کاهش ۴‌درصدی تصادفات برون‌شهری در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محورهای برون شهری استان در نیمه نخست امسال شاهد وقوع ۷۵۳فقره تصادف بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۴ درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین تصادفات استان در محور یزد-شیراز اتفاق افتاده و بیشترین فوتی‌های تصادفات استان نیز در محور یزد- کرمان بوده است اما خوشبختانه آمار تلفات تصادفات برون شهری در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲درصد کاهش را نشان می‌دهد.

واژگونی؛ اصلی‌ترین عامل تصادف
رئیس پلیس راه استان می‌گوید: اصلی‌ترین عامل تصادفات برون شهری، واژگونی خودرو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است به طوری که ۵۵‌درصد تصادفات استان به این علت روی می‌دهد.
«احمد مظفری» با اشاره به کاهش ۴‌درصدی وقوع تصادفات برون شهری در نیمه نخست سال به ۷۵۳‌مورد، می‌افزاید: تعداد فوتی‌های تصادفات برون‌شهری استان در این مدت ۲‌درصد کاهش یافته است. وی محورهای حادثه‌خیز استان را به ترتیب محور یزد- شیراز با بیشترین تعداد تصادف و محور یزد- کرمان با بیشترین تلفات تصادفات معرفی می‌کند و می‌افزاید: مسئولان استان باید با ایجاد استراحتگاه‌های بین راهی از تعدد تصادفات معابر برون شهری بکاهند.
این مسئول همچنین حادثه‌خیزترین محور برون‌شهری استان را گردنه علی‌آباد معرفی می‌کند و می‌افزاید: به شدت پیگیر رفع مشکلات این نقطه حادثه خیز هستیم. البته این نقطه برای رانندگان آشکارسازی شده اما پلیس راه معتقد است که تابلوهای هشدار باید افزایش یابد. وی از دیگر پیشنهادهای پلیس راه برای کاهش حوادث گردنه علی‌آباد به ضرورت مرمت آسفالت این نقطه و همچنین تجهیز آن به دوربین تاکید می‌کند.
مظفری درباره گلایه شهروندان از طولانی شدن کار مرمت آسفالت محور اردکان- نائین هم می‌گوید: بیشتر تصادفات این محور در مسیر برگشت است که هنوز مرمت نشده است.
وی با اشاره به پیگیری درخواست‌های مردمی، از رو به اتمام بودن عملیات زیرسازی و آسفالت مجدد این محور خبر می‌دهد و می‌افزاید: این عملیات در انتهای حوزه استحفاظی استان در حال اجراست و امیدواریم تا پایان سال به پایان برسد.

فعالیت ۱۰ دوربین در محورهای برون‌شهری
رئیس پلیس راهور استان یکی از ابزارهای کارآمد برای مدیریت ترافیک معابر برون شهری را نصب دوربین‌های ثبت تخلف عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر تنها ۱۰دستگاه دوربین برای نظارت بر تخلفات رانندگان وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: لازم است که همه محورهای مواصلاتی استان به دوربین مجهز شوند در حالی که در حال حاضر تنها محور یزد- کرمان به دوربین مجهز شده است.
مظفری اظهار می‌کند: به این ترتیب امکان استفاده از تجهیزات مناسب بدون نیاز به حضور فیزیکی پلیس فراهم می‌شود و با تخلفات رانندگان از جمله افزایش تناژ بار، سرعت بالا و دیگر تخلفات برخورد خواهد شد.
وی بر ضرورت راه‌اندازی مرکز مونیتورینگ پلیس راه تاکید می‌کند و می‌افزاید: در صورت تجهیز محورهای استان به تعداد بیشتری دوربین، راه‌اندازی این مرکز لازم و ضروری است که البته ساختمان آن در حال ساخت است.
این مسئول با تاکید بر ضرورت نصب حداقل ۱۰۰‌دوربین ترافیکی در محورهای مواصلاتی استان می‌گوید: وقتی تجهیزات کنترلی افزایش یابد نیاز به حضور پلیس در محورها نیز کاهش می‌یابد و به‌نوعی مردم به خودکنترلی می‌رسند.
وی ادامه می‌دهد: استقرار پلیس در محورهای استان تنها برای تشخیص تخلفات تا شعاع یک کیلومتری مناسب است در صورتی که تجهیزات ترافیکی، قدرت شناسایی بهتری دارند.

بروز مشکلات فنی در استفاده از دوربین‌ها
مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های استان از نصب ۲۵‌دوربین نظارتی در محورهای مواصلاتی استان خبر می‌دهد و می‌گوید: ۱۵‌دستگاه از دوربین‌های نصب‌شده در محورهای استان به دلیل تحریم واردات نرم‌افزار کاربردی آنها هنوز وارد مدار نشده‌اند. «محمدرضا بشیری» می‌افزاید: با اضافه شدن ۱۶‌دستگاه تردد شمار به دوربین‌های موجود استان در حال حاضر ۶۰ دوربین ترددشمار به صورت برخط به شمارش ترافیک عبوری از محورهای مواصلاتی استان مشغول هستند.
وی همچنین از نصب ۵ دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت در محورهای مواصلاتی استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: با مجوز شورای اقتصاد قرار است ۱۸۰۰‌دوربین ثبت تخلف سرعت در محورهای کشور نصب شود.
بشیری نصب این دوربین‌ها را باعث ایجاد تحول در ترافیک محورهای مواصلاتی استان می‌داند و می‌افزاید: این دوربین‌ها قرار است از بهمن‌ماه امسال تا تیرماه سال آینده در محورهای مذکور نصب شود.
مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های استان با اشاره به تعهد این سازمان برای کاهش ۱۰‌درصدی تصادفات برون شهری در هر سال می‌گوید: سرعت بالا و خستگی، اصلی‌ترین عامل تصادفات در معابر برون‌شهری است که نصب این دوربین‌ها می‌تواند نقش موثری در کنترل این وضعیت ایفا کند.
وی ادامه می‌دهد: دوربین‌های نظارت تصویری با تصویرگیری از تخلفات رانندگان، برخورد با رانندگان متخلف را ممکن می‌سازند اما دوربین‌های ثبت تخلف سرعت، تنها تخلف سرعت بالا را رصد می‌کنند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..