ارائه خدمات به بیماران در مرکز ژنتیک میبد

no-thumbs

پروفسور "حسین نجم‌آبادی" یکی از 100 دانشمند برتر جهان و فوق تخصص ژنتیک انسانی و پزشکی با ابراز امیدواری در مورد آغاز ارائه خدمات به بیماران در مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در میبد طی ماه‌های آتی، ادعا کرد که این مرکز در طول چهار سال آینده می‌تواند مانع از بروز حداقل 95 درصد بیماری‌های تک ژنی در ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) یک مرجع معتبر علمی بین‌المللی، همه ساله با ارزیابی و بررسی تحقیقات انجام شده و مقالات علمی منتشر شده از سوی دانشمندان کشورهای مختلف دنیا و امتیازدهی به سطح علمی و فعالیت آنان، دانشمندان برتر جهان را انتخاب و معرفی می‌کند.

این مرجع علمی که دانشمندان فعّال در علوم پزشکی را شناسایی می‌کند، نام پروفسور "حسین نجم‌آبادی" دانشمند برجسته ایرانی را امسال جزو ۱۰۰ دانشمندان برتر جهان قرار داده است.

پروفسور نجم آبادی دارای مدرک فوق تخصص ژنتیک انسانی و پزشکی از آمریکاست. وی استادیار یکی از دانشگاه‌های آمریکاست که از سال ۱۳۷۵ به ایران عزیمت کرده و از بدو تاسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با راه‌اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک این دانشگاه، تحقیقات خود در این حوزه ادامه داده است.

پروفسور "حسین نجم‌آبادی" در حاشیه‌ی پنجمین نشست پژوهشی مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در میبد سفر کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، با اشاره به ارتباط ۱۵ ساله‌ی خود با مرکز ژنتیک میبد، علت طولانی شدن پروسه بهره‌برداری از این مرکز را بی‌مهری‌هایی خواند که در این باره صورت گرفت و افزود: البته خوشبختانه با پشتکار دولت جدید و همت دوستان، ساختمان این مرکز تکمیل و اکنون آماده بهره‌برداری است.

وی هدف از تشکیل پنجمین شورای پژوهشی مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور را پویا‌تر کردن این مرکز ذکر کرد و گفت: چهار طرح در این نشست مصوب شد که دو طرح آن در مرحله اجراست.

نجم آبادی با اشاره به خرید تجهیزاتی نظیر دستگاه "سکوئنسر" برای این مرکز، از ارائه آموزش‌های لازم در رابطه با این دستگاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که حداکثر تا یکی دو ماه آینده این دستگاه تحویل مرکز و به ارائه خدمت به مردم استان مشغول شود.

وی در مورد طرح‌های در اولویت مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در میبد اعلام کرد: موضوعاتی نظیر عقب‌ماندگی ذهنی ارثی، ناشنوایی ارثی، نابینایی ارثی و بیماری‌های حسی عصبی به عنوان طرح‌های در اولویت هر استان در دستور کار این مرکز است و تلاش می‌کنیم تا موفقیت‌های ژنتیکی در این حوزه‌ها را شاهد باشیم.

این فوق تخصص ژنتیک با اشاره به هزینه‌های بالایی که بیماران ژنتیکی به جامعه تحمیل می‌کنند، نخستین و مهمترین گام در این باره را شناسایی خانواده‌های دارای زمینه این بیماری‌ها و در وهله‌ی بعد جلوگیری از تولد فرزندان مبتلا در این خانواده‌ها و در ادامه نیز کمک به خانواده‌های مبتلا با جدیدترین روش‌های درمانی است.

وی چشم انداز فعالیت‌های این مرکز را جلوگیری از حداقل قریب ۹۵ درصد بیماری‌های تک ژنی استان یزد در طول چهار سال آینده به صورت خوشبینانه و ارائه الگویی مناسب برای پیشگیری جهت ارائه به کل کشور است.

نجم‌آبادی در پایان این هدف را با توجه به مدیریت قوی و تیم علمی، پتانسیل‌های موجود در این مرکز و نیز با توجه به وجود خیّرین فعال در این حوزه به ویژه آیت الله اعرافی امام جمعه میبد، دست‌یافتنی و امکان‌پذیر دانست.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..