ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دریزد

no-thumbs

استاندار یزد گفت: ضروری است فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور و استان توسعه و ترویج یابد و رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها در تحقق این امر مهم نقش تأثیرگذاری دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) سیدمحمد میرمحمدی در نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد اظهار داشت: سیزده آبان یک روز فراموش نشدنی در تاریخ ایران اسلامی است و مسئولان ما باید از سه واقعه مهم تبعید حضرت امام خمینی(ره)، هشدار دانش‌آموزان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا درس بگیرند و روحیه اسکتبارستیزی را سرلوحه مدیریت و عملکرد خود قرار دهند.

وی کتابخانه‌ها را گنجینه‌های علم، فرهنگ و ادب دانست و افزود: کتابخانه‌ها مکانی برای رشد اندیشه و تغذیه روح و روان انسان‌ها هستند.

میرمحمدی ادامه داد: کتابخانه‌ها نقش مهمی در افزایش فرهنگ عمومی جامعه به ویژه در بین نوجوانان و جوانان کشور دارند.

استاندار یزد تصریح کرد: باید کتابخانه‌ها به مکان‌هایی تبدیل شوند که در آنها با تاریخ تمدن اسلام و جهان و دستاوردهای فکری دانشمندان بزرگ دنیا آشنا شویم و در راستای این مهم، ایجاد شور و علاقه در جامعه بسیار ضروری است.

این مقام مسئول گفت: فضای فیزیکی و نوع اداره کتابخانه‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر فضای کتابخانه‌ها باطراوت، همراه با شادابی، زیبایی و جنب و جوش باشد، در جذب بیشتر نوجوانان و جوانان مؤثر است.

استاندار یزد افزود: شایسته است فضای کتابخانه‌ها به گونه‌ای باشد که انسان به سمت تفکر و تأمل هدایت شود و نباید عدم اطلاعات کافی اداره‌کنندگان کتابخانه‌ها موجب رکود و سستی در این محیط‌ها شود.

وی بر استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در راستای ایجاد انگیزه برای کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه تأکید و تصریح کرد: با اطلاع‌رسانی و آموزش صحیح می‌توان کودکان، نوجوانان و جوانان را جذب مطالعه نمود و علاقه و عشق به کتابخوانی را در میان آنان افزایش داد.

میرمحمدی اظهار داشت: کتابداران نیز در راستای رسالت مهم خود می‌توانند در جذب جوانان به کتاب و کتابخانه مؤثر باشند و اگر با حسن اخلاق با مراجعه‌کنندگان رفتار نمایند، انگیزه آنها را برای کتابخوانی چندین برابر افزایش خواهند داد.

استاندار یزد از شهرداری‌های استان خواست تا پایان سال جاری نسبت به تسویه حساب نیم‌درصد درآمد خود طبق قانون، مربوط به انجمن کتابخانه‌های عمومی استان می‌شود اقدام نمایند و نگاه فرهنگی را اصل برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند.

میرمحمدی با بیان اینکه امروز دسترسی به منابع و اطلاعات بسیار گسترده شده است، افزود: نباید از کتابخانه‌های مجازی و ظرفیت بالای آنها غافل شویم و باید جوانان خود را با توسعه و پیشرفت جهانی آشنا کنیم تا از این بستر مناسب به نحو شایسته استفاده نمایند.

استاندار یزد در پایان سخنان خود بر تقویت ارتباط منسجم بین اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در راستای نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ایجاد تحول در کتابخانه‌های استان تأکید کرد.

در ابتدای این جلسه، رقیه دوست‌فاطمیها مدیرکل کتابخانه‌های استان یزد به تشریح فعالیت‌های این اداره کل در سال جاری پرداخت و اظهار داشت: در استان یزد ۲ میلیون نسخه کتاب و ۱۱۳ باب کتابخانه وجود دارد که از این نظر، استان یزد در رتبه اول کشوری قرار دارد.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..