کاهش ۲۱ درصدی وقوع سرقت در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ۸۴درصد از پرونده‌های پلیس آگاهی استان مربوط به جرم سرقت است اما با اقدامات اطلاعاتی و امنیتی و اجرای طرح‌های عملیاتی شاهد کاهش ۲۱درصدی سرقت و همچنین افزایش ۱۵درصدی کشف وقوع سرقت در استان هستیم.
سرقت موتوسیکلت همچنان بیشترین فراوانی را در جرم سرقت دارد که دلیل آن، رها کردن بدون ایمنی موتور‌ها در حاشیه معابر است. البته طرح‌هایی برای کاهش سرقت موتوسیکلت در استان اجرا شده یا در حال اجراست. سرقت از ساختمان‌های نیمه ساز، کارگاه‌ها و انبارها و همچنین سرقت قطعات داخل خودرو بعد از موتوسیکلت، بیشترین فراوانی سرقت استان را به خود اختصاص داده‌اند و سرقت از منازل هم در جایگاه بعدی قرار دارد.

سرقت موتوسیکلت در صدر سرقت‌های استان
رئیس پلیس آگاهی استان اعلام کرد: ۳۵درصد از سرقت‌های استان در نیمه نخست امسال مربوط به سرقت موتوسیکلت است و ۱۷‌درصد از سرقت‌ها هم مربوط به سرقت از اماکن غیر از مسکونی و تجاری است.
«علیرضا خالقی» افزود: فراوانی سرقت‌ها در نیمه نخست سال نشان می‌دهد که ۱۷درصد از سرقت‌های استان مربوط به سرقت از داخل خودرو و قطعات آن است و ۸/۴درصد سرقت‌ها نیز مربوط به سرقت از منازل است. وی با اشاره به وقوع ۳۶۰۰ سرقت در نیمه نخست امسال در استان از کاهش ۲۱‌درصدی وقوع سرقت و افزایش ۱۵درصدی کشف وقوع خبر داد و افزود: میانگین کشف وقوع سرقت در سال گذشته ۶۸درصد بود که در نیمه نخست امسال به ۸۳‌درصد افزایش یافته است.
این مسئول اعلام کرد: در سال جاری شاهد کاهش ۳۱درصدی سرقت از منازل، کاهش ۳۷درصدی سرقت خودرو، کاهش ۳۴درصدی سرقت از اماکن و کاهش ۶۹درصدی جیب‌بری در استان هستیم اما کیف‌قاپی امسال با ۲۶درصد افزایش در استان وقوع یافته است.
وی از افزایش ۴۳درصدی کشف وقوع سرقت از منازل، افزایش ۴۳درصدی کشف وقوع سرقت احشام و افزایش ۷۰درصدی کشف وقوع کیف‌قاپی خبر داد و گفت: در نیمه نخست امسال ۱۱۲۰ سارق در جریان وقوع سرقت‌ها دستگیر شدند.

وقوع ۷۹درصد سرقت‌ها در مرکز استان
رئیس پلیس آگاهی استان درباره وقوع سرقت‌های مهم در استان نیز گفت: از نظر پلیس آگاهی سرقت از منازل، مغازه‌ها و خودرو با توجه به ابعاد امنیتی که در بین مردم دارد در زمره سرقت‌های مهم تلقی می‌شود.
وی درباره وقوع سرقت‌های مسلحانه در استان نیز افزود: تنها سرقت مسلحانه استان در روزهای شروع سال از یک طلافروشی اتفاق افتاد که عوامل آن که ۲‌تبعه افغانی بودند، دستگیر شدند.
رئیس پلیس آگاهی استان درباره وقوع سرقت در شهرستان‌های استان طی ۶ ماه نخست امسال نیز گفت: ۷۹درصد سرقت‌های استان در شهرستان یزد، ۵درصد در شهرستان میبد، ۴درصد در شهرستان اردکان، ۳درصد در شهرستان بافق، ۳درصد در شهرستان تفت و ۶درصد در مابقی شهرستان‌ها رخ داده است..
خالقی درباره اقدامات انجام شده برای مبارزه با سرقت از تشکیل قرارگاه مبارزه با سرقت از سال گذشته در استان خبر داد و افزود: در این مرکز با تجزیه و تحلیل سرقت‌ها، برای پیشگیری از وقوع سرقت برنامه‌ریزی می‌شود.وی ادامه داد: کمیسیون مبارزه با سرقت نیز در  استانداری تشکیل شده که اعضای آن به بحث و بررسی درباره عوامل موثر در پیشگیری از وقوع سرقت و همچنین ارزیابی راهکارهای پلیس می‌پردازند.

اجرای ماهانه ۳ طرح برای پیشگیری از وقوع سرقت
رئیس پلیس آگاهی استان از دیگر اقدامات انجام شده برای کاهش وقوع سرقت به اجرای طرح‌های عملیاتی کشوری و استانی متناسب با فراوانی جرم سرقت در شهرستان‌های مختلف استان اشاره کرد.
وی افزود: ماهانه به طور متوسط ۳ طرح کشوری و استانی برای کاهش وقوع سرقت در استان اجرا می‌شود که دستاورد آن در نیمه نخست امسال شناسایی ۱۱‌باند متشکل از ۲۵ سارق است که تاکنون به کشف ۶۸‌فقره سرقت منجر شده است.
خالقی یکی از اجزای این طرح‌های عملیاتی را شناسایی سارقان سابقه‌دار عنوان کرد و افزود: شیوه و شگرد جدیدی در سرقت‌های استان به کار گرفته نمی‌شود اما در هر فصل شاهد افزایش وقوع بعضی از سرقت‌ها هستیم به طور مثال در حال حاضر سرقت احشام در استان افزایش یافته است.
رئیس پلیس آگاهی استان از شناسایی باندهای سرقت احشام در شهرستان‌های مهریز و تفت خبر داد و افزود: سرقت موتوسیکلت همچنان بیشترین فراوانی را در حوزه جرم سرقت در استان داراست.
این مسئول گفت: سهل‌انگاری مردم و رها کردن موتورها بدون قفل و حتی با سوئیچ، باعث بالا بودن آمار سرقت موتور در استان است، از این رو پلیس آگاهی طرح‌هایی را برای کاهش وقوع سرقت موتور در دستور کار قرار داده است. خالقی از جمله این طرح‌ها را جمع‌آوری موتورهای فاقد پلاک، مظنون‌گیری و کنترل پارکینگ‌ها عنوان کرد چرا که به گفته وی کنترل سرقت موتوسیکلت، کاهش وقوع سایر جرایم سرقت را هم به دنبال دارد.

نگاهی به وقوع جرم سرقت در استان
امسال ۳۶۰۰ پرونده وقوع سرقت در پلیس آگاهی استان تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده کاهش ۲۱ درصدی وقوع سرقت در استان است. ۷۹ درصد از سرقت‌ها در مرکز استان اتفاق می‌افتد و سپس شهرستان‌های میبد و اردکان بیشترین فراوانی وقوع سرقت را دارند که این نشان می‌دهد شهرستان‌های صنعتی استان بیشتر در معرض وقوع سرقت هستند. ۳۵ درصد از سرقت‌های استان مربوط به سرقت موتورسیکلت است و سرقت از داخل خودرو و قطعات آن و سرقت از ساختمان‌های نیمه‌ساز، کارگاه‌ها و انبارها نیز در رتبه بعدی قرار دارد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..