حاشیه های جلسه شورای شهر یزد:

توبیخ شهردار ناحیه تاریخی یزد/شهردار:توبیخ کتبی و درج در پرونده مسئله مهمی نیست!/شوخی گرفتن مسئله‌ سیل و سیل‌بندها درجلسه شورا

جلسه شورای شهر یزد با حواشی جالبی مواجه بود،به طوریکه شهردار یزد در این نشست در خصوص توبیخ سازمان بازرسی گفت که توبیخ کتبی و درج در پرونده مسئله مهمی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) حجت‌الاسلام والمسلمین عباس زارع، رییس شورای اسلامی شهر،‌ در ابتدای این جلسه با اشاره به فرا رسیدن روزسیزدهم آبان، روز دانش‌آموز گفت: « در چنین روزی در جنگ تحمیلی نوجوان سیزده ساله‌ای به نام حسین فهمیده با بستن نارنجک به کمر خود باعث شد تا کمر استکبار شکسته شود. »

مهدی کاشفی، عضو شورا در سخنان خود ابتدا از شهردار به خاطر پرداخت به موقع حقوق‌های کارمندان شهرداری تشکر کرد و سپس گفت: «بازرسی در نامه‌ای به شهردار ناحیه تاریخی، ایشان را توبیخ کتبی همراه با درج در پرونده کرده است.» کاشفی از شهردار خواست تا ضمین ارائه توضیحات بیشتر، این موضوع را پیگیری کنند تا توبیخ کتبی در پرونده‌ی شهردار ناحیه تاریخی درج نشود. در ادامه سیدمحمدرضا مدرسی، از شهردار خواست درباره حضور معاون عمرانی وزیر کشور در یزد توضیحاتی ارائه کند.

وی با پرسیدن این‌که معاون وزیر به دعوت چه اشخاص یا مجموعه‌هایی به یزد می‌آید، گفت: «آیا ایشان برنامه‌ای برای ملاقات با شهردار و اعضای شورای شهر دارند؟» مدرسی همچنین از شهردار خواست درباره‌ی هزینه‌ی این سفر توضیحاتی ارائه کند. محمدرضا عظیمی‌زاده، شهردار یزد، سخنان خود را با ارائه‌ی توضیحاتی پیرامون پرداخت حقوق‌ها و وضعیت نامناسب آن در برخی سازمان‌ها آغاز کرد. وی درباره سفر معاون عمرانی وزیر کشور گفت: «ایشان در سفر قبل بازدیدی از برخی پروژه‌های بافت سنتی داشتند.» شهردار با بیان اینکه این سفر به منظور همایش معاون‌های عمرانی همه استان‌ها در یزد است گفت: «تمامی هزینه‌ها بر عهده‌ی خود استانداری است و شهرداری چیزی برعهده ندارد. البته آقای سیدحسینی درخواست دادند که شهرداری بخشی از هدایا را متقبل شود که هنوز پاسخی نداده‌ایم.» عظیمی‌زاده همچنین در مورد نامه‌ی بازرسی گفت: «این نامه برمی‌گردد به بازرسی کلی از پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ که در آن تخلفات و نحوه رسیدگی به آن‌ها را بررسی کرده‌اند. البته چون بخشی از این موارد مربوط به گذشته است، مقداری در حق ایشان اجحاف شده. رأی صادر شده به صورت محرمانه به کمیسیون عمرانی ارسال شده است. درست است که این ٰرأی قابل اعتراض است، اما توبیخ کتبی و درج در پرونده مسئله مهمی نیست.»

