ایجاد ۱۰۰ بوفه در مدارس استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری،والدین یزدی توجه خاصی به خوردن صبحانه فرزندانشان قبل از رفتن به مدرسه و تهیه صبحانه مناسب برای آنها دارند از این رو تنها ۱۰۰ مدرسه از ۹۳۸ مدرسه شهری استان متقاضی دایر‌کردن بوفه برای تغذیه دانش‌آموزان هستند که قرار است به صورت سازماندهی‌شده مواد غذایی سالم و مقوی به دانش‌آموزان عرضه کنند.
تاثیر خوردن صبحانه در ارتقای کیفیت یادگیری ثابت شده است  اما صبحانه مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد و آیا این مواد غذایی مناسب در بوفه‌های مدارس به دانش‌آموزان عرضه می‌شود یا خیر؟
همه به این باور رسیده‌اند که دانش‌آموزانی که صبحانه کامل می‌خورند، تمرکز و انرژی بیشتری دارند، اما کم کم شاهد کاهش تناول وعده غذایی صبحانه هستیم و گرایش دانش‌آموزان به خوردن مواد غذایی که در بوفه مدارس عرضه می‌شود در حال افزایش است، از این رو بهتر است غذاهایی در این پایگاه‌ها عرضه شود که در کنار سلامت، دارای ارزش غذایی مناسبی هم باشند.
برخی از کارشناسان تغذیه وعده صبحانه را از نان شب هم برای کودکان و دانش‌آموزان در حال رشد واجب‌تر می‌دانند و عقیده دارند این وعده باید با خوردن غذاهای سنتی از جمله نان با پنیر و گردو همراه باشد.

توجه والدین یزدی به صبحانه‌های سنتی
رئیس سازمان دانش‌آموزی استان می‌گوید: بر اساس تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با وزارت بهداشت، ایجاد پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس استان همزمان با سراسر کشور دنبال می‌شود.
«حسین ملانوری» شعار اجرای این طرح در مدارس را «بوفه سالم، دانش‌آموز سالم» اعلام می‌کند و می‌افزاید: مدارس یزد در زمره استان‌های بوفه‌خیز نیستند چرا‌که والدین یزدی برای خوردن وعده صبحانه اهمیت بسیاری قائلند. وی ادامه می‌دهد: اولویت اداره کل آموزش و پرورش استان در مدارس شهری، ایجاد بوفه‌های قوی و سالم برای تغذیه مناسب دانش‌آموزان است.
وی از درخواست ایجاد بوفه در ۱۰۰‌مدرسه از ۹۳۸‌مدرسه شهری استان خبر می‌دهد و می‌گوید: بوفه‌های مدارس هم در زمره فضاهای آموزشی و تربیتی مدارس تلقی می‌شوند از این رو باید این فضاها متناسب با سیاست‌های آموزشی تجهیز و راه‌اندازی شوند.
ملانوری ادامه می‌دهد: ایجاد این بوفه‌ها مستلزم هزینه‌هایی برای آموزش نیرو، تجهیز فضا، بهداشتی کردن محیط و غیره دارد که باید با نظر مدیران مدارس و با مدیریت سازمان دانش‌آموزی استان از محل درآمد بوفه‌ها انجام شود.
وی با اشاره به این‌که هنور بوفه‌ای به دنبال ابلاغ این طرح ازاواخر سال گذشته مجوز نگرفته است، می‌افزاید: البته تا زمان شروع طرح و فراهم شدن زیرساخت‌ها، بوفه‌های موجود با نظارت آموزش و پرورش استان فعالیت می‌کنند. رئیس سازمان دانش‌آموزی استان یکی از برنامه‌های این سازمان در مدارس استان را توزیع صبحانه در مدارس اعلام می‌کند و می‌افزاید: خوردن وعده صبحانه به صورت کامل باید در بین دانش‌آموزان فرهنگسازی شود.

