم گیری می کنند.
بر اساس این پیش فرض استانداری یزد به عنوان متولی حاکمیت در این حوزه، از توان لازم برای ایجاد امنیت در سفرهایی همچون سفر احمدی نژاد یا آیت الله هاشمی رفسنجانی برخودار نیست و چه بسا حضور این شخصیت ها و رویدادها و حاشیه های این نوع سفرها باعث لطمه زدن به جایگاه و اعتبار مردم استان یزد شود.
به هرحال استان یزد به عنوان یکی از پیچیده ترین استان ها از لحاظ بافت سیاسی اجتماعی شناخته می شود و شخصیت ها و افکار آنها در شرایط خاص تحت تاثیر معقوله " زمان" قرار گرفته و بر اساس آن رفتار می کنند که این مسئله باعث پیچیده گی بیشتر و عدم امکان پیش بینی رفتاری خواهد شد.
سفر احمدی نژاد چه انجام شود و چه در حد یک خبر چند خطی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دست به دست بچرخد، باعث شده است تا زمینه ساز یادآوری  عملکرد او و همکارانش در دوره هشت ساله ریاست جمهوری اصولگرایان در کشور گردد.

بخش نظردهی بسته شده است..