یادگار: مسئولانی که مقصرند و زمین‌ها را واگذار کردند که باعث ایجاد مشکل در سیل‌بندها شده، باید پاسخ‌گو باشند در ادامه اعضای شورا به صحبت پیرامون سیل‌بندها پرداختند. مرتضی شایق با یادآوری سیل‌های اخیر در کشور، خواستار برنامه‌ریزی برای پیشگیری از این‌گونه حوادث در استان شد. همچنین سپنتا نیکنام از شهردار در مورد وضعیت سیل‌بندها پرسش کرد. عظیمی‌زاده در پاسخ به این عضو شورای شهر با بیان این‌که برخی با ایجاد تغییرات یا ریختن نخاله‌های خود در سیل‌بند‌ها موجب پر شدن مخازن آن‌ شده‌اند، گفت: «در حال حاضر شهر یزد از دو سمت پارک کوهستان و بالای مهرآوران به شدت آسیب‌پذیر است و سیل به راحتی از این دو قسمت وارد شده و آسیب‌های جبران ناپذیری به شهر می‌زند. مخزن سیل‌بند پر از نخاله است و در صورتی که شهرداری بخواهد آن را خالی کند میلیاردها تومان هزینه دارد.» پس از سخنان شهردار شایق خواستار بازدید از سیل‌بندها شد که شهردار گفت: «چند جای سیل‌بندها گرفته که باید هزینه‌اش را تأمین کنیم و درستش کنیم، کار دیگری نمی‌توان کرد.» عزت یادگار، عضو پیشکسوت شورا نیز در این باره گفت: «علاج فاجعه قبل از وقوع باید کرد. رودخانه‌های ما بسته شده و کور است. این بحث شوخی بردار نیست و باید با جدیت پیگیری شود. باید فکری برای چاه‌های جذبی محلات شود. همچنین مسئولانی که مقصرند و زمین‌ها را واگذار کردند که باعث ایجاد مشکل در سیل‌بندها شده، باید پاسخ‌گو باشند.یزدنگاه

** از نکات جالب این بحث‌ها، به شوخی گرفتن مسئله‌ی سیل و سیل‌بندها توسط برخی اعضای شورای شهر بود.

خباززاده: باید بروکراسی اداری در شهرداری را کم کنیم

سپس اعضای شورای شهر پیرامون تنظیم و تصویب چارت سازمانی شهرداری به ارائه‌ی نظرات خود پرداختند. وحیدرضا خباززاده سخنگوی شورای شهر، گفت: «آقای شهردار به مجارستان رفتند و دیدند بوداپست که نسبت به یزد شهر بزرگتری‌ است یک شهردار و یک معاون دارد. ما باید به بهره‌برداری برسیم و دیدمان به سمتی برود که از ۱۰ سازمان به ۳ سازمان و از ۵ معاون به ۲ معاون برسیم، ولی معاون پویا و کاری. باید بروکراسی اداری در شهرداری را کم کنیم. این چارت پیش‌فرضی که وزارت کشور داده کلی‌ست و ما نخواهیم بی‌دلیل بزرگترش کنیم.

زارع: باید اعتدال را رعایت کنیم

در ادامه جلسه احمد پهلوانیان، رییس صدا و سیمای مرکز یزد، با همراهی عده‌ای از مشاوران و کارکنان صدا و سیما وارد شدند. زارع ضمن خیر مقدم به مهمانان صدا و سیما توضیحاتی پیرامون اثرگذاری صدا و سیما ارائه داد. وی با تشکر از عملکرد صدا و سیما در مراسم خاکسپاری مرحوم دانش، دو معضل اصلی جامعه را طلاق و اعتیاد دانست و گفت: «در این باره کارهای خوبی شده و ما تشکری می‌کنیم، اما شاید در برخی موارد کم‌کاری شده است، مانند پدیده‌ی وحشتناک اعتیاد.» وی همچنین با بیان انتقادات آیت‌الله مکارم شیرازی از صدا و سیما پیرامون برجام، گفت: «باید اعتدال را رعایت کنیم.» پس از آن شهردار یزد گفت: «شهر یک موجود زنده است و پویایی و حرکت از خصوصیات شهر است. برنامه‌هایی که ساخته می‌شود باید ایجاد شادابی و سرزندگی کند.» وی همچنین صدا و سیما را مرکز تبادلات فرهنگی دانست و از آن به عنوان ابزاری برای خوشبین کردن مردم به دولت و نظام یاد کرد. عظیمی‌زاده در ادامه سخنان خود گفت: «کار ارزشمندی که صدا و سیمای مرکز یزد می‌تواند انجام دهد این است که حس افتخار به یزدی بودن را در مردم بیشتر کند. یکی از برنامه‌های شهرداری تعامل با سایر سازمان‌ها از جمله صدا و سیماست.

