تنها پارک ملی یزد جولانگاه شکارچیان معدنچی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) سیاه‌کوه منطقه‌ای وسیع و پهناور است که در میان استان‌های یزد و اصفهان قرار گرفته و از چند سال پیش ۲۰۰ هزار هکتار آن به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شد و چند سال بعد، ۸۰ هزار هکتار از آن به پارک ملی ارتقاء یافت و اکنون پارک ملی سیاه‌کوه، تنها پارک ملی استان یزد است.

این منطقه در طول سال‌های گذشته به رغم تلاش‌های محیط‌بانان محیط زیست، به طور مکرر مورد هجوم و دستبرد شکارچیان قرار گرفته و علاوه بر آن، عوامل متعددی حیات وحوش در این منطقه را دچار مشکل کرده است.

از عوامل طبیعی که این منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده و لطمه‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد کرده است، خشکسالی است که به سهم خود توانسته آمار جانوران این منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و علاوه بر آن، پوشش گیاهی را نیز در معرض نابودی قرار داد.

* شکارچیان در پوشش کارگر معدن در منطقه حفاظت شده تردد می‌کنند

اما صرف‌نظر از عوامل طبیعی، عوامل انسانی متعددی نیز توانسته به سهم خود خسارات جبران‌ناپذیری به این منطقه وارد کند که از آن جمله می‌توان به حضور شکارچیان در این منطقه حفاظت شده اشاره کرد.

گرچه ورود به این منطقه نیازمند دریافت مجوز است اما واقعیت این است که شکارچیان در پوشش کارگران معدن وارد این منطقه می‌شوند و اقدام به شکار می‌کنند و این روند سال‌هاست که ادامه داد و محیط‌بانان همواره مترصد فرصتی برای دستگیری این شکارچیان بوده‌اند.

این تلاش محیط‌بانان بعد از مدت‌های طولانی به ثمر نشست اما واقعیت این است که معدن موجود در این منطقه، بهره‌برداران و کارگران آن، تلاش‌های خود برای نابودی حیات وحش را متوقف نمی‌کنند و شکار،‌ برای آنها هم به لحاظ مالی و هم روحی به یک تفریح و لذت تبدیل شده است.

یکی از فعالان محیط زیست استان یزد که از ۱۷ سال پیش، پیگیر ارتقا منطقه سیاه‌کوه و تبدیل آن به منطقه حفاظت شده و پارک ملی بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: منطقه حفاظت شده و پارک ملی سیاهکوه، از مناطق بی‌نظیر به لحاظ تنوع و تجمع حیات وحش است و در هر گوشه و کنار این منطقه می‌توان بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ راس از وحوش را مشاهده کرد.

* زیبایی‌ها و ذخائر سیاه‌کوه قربانی لذت‌جویی شکارچیان

محمدرضا اقبالی عنوان کرد: این منطقه یکی از پناهگاه‌ها و زیستگاه‌های اصلی یوزپلنگ آسیایی است و تاکنون بیش از هفت قلاده یوز آسیایی در این منطقه مشاهده شده است.

وی، وجود گونه‌های مختلف پستانداران از کل و بز تا آهو و جبیر و … را از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این منطقه دانست و افزود: همه این زیبایی‌ها توسط عده‌ای افراد سودجو، بی‌رحم و خائن به نسل آینده در معرض تخریب است.

اقبالی که پزشک متخصص گوش و حلق و بینی است، ادامه داد: معدن سنگ باریت که به معدن عطایی مشهور است، مجوزی متعلق به سال‌ها پیش دارد و در واقع مجوز آن توسط یک شکارچی دریافت شد تا به بهانه معدن، به شکار خود بپردازد اما زمانی که سیاهکوه به منطقه حفاظت شده تبدیل شد، تا مدتی کار متوقف ماند اما اکنون چهار سال است که به بهانه بهره‌برداری از معدن، شکار در این منطقه انجام می‌شود.

* معدن باریت باید از منطقه حفاظت شده و پارک ملی سیاهکوه خارج شود

وی با تاکید بر اینکه معدن باید از منطقه حفاظت شده و پارک ملی خارج شود، افزود: یکی از قوانین موجود و شروط لازم برای صدور پروانه بهره‌برداری و مجوز معدن، قرار نداشتن آن در منطقه تحت حفاظت محیط زیست است که در این مورد رعایت نشده است.

اقبالی تاکید کرد: حتی اگر پروانه و مجوز معدن قبل از تبدیل منطقه سیاه‌کوه به پارک ملی و منطقه حفاظت شده صادر شده است، اکنون باید لغو مجوز شود و لازم است اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد در این زمینه وارد عمل شود.