برخورد با عرضه مواد غذایی غیرمجاز در مدارس
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان هم از نظارت مدیران مدارس بر پایگاه‌های تغذیه سالم خبر می‌دهد و می‌افزاید: این مسئولیت بر اساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش به تمام مدارس استان ابلاغ شده است. «عباسعلی ایمانی» می‌گوید: در این دستورالعمل مواد غذایی مجاز و غیرمجاز برای توزیع در مدارس معرفی و ویژگی‌های پایگاه تغذیه سالم به مدیران مدارس ابلاغ شده است. وی ادامه می‌دهد: پایگاه‌های تغذیه سالم باید از سازمان دانش‌آموزی استان مجوز فعالیت دریافت کنند و از عرضه مواد غذایی غیرمجاز بپرهیزند چرا که در صورت مشاهده، با متولیان پایگاه برخورد خواهد شد. این مسئول عرضه انواع ساندویچ ازجمله سوسیس، کالباس و الویه را در مدارس ممنوع عنوان می‌کند و می‌افزاید: والدین و دانش‌آموزان می‌توانند تخلفات بوفه‌های مدارس استان را با شماره ۳۷۲۵۶۳۴۳ به اداره کل آموزش و پرورش استان اطلاع دهند.

تاثیر خوردن وعده صبحانه در یادگیری
کارشناس مسئول سلامت مدارس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تاکید می‌کند: دانش‌آموزان با توجه به تداوم چند ساعته کلاس‌های درس و فرایند یادگیری برای افزایش تمرکز و قدرت یادگیری خود به دریافت یک وعده صبحانه کامل نیاز دارند. «عزت مبین» ادامه می‌دهد: خوردن وعده صبحانه به ویژه برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی که در سن رشد هستند، لازم و ضروری است. وی می‌افزاید: صبحانه باعث افزایش انرژی و تقویت قدرت یادگیری می‌شود و با کاهش میزان دریافت غذا در طول روز، نقش بسزایی در جلوگیری از چاقی دارد.
به گفته این کارشناس مسئول، یک وعده صبحانه کافی باید انرژی کافی به دانش‌آموزان بدهد تا در طول ساعت یادگیری، قند خون آنها در سطح پایدار و ثابتی باقی بماند. مبین می‌گوید: نان به ویژه انواع سبوس‌دار آن یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه است که در کنار آن می‌توان مصرف انواع مغزها از جمله مغز گردو را در برنامه صبحانه دانش‌آموزان گنجاند. وی ادامه می‌دهد: تخم مرغ نیز به عنوان منبع غنی از پروتئین و چربی جزو مواد مغذی برای وعده صبحانه است.

ضرورت فرهنگسازی مصرف صبحانه ساده در خانه
کارشناس مسئول سلامت مدارس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر تفاوت نیازهای غذایی کودکان با بزرگسالان می‌گوید: کودکان و دانش‌آموزان باید هفته‌ای ۳ تا ۴ وعده تخم‌مرغ مصرف کنند.
وی با اشاره به ضرورت فرهنگسازی مصرف صبحانه در بین دانش‌آموزان استان می‌گوید: مراقبان سلامت مدارس با برگزاری جلسات هفتگی دانش‌آموزان را با ارزش صبحانه‌خوردن آشنا می‌کنند. وی ادامه می‌دهد: آنها همچنین به والدین توصیه می‌کنند به جای خرید تنقلات و سپردن تامین صبحانه به فرزندانشان، آنها را زود از خواب بیدار کنند و یک صبحانه ساده و کامل به آنها بدهند.
مبین می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به بوفه‌های مدارس استان اخطار داده که از ارائه مواد غذایی غیرمجاز به ویژه ساندویچ‌های آماده خودداری کنند که خوشبختانه مدارس نیز همکاری خوبی در این زمینه دارند. وی ادامه می‌دهد: البته ممکن است بابای مدرسه دور از چشم مدیران مدرسه، برای دانش‌آموزان فست فود تهیه کند که در صورت اطلاع، با وی برخورد خواهد شد.
وی با تاکید بر این‌که تاکنون موردی از سوء‌تغذیه در استان گزارش نشده است، می‌افزاید: متاسفانه به دلیل کم‌تحرکی، ورزش نکردن و استفاده زیاد از فست فودها و کنسروهای آماده، شاهد شیوع چاقی در بین دانش‌آموزان استان هستیم. کارشناس مسئول سلامت مدارس استان بروز چاقی در دوران کودکی را زمینه‌ساز چاقی دوران بزرگسالی و همچنین ابتلا به بیماری‌های دیابت، فشار خون و قلبی و عروقی می‌داند و بر اصلاح سبک زندگی دانش‌آموزان استان تاکید می‌کند.

بخش نظردهی بسته شده است..