البته قبلا هم تعامل داشته‌ایم ولی در حال حاضر این تعامل بهتر شده است. یکی از دغدغه‌های ما استفاده‌ی مناسب از دوربین‌های سطح شهر بود که در حال حاضر این تصاویر در اختیار صدا و سیما گذاشته می‌شود و پویایی شهر نشان داده می‌شود.» مطهریان: نگذارید از صدا و سیمای مرکز یزد استفاده‌ی ابزاری شود محمد فقیه خراسانی، سخنان خود را با یادآوری اثربخشیزیاد صدا و سیما آغاز کرد و گفت: «شما می‌توانید کسانی که لیاقت ندارند را بزرگ کنید و به آنان شخصیت بدهید و بالعکس می‌توانید کسانی را کوچک کنید که درخورشان نیست.» وی در ادامه با ابراز تأسف از تنزل وضعیت علمی و مذهبی مدارس علمیه‌ی یزد گفت: «در زمان طاغوت در یزد ما حجاب خیلی بهتر بود که البته شاید به خاطر اثرات ماهواره است.» حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهریان، دیگر عضو شورا با بیان سخنانی از امام خمینی (ره) گفت: «نگذارید از صدا و سیمای مرکز یزد استفاده‌ی ابزاری شود.» خباززاده، در سخنان خود به رییس صدا و سیما، خواستار ارتباط و تعامل بیشتر شورای شهر و صدا و سیما شد و گفت: «سرانه‌ی درآمد شهرداری و شهر پایین است. الان حدود ۳۵۰ هزار تومان مشارکت مردم است. این مقدار در برخی شهرها تا ۲ میلیون تومان می‌رسد. ما می‌توانیم با تعامل با صدا و سیما این میزان را به ۱.۵ میلیون تومان برسانیم و بودجه‌ی شهرداری را بیشتر کنیم که اینگونه بسیاری از مسائل شهری حل می‌شود.» وی همچین پیشنهاد داد ۱۰ دقیقه در هفته گزارش شورای شهر در صدا و سیما پخش شود.

نیکنام، عضو دیگر شورا گفت: «همه‌ی این حرف‌هایی که دوستان زدند زمانی است که رسانه‌ی شما بیننده داشته باشد. ما باید ابتدا کاری کنیم که مخاطب بیشتر شود.» وی با نام‌بردن از برنامه‌ی خندوانه به عنوان یک برنامه‌ی موفق و پرمخاطب گفت: «ما باید حداقل چند برنامه‌ی خاص داشته باشیم و برندسازی کنیم. باید موج‌سازی کنیم نه موج‌سواری.» نیکنام همچنین از برنامه‌ی در شهر تهران به عنوان یک برنامه‌ی خوب یاد کرد که می‌توان در یزد نیز نمونه‌ی آن را اجرا کرد.

سپس محمدعلی پاک‌نژاد، ضمن تشکر از عملکرد صدا و سیما در برنامه‌های محرم گفت: «تصویربرداری‌ها نسبت به سال‌های گذشته حرفه‌ای‌تر شده که باید تشکر کرد. مشارکت مردم نیز در برنامه‌ها بیشتر شده است.» وزیری: وقتی انتخابات برگزار می‌شود می‌گویند زنان نیمی از جامعه‌ی ما هستند ولی الان چه؟! یادگار در سخنان خود با بیان این‌که باید برنامه‌های قوی‌تری ساخت که باعث اقنای جوانان و رو نیاوردن آنان به شبکه‌های خارجی شود گفت: «استفاده از قلیان و مواد مخدر بزرگ‌ترین معضل جوانان ماست که باعث شده میزان زندانیان نیز زیاد شود.» حمیده وزیری، نایب رییس شورا گفت: « وقتی انتخابات برگزار می‌شود می‌گویند زنان نیمی از جامعه‌ی ما هستند ولی الان چه؟! تا به خانم‌ها می‌رسد قطع می‌شود.» وی در ادامه ضمن بیان کارهایی که می‌توان در مورد مسئله طلاق و آسیب‌شناسی آن در صدا و سیما انجام داد، گفت: «یک روز به عنوان روز استان یزد مشخص شود و در آن روز تمامی رسومات و سنت‌های یزدی را به مردم نشان دهیم.» در پایان سخنان اعضای شورا، کاشفی ضمن تشکر مجدد از عملکرد صدا و سیما در عزاداری‌های محرم گفت: «در گذشته برنامه‌های طنز صدا و سیمای یزد برای عملکرد مسئولان بیشتر بود و این برای مسئولان خوب بود که بدانند عملکردشان چگونه بوده است.» وی همچنین گفت: «آیا از مردم نیازسنجی می‌شود که چه برنامه‌هایی را دوست دارند؟ آیا مثلا اگر سازمان آتش‌نشانی بخواهد برنامه‌ای برای آموزش به مردم بسازد ولی بودجه نداشته باشد، صدا و سیما این‌کار را برایش انجام می‌دهد؟» پهلوانیان: در یزد وقتی صحبت از تعامل با یک سازمان می‌شود انگار زالوصفتانه می‌خواهیم برویم و خونش را بمکیم سپس پهلوانیان، رییس صدا و سیما سخنان خود را با تشکر از اعضای شورا به خاطر بیان نقطه نظرات خود آغاز کرد. وی ضمن ارائه‌ی گزارش مختصری از عملکرد صدا و سیمای مرکز یزد گفت: «در پایان سال که این کار را پذیرفتم برنامه‌ریزی‌های جدی برای ایجاد تحول انجام شد، اما یک شوک به ما وارد شد. در سال ۹۴ بر روی کاغذ ۵۴ درصد و در عمل نزدیک به ۶۰ درصد از بودجه‌ی صدا و سیما کاهش یافت. البته خبرنگاران خودمان این موضوع را انعکاس ندادند. ما دو راه داشتیم.