وی بیان کرد: سال‌هاست که می‌بینیم شکارچیان صاحب‌نام منطقه و افراد متخلفی که در زمینه شکار غیرمجاز پرونده دارند، به عنوان کارگر معدن باریت (عطایی) در این منطقه تردد دارند و اقدام به شکار می‌کنند اما محیط‌بانان تاکنون نتوانسته بودند ردی از آنها به دست بیاورند.

اقبالی با بیان اینکه این شکارچیان با مجوز کارگر معدن وارد منطقه می‌شوند، خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته دو شکارچی با لاشه‌های کل و بز که یک یکی از آنها حامله بوده است، دستگیر شدند و محیط‌بانان لاشه‌های این حیوانات را در ماشین‌های حمل مواد معدنی کشف کردند.

* مسئولان «گوشت را به دست گربه» سپرده‌اند

وی با ابراز تاسف از سکوت مسئولان امر و اجازه فعالیت به بهره‌برداران این معدن عنوان کرد: در این معدن افرادی رفت و آمد می‌کنند که سال‌ها است سابقه خلاف و فروش گوشت شکار را دارند و با استقرار آنها در این منطقه حفاظت‌ شده، ضرب‌المثل «گوشت را به دست گربه سپرده‌ای» مصداق یافته است.

در حالی که بر اساس شعارهای زیست محیطی، مناطق حفاظت شده در واقع ذخیره‌گاهی برای نسل‌های آینده هستند، این اتفاقات و تخلفات محرز از سوی مسئولان نادیده گرفته می‌شود و محیط زیست به تنهایی باید با همه مشکلات موجود در این منطقه دست و پنجه نرم کند.

فعالان محیط زیست سال‌هاست که از اتفاقاتی که در این منطقه رخ می‌دهد، به تنگ آمده‌اند اما متاسفانه صدای آنها تاکنون به گوش مسئولان امر از وراتخانه گرفته تا سازمان صنعت، معدن و تجارت نرسیده است ضمن اینکه در این مورد خاص، همکاری صنعت، معدن و تجارت همچنین اداره کل محیط استان اصفهان نیز ضروری است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اردکان نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: طی روزهای اخیر، دو شکارچی که با مجوز کارگر معدن وارد منطقه حفاظت شده سیاه‌کوه شده بودند، توسط محیط‌بانان دستگیر شدند.

* دستگیری شکارچیان با سه کل و یک بز

مرتضی عزیزی عنوان کرد: مدت‌ها است که بهره‌برداران معدن از معدن باریت خاک کاشی برداشت می‌کنند اما در تخلفات متعددی نیز از آنها در این مدت مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه محیط بانان مدت‌ها است که کارگران این معدن و برخی افراد که به معدن رفت و آمد می‌کنند را زیر نظر دارند، افزود: این افراد بارها از دست محیط بانان فرار کرده‌اند اما این مرتبه با تدابیر اتخاذ شده، در حالی که سه کل و یک بز حامله توسط آنها شکار شده و لاشه حیوانات در کنار موادمعدنی جاسازی شده بود، دستگیر شدند.

عزیزی با اشاره به مجوز این معدن بیان کرد: این مجوز مربوط به گذشته بوده و اکنون با توجه به ارتقا منطقه حفاظت شده به پارک ملی، محیط زیست در صدد لغو مجوز آن است اما تاکنون موفق نشده است.

* تنها ۴ محیط بان برای منطقه ۲۰۰ هزار هکتاری سیاهکوه

وی، کمبود نیروی محیط‌بان را نیز از دلایل انجام شکارهای غیرمجاز توسط این افراد دانست و افزود: برای منطقه حفاظت شده سیاه‌کوه در مجموع چهار محیط بان در نظر گرفته شده که دو نفر در محدوده ۸۰ هزار هکتاری پارک ملی و دو نفر در محدوده ۱۲۰ هزار هکتاری منطقه حفاظت‌شده مشغول کار هستند.

با توجه به اینکه سیاهکوه یکی از ذخائر مهم زیست‌محیطی به شمار می‌رود، لازم است مسئولان امر به ویژه در حوزه صنعت، معدن و تجارت همچنین مسئولان ارشد استان نسبت به پیگیری این موضوع و برچیده شدن بساط این معدن اقدام کنند زیرا صرف‌نظر از ضرری که نفس بهره‌برداری از معدن به این منطقه وارد می‌کند، تردد افراد متخلف و شکارچیان غیرمجاز در قالب کارگر معدن، می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به حیات وحش سیاهکوه وارد کند و این امتیاز را از منطقه سلب کند.

فعالان محیط زیست بر اساس اخبار به دست آمده می‌گویند: بهره‌برداران این معدن به سرعت اقدام به پرداخت جریمه ۴۰ میلیون تومانی بابت شکارهای کشف شده کرده‌اند تا نامی از این معدن در رسانه‌ها مطرح نشود که این موضوع نیز توسط رسانه‌ها و مسئولان استان قابل پیگیری است.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..