قاچاق پرندگان در ایران داغ است

no-thumbs

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه شهر قم از مراکز مهم قاچاق پرندگان است، گفت: افزایش قاچاق پرندگان از داخل کشور به کشورهای منطقه آمار نگران‌کننده‌ای دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معصومه ابتکار  در دیدار با مسئولان قضایی استان قم که در تالار امام رضا(ع) استانداری قم برگزار شد، با تأکید بر اینکه دولت یازدهم دولت حامی محیط‌ زیست است، اظهار داشت: متأسفانه کشور از لحاظ زیست‌محیطی از شمال و جنوب دچار کانون‌های بحران فراوان است.

وی با بیان اینکه محیط‌ زیست در دولت یازدهم در کنار اولویت‌های اقتصادی کشور قرار دارد، گفت: مردم حق دارند از محیط سالم و زندگی شاد بهره‌مند باشند و مشکلات زیست‌محیطی خسارت غیرقابل جبرانی برای مردم دارد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد شرایط زیست‌محیطی کشور گفت: ایشان تعامل قوا و نظارت و نقش دقیق دستگاه قضا در جلوگیری از تخلفات را مهم‌ترین رکن حفاظت از محیط‌زیست عنوان کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: جرم انگاری و تبیین ضوابط قضایی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان محیط‌زیست است.
 
ارائه ۴ لایحه به مجلس شورای اسلامی
 
ابتکار، توانایی برخورد با جرایم محیط‌زیستی را یکی از ملاک‌های مهم حکمرانی مطلوب در کشورها عنوان کرد و بیان داشت: کشورهای دنیا در نظر دارند بعد از توافق کیوتو، جرایم زیست‌محیطی را فراتر از دستور کارهای ملی بررسی کنند. چرا که متخلفان حوزه محیط‌زیست فقط به شرایط اقلیمی منطقه خود ضربه نمی‌زنند.
 
وی با تأکید بر اینکه برای حفاظت از زیست بوم خود خلأهای قانونی داریم، افزود: دولت ۴ لایحه در حوزه ایجاد هوای پاک، حفاظت از تالاب‌ها، ارزیابی زیست‌محیطی و حفاظت از خاک‌ها را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.
 
معاون رئیس‌جمهور از طراحی دو لایحه بین‌المللی خبر داد و گفت: این سازمان برای توسعه آموزشی و فرهنگ‌سازی مقوله محیط‌ زیست تفاهم نامه‌های خوبی با وزارت آموزش و پرورش و سازمان ورزش و جوانان به امضا رسانده‌ایم.
 
قاچاق پرندگان در کشور داغ است
 
وی با تقدیر از حک شدن آرم یوزپلنگ بر پیراهن‌ تیم ملی فوتبال گفت: خوشبختانه بسیاری از مردم حتی در نقاط روستایی فرهنگ حفاظت از حیات وحش و محیط‌زیست را یاد گرفته و نسبت به آن تعصب خاصی پیدا کرده‌اند.
 
ابتکار با بیان اینکه قاچاق حیات وحش به عنوان چهارمین نوع قاچاق در دنیا معرفی شده است ادامه داد: قاچاق حیوانات با ارزش بعد از قاچاق اسلحه، انسان و مواد مخدر بیشترین نوع جرایم محسوب می‌شود.
 
وی با ابراز تأسف از اینکه بازار قاچاق پرندگان شکاری در کشور داغ است، اظهار داشت: برای حفاظت از زیست بوم کشور باید مقوله‌های آموزش، فرهنگ‌سازی و اجرای قاطع و برخورد قضایی را به بهترین نحو به اجرا درآورد.
 
برنامه ریزی برای رفع مشکلات زیست‌محیطی استان قم
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مورد مصوبات سفر خود به استان قم گفت: در شورای اداری استان قم احیای دریاچه حوزه سلطان و دریاچه نمک مصوباتی داشتیم.
 
ابتکار با تأکید بر اینکه برای احیای تالاب‌های استان ردیف بودجه‌های لازم تأمین خواهد شد، اظهار داشت: احیای منابع کشاورزی، جلوگیری از برداشت‌های نادرست از آب‌های زیرزمینی و منشأیابی گرد و غبار استانی از جمله برنامه‌های سازمان محیط‌زیست است.
 
کشف شبکه بزرگ قاچاق پرندگان شکاری
 
معاون رئیس جمهور از گسترش قاچاق پرندگان باارزش در کشور انتقاد کرد و گفت: کشور ما مسیر ترانزیت قاچاق کشورهای همجوار نیز شده است و پرندگانی مانند بابالان و هزاره با قیمت چند صد میلیونی به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‌شود.
 
ابتکار از کشف محموله‌های قاچاق پرندگان خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم به کمک نیروی انتظامی و قوه قضائیه شبکه بزرگ قاچاق پرندگان شکاری را شناسایی و منهدم کنیم.

بخش نظردهی بسته شده است..