یکی این‌که مانند بسیاری از استان‌ها برنامه‌ها را تعطیل کنیم. ولی ما با توجه به وضعیت بودجه جهت حرکت را تنظیم کردیم و با شتاب کمتری حرکت کردیم. تحولات ایجاد شده ولی آرام‌تر. با این وضع در حال حاضر خبر ما جز ۵ خبر برتر کشور در مراکز استان‌هاست. در فصل بهار در رادیو رتبه ۲۵ کشور بودیم که این رتبه در تابستان به ۴ ارتقا پیدا کرد. در برنامه‌های سیما در تابستان ۶ درصد رشد داشتیم.» رییس صدا و سیمای مرکز یزد ضمن انتقاد از فضای حاکم در یزد گفت: «واقعیت این است که تعامل و هم‌افزایی در استان یزد کم است و من این را پذیرفته‌ام. وقتی صحبت از تعامل با یک سازمان می‌شود، انگار زالوصفتانه می‌خواهیم برویم و خونش را بمکیم.» وی همچنین گفت: «امسال انتخابات است و بعضی حرف‌ها را نباید بزنیم، ولی برخی از آقایان نسبت به استان‌های دیگر، اصلا با صدا و سیما همکاری نمی‌کنند.» پهلوانیان در ادامه گفت: «شما بیشتر از من یزد را می‌شناسید و ما در این فضای عدم همکاری و هم‌افزایی داریم کارمان را انجام می‌دهیم. بسیاری از نکاتی که گفته شد یا در حال انجام است یا برای انجام آن برنامه‌ریزی داریم. رادیو شهر در حال راه‌اندازی است و ما روزی ۱۵ دقیقه برنامه خواهیم داشت. سیمای شهر را فعلا به صورت آزمایشی در خبر خواهیم رفت. در شهر، از ابتدای آذر احتمالا کارهایش بشود. در بخش آموزش شهروندی و همچنین نظافت و پاکی شهر آمادگی کامل برای تعامل داریم.

در زمینه‌ی توریست نیز ما مشکلات زیادی داریم که نمونه‌ی اخیرش مشکلاتی که برای آقای جک استراو ایجاد شد» پهلوانیان سپس افزود: «در مورد موضوعات مختلف اتاق فکرهایی تشکیل شده است. آرزوی من این است که همه چیز این شهر شایسته‌ی یزدی‌ها باشد. فرهنگش، ترافیکش، شورای شهرش، رسانه‌اش و ورزشش. هر اتفاقی قرار است بیفتد یک طرفش رسانه و فرهنگ است و مدیران ما باید این را باور کنند. ما در یک زمان‌بندی مشخص می‌توانیم کاری کنیم که مرکز یزد در موضوعات مختلف جز مراکز اول باشد.» وی در ادامه گفت: «سعی می‌کنیم مسائل دینی را به صورت مستقیم مطرح نکنیم و آن را در دل مطالب دیگر بیان کنیم.

همچنین برای پخش برنامه‌های استان در رسانه ملی و شبکه‌های ملی رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم.» رییس صدا و سیمای یزد در پایان ضمن بیان اینکه سال ۹۵ سال خوش‌آمدگویی به یزد است، گفت: «ان‌شاالله که بشود به یزد خوش‌آمد گفت، چون در حال حاضر نشانه‌هایش کم است.»

بخش نظردهی بسته شده است..