چهار درس از نیم قرن فعالیت سازمان جوانان هلال‌احمر

حامد صدیقی- معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان یزد: چالش‌های پیش روی سیاره ما روشن است. اگر بخواهیم بعضی از این چالشها را پررنگ کنیم می توانیم به بحران آب، تغییرات اقلیمی، بحران همدلی، خشونت و ... اشاره کنیم. پیدا کردن راه حل برای این چالشها بسیار مشکل به نظر می رسد و آنچه ممکن است باعث تعجب ش...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان یزد / 

گروهی از جوانان در عراق برای هزاران زن و کودک آواره مکان هایی با  امکان دسترسی به نیازهای اولیه، بهداشت، آموزش و رفاه نسبی فراهم کردند. در اندونزی گروهی از جوانان برای برقراری عدالت آموزشی بیش از ۱۰ هزار کلاس خصوصی آنلاین با صد موضوع راه اندازی کردند. در ایالات متحده گروهی از جوانان دوستدار محیط زیست برای مقابله با تغییرات اقلیمی فعالیت‌های انگیزشی در بیش از یک صد دانشگاه آغاز کردند تا از تولید کربن جلوگیری کنند و در ایران هزاران جوان داوطلب هلال احمر  در ایام نوروز در کمپین کاهش تصادفات جاده ای مشارکت کردند تا سفری ایمن برای هموطنان رقم بزنند.

در نیم قرنی که سازمان جوانان هلال احمر سرمایه گذاری زیادی در حوزه جوانان انجام داده است، شاهد ظرفیت سازی در زمینه پرورش جوانان بوده ایم و اکنون سازمان جوانان هلال احمر بزرگترین شبکه جوانان داوطلب درسراسر کشور را داراست؛ اما چگونه می توان با استفاده از ظرفیت این داوطلبان جوان بر چالشهای اساسی پیش رو غلبه کرد و آنها را در جوامع محلی خود باعث تغییرات مثبت دانست؟ چگونه می توان باعث تقویتشان شد؟چگونه حاکمیت می تواند یاریگر آنان در فعالیتها باشد؟

درس اول: فرصت دادن به جوانان برای نگاه کردن به مشکلات قدیم با استفاده از روش‌های جدید

جوانی به خودی خود می تواند دنیا را تغییر دهد. انرژی و آرمان گرایی جوانان آنها را آماده ساخته تا با قبول مخاطرات دست به نوآوری  بزنند و راه‌های جدیدی را بیابند ولی برای گسترش و تسهیل کارشان، آنها نیاز به یک سیستم حمایتی دارند تا بر مهارت‌های نوآورانه و رهبری آنها بیفزاید و شبکه‌ای از فعالیت‌ها و افکار جوانان را خلق کند و برای آن‌ها فرصت‌های آموزشی فراهم کند. در سازمان جوانان هلال احمر با فعالیت هزاران کانون جوانان و صدها هزار نفر جوان داوطلب این چنین فرصتی فراهم شده است. با حمایت از گسترش کمی و کیفی این کانون‌های جوانان و نوجوانان می‌توان شاهد آینده‌ای روشن و مقاوم در برابر مشکلات بود و قطعا نهادهای دولتی و غیردولتی با سرمایه گذاری مادی و معنوی در این کانون‌ها در وهله اول خود و در نگاه کلان، جامعه منتفع خواهد بود.

درس دوم: ایجاد تغییر مسری است

ما شاهد بوده ایم چگونه فعالیت‌های اجتماعی جوانان به همسالانشان سرایت کرده و شروع یک فعالیت توسط یک عده از جوانان به دیگر داوطلبان جوان تعمیم یافته است. لازمه انتشار و گسترش فعالیت‌های مثبت توسط جوانان همین آموزش همسال به همسال و مطمئنا بهترین فعالیت برای این کار شبکه سازی جوانان در مدارس و دانشگاه‌ها است. 

سازمان جوانان هلال احمر با راه اندازی کانون‌های جوانان در مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور و کانون‌های آزاد فرصت ایجاد تغییرات مثبت را فراهم کرده است. تربیت جوانان، هم به عنوان رهبران و هم به عنوان داوطلبان بشردوست از جمله کارکردهای این شبکه سازی بوده است و به یقین با حمایت می‌توان شاهد حل مشکلات مختلفی چون آسیب های اجتماعی، سلامت  مردم، مخاطرات زیست محیطی و… باشیم.

درس سوم: رهبران جوان نیاز به حمایت مستمر دارند

داوطلبان مستعد و توانمند که توان ارائه ایده و اجرایی کردن آن با جذب داوطلبان جوان دیگر را دارند بایستی به صورت مستمر مورد حمایت آموزشی و معنوی قرار بگیرند و این حمایت شامل آموزش‌های مهارت رهبری، سرپرستی، مهارت سازی و تصمیم گیری در مواقع بحرانی است. این جوانان که بسیاری از آنها در سازمان جوانان هلال احمر آموزش می‌بینند و توانمند می‌شوند، می‌توانند با نگاه مثبت نهادهای دولتی، به مدیران توانمند و تصمیم ساز نظام تبدیل شوند.

درس چهارم : رهبران جوان با انجام دادن فرا می گیرند

رهبران جوان با در اختیار قرار داشتن فرصت‌های اجرایی توانمند می‌شوند. آن‌ها وقتی توانمند می‌شوند که بتوانند ایده‌ها و راهبردهای مختلف را به بوته آزمایش بگذارند و موفقیت و شکست را ببینند و بتوانند گروه‌های همسال خود را در فرصت های اجرایی راهبری کنند. ما به عنوان تسهیلگر و پیش برنده این جوانان می‌توانیم فرصت‌های اجرایی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم و جوانان را با یکدیگر آشنا کنیم. در سازمان جوانان هلال احمر این فرصت در اختیار جوانان قرار داده شده و بسیاری از برنامه‌های کلان جمعیت هلال‌احمر همچون راهبری تیم‌های امدادی، کمپین کاهش تصادفات نوروزی، برگزاری همایش‌ها و مسابقات و … در دستان جوانان قرار گرفته و جوانان با داشتن فرصت راه اندازی کانون‌های جوانان و اجرای ایده‌های خود در این قالب توانسته اند به خود باوری برسند و پایه گذار فعالیت‌های والا، ارزشی، انسان دوستانه باشند فعالیت‌هایی مثل کاروان‌های نیکوکاری با رویکرد اجتماع‌محور در مناطق کمتر بهره‌مند، گسترش فعالیت‌های نیکوکارانه مانند اهداء خون، اهداء عضو، کمک به بیماران خاص، آموزش به همسالان خود در خصوص آسیب های اجتماعی  نشان دهنده انرژی بسیار زیاد جوانانی است که خود و توان خود را باور کرده‌اند.

پس شاید راه حل چالش‌های پیش رو در اطرافمان باشند و دست یافتن به آن خیلی هم دشوار نباشد. کافی است به جوانان فرصت داد، آموزش های مورد نیاز را برای آنها فراهم، بر ایده های آنان سرمایه گذاری کرد و فرصت اجرا  به آنها داد.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..