تلاش یک پزشک یزدی برای ادبیات کودکان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) تنها نویسنده ادبیات کودکان در زادگاه «مهدی آذریزدی» پدر ادبیات کودکان، یکی از پزشکان حاذق استان است که در کنار حرفه پزشکی به نگارش کتاب‌های متعددی برای کودکان پرداخته است. «بابک صابری» بیش از ۱۵ جلد کتاب برای کودکان ایرانی نوشته که برخی از آنها حتی به زبان‌های خارجی نیز ترجمه شده است. او بیش از ۲۵ سال از عمر خود را در حوزه ادبیات صرف کرده و حجم انبوه کتاب‌های کودک در مطب نشان از علاقه وافر وی به ادبیات کودکان است. روزنامه همشهری در ادامه با این نویسنده ادبیات کودکان به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.

  • چطور شد که با توجه به اشتغال در حرفه پزشکی، وارد عرصه نویسندگی آن هم در حوزه کودکان شدید؟

 اعضای خانواده من در رشته‌های ادبیات، شعر، نویسندگی و… فعال بودند و این فرصت مرا نیز به سمت ادبیات کشاند. فعالیت در عرصه ادبیات کودکان به دقت و رعایت اصولی نیاز دارد. نویسنده ادبیات کودک باید با روحیه کودکان و نیازهای آنها آشنا باشد. من علاقه خاصی به کودکان دارم؛ از این رو این عرصه را برای فعالیت ادبی خود انتخاب کردم و در کنار حرفه پزشکی به نویسندگی هم پرداختم.

  • تاکنون چند جلد کتاب نوشته‌اید؟ موضوع این کتاب‌ها چگونه انتخاب شده است؟

من تاکنون بیش از ۱۵‌کتاب برای کودکان نوشته‌ام که چاپ شده‌اند نوشتن برای من زمان مشخصی ندارد، گاهی در یک لحظه موضوعی به ذهنم می‌آید و در مدت طولانی هم می‌نویسم. تاکنون ۵‌عنوان کتاب در ایران و ۱۰‌جلد کتاب هم در خارج از کشور به زبان‌های عربی، انگلیسی، چینی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، دانمارکی و آلمانی ترجمه و چاپ کرده‌ام. مذهب فقط در کشورهای اسلامی‌ مطرح نیست و اگر به آن خوب پرداخته شود، می‌تواند در همه کشورها مورد استقبال قرار گیرد. لازم است که کودکان از ابتدای زندگی در قالب داستان‌های مذهبی، بزرگان دین و امامان را بشناسند. در ضمن من ۵ کتاب دیگر هم نوشته‌ام که هنوز چاپ نشده است. کتاب‌هایی هم نوشته‌ام که در خارج به چاپ رسید و استقبال فراوانی نیز از آنها شد.

  • تازه‌ترین کتاب خود را که در حوزه ادبیات کودکان به بازار عرضه شده است، معرفی کنید.

کتاب «دوست من عنکبوت» آخرین کتاب من است. این کتاب همزمان با اکران فیلم سینمایی «محمد‌رسول‌الله(ص)» در سینماهای ایران، برای معرفی سیمای پیامبر رحمت(ص) در آمریکای لاتین توزیع شد. با توجه به این‌که دانمارک در یک اقدام ضد اسلامی‌ کاریکاتور و مطالبی علیه پیامبر رحمت(ص) که برای بیداری انسانیت و مکارم اخلاق مبعوث شده، منتشر کرد، تلاش کردم که برای مقابله با این حرکت توهین‌آمیز از ادبیات کودکان بهره بگیرم و از این رو به نوشتن داستانی از جزئیات زندگی پیامبر(ص) و هجرت او از مکه به مدینه، اقدام کردم. کتاب «دوست من عنکبوت» از سوی گروه کودک و نوجوان «فانوس دریایی» برای کودکان آمریکای لاتین منتشر شد، این کتاب به زبان اسپانیایی هم ترجمه شده است که با استقبال زیادی مواجه شد.

  • کمی درباره مضمون این کتاب توضیح دهید؟

من در این داستان، به‌زبان کودکانه، حکایت پنهان شدن پپامبر اکرم(ص) در غار را که در جریان خروج پیامبر از مکه به سوی مدینه رخ داد، مطرح کردم.

  • بهترین کتابی را که برای کودکان نوشته‌اید معرفی کنید؟ موضوع کتاب بعدی شما چیست؟

کتاب جالب توجه کودکان «دوست من عنکبوت» است که از نوشتن آن بسیار خوشحال هستم. در آینده نیز قرار است درباره زندگی امام حسین(ع)، واقعه کربلا و سنت ازدواج در خور و بیابانک برای کودکان کتابی بنویسم. نگاشتن کتاب روزه را هم در دست اقدام دارم و امیدوارم بتوانم کتابی درباره رفع اتهام تروریست بودن دین اسلام و پیروانش برای کودکان بنویسم.

  • برای ارتقای کیفیت ادبیات کودکان چه برنامه‌ای دارید؟

سعی دارم در کنار نویسندگی و ترجمه کتاب‌های داستانی کودکان، در حوزه ادبیات کودک هم تلاش کنم؛ چرا که این حوزه همواره در کشور مغفول مانده است. استاد آذر یزدی تلاش زیادی برای ارتقای ادبیات کودکان کرد و باید این تلاش را ادامه دهیم؛ از این رو در نظر داریم که بنیاد ادبیات کودک را در آینده در استان راه‌اندازی کنیم.

بخش نظردهی بسته شده است..