ظرفیت بافت تاریخی اردکان برای ثبت در فهرست آثار جهانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) انجمن چهار سوق اردکان، سازمانی مردم نهاد است که با مشارکت جوانان و مردم دوستدار میراث فرهنگی برای ارتقای صنعت گردشگری اردکان تشکیل شده است. این انجمن توانست با تلاش برای حفاظت از بافت تاریخی اردکان، عنوان مهم‌ترین سازمان مردم نهاد کشور را در دومین جشنواره ملی گردشگری کشور کسب کند. همچنین طرح پایش بافت تاریخی اردکان که از سوی این انجمن اجرا شده، ازطرف معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به عنوان یک طرح پایلوت کشوری انتخاب شد. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری با «رضا ملاحسینی» رئیس هیات مدیره این انجمن را می‌خوانید.

  • مهم‌ترین عامل انتخاب انجمن چهارسوق به عنوان یک سازمان مردم نهاد موفق در حوزه گردشگری در دومین جشنواره ملی گردشگری کشور چیست؟

انجمن چهار سوق اردکان را به عبارتی می‌توان نخستین نهاد مردمی دانست که فعالیت گسترده‌ای برای ارتقای گردشگری و میراث فرهنگی در کشور انجام داده است. این انجمن بدون حمایت مالی برای ارتقای گردشگری اردکان، حفظ میراث گرانبهای آن، معرفی مفاخر و مشاهیر فرهنگی، تدوین برنامه‌هایی ویژه برای رونق صنعت گردشگری در نوروز و معرفی مطلوب جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اردکان تلاش بسیاری کرده است. فعالیت‌های انجمن با مشارکت مردم باعث شده است که از این انجمن به عنوان مهم‌ترین سازمان مردم‌نهاد گردشگری در کشور و در جشنواره ملی گردشگری تقدیر شود. اعضای این انجمن که از دل مردم اردکان و از بین جوانان علاقه‌مند به ارتقای صنعت گردشگری اردکان هستند، مستنداتی از اماکن و ابنیه‌های تاریخی اردکان تهیه کرده‌اند تا این ظرفیت‌ها را به گردشگران معرفی کنند.

  • درباره طرح پایش بافت تاریخی اردکان که به عنوان یک طرح پایلوت کشوری نیز انتخاب شده است، توضیح دهید؟

طرح پایش بافت تاریخی اردکان به مدت ۳ماه با همکاری شهرداری اردکان اجرا شد اما مجری اصلی طرح، انجمن چهارسوق بود. در این طرح تلاش کردیم که بافت تاریخی شهر اردکان را به عنوان یک بافت زنده و پویا بعد از بافت تاریخی شهر یزد، معرفی کنیم. در این طرح اطلاعات کاملی را درباره وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، کمبودها، نقاط قوت، تعداد ساکنان اصیل بافت، افراد غیربومی، تعداد مخروبه‌ها و آخرین وضعیت آثار مهم و شاخص تاریخی دسته‌بندی کردیم.

  • این طرح در چه مرحله‌ای است؟

اعضای این انجمن پرسش نامه‌هایی را برای گردآوری اطلاعات طراحی کردند و اکنون با گذشت ۳ ماه از آغاز طرح، در حال تهیه بانک اطلاعاتی از اطلاعات مهم جمع‌آوری شده هستیم و قصد داریم این اطلاعات را برای بهره‌برداری‌های کاربردی در اختیار دستگاه‌های شهرستان قرار دهیم. این اطلاعات مبنای تدوین نقشه راه برای حفاظت و نگهداری از بافت تاریخی اردکان خواهد بود. معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با توجه به اجرا نشدن این طرح در کشور، از آن استقبال و آن را به عنوان یک طرح پایلوت در کشور انتخاب کرد. به این ترتیب ایجاد یک بانک کامل اطلاعاتی از بافت، نقشه راهی برای توسعه فرهنگی، اجتماعی بافت و برطرف کردن نیازهای اهالی ساکن در بافت تاریخی اردکان خواهد بود تا این بافت همچنان پویا و زنده باقی بماند.

  • برای آینده چه برنامه‌ای را دنبال می‌کنید؟

این انجمن ۲۳ آذرماه میزبان سازمان‌های مردم‌نهاد گردشگری در حوزه جوانان است و بیش از ۸۰ نفر از اعضای این سمن‌ها را با هدف ارتقای صنعت گردشگری و توانمندسازی آنها در استان گردهم می‌آورد. در این گردهمایی، آخرین دستاوردهای این صنعت و ظرفیت‌های کشور و استان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • باتوجه به فعالیت انجمن برای حفاظت از بافت تاریخی آیا برای فراهم کردن فرصت ثبت جهانی بافت تاریخی اردکان هم برنامه‌ای دارید؟

کارشناسان ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از برنامه‌های این انجمن و طرح پایش بافت اردکان بازدید و این طرح را تایید و حتی از اجرای آن در بافت تاریخی یزد هم استقبال کردند. بافت تاریخی اردکان ظرفیت خوبی برای ثبت شدن در فهرست آثار جهانی دارد؛ بر اساس اطلاعات گردآوری شده از سوی انجمن، بافت تاریخی اردکان تنها بافتی است که گردشگر با چند لحظه قدم زدن می‎تواند همه ظرفیت‌های آن اعم از مساجد، بادگیرها، دربندها، خانه‌های قدیمی، زورخانه‌ها، آسیاب‌ها و… را در یک جا ببیند. بافت اردکان یک بافت منسجم است اما برای فراهم کردن مقدمات ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور به تهیه نقشه راه و پرونده کامل اطلاعاتی بافت نیاز است که انجمن تلاش‌هایی را در این باره آغاز کرده است. یکی از چالش‌های ثبت جهانی بافت تاریخی یزد نبود اطلاعات منسجمی از آن است در حالی که این اطلاعات در بافت تاریخی اردکان، گردآوری شده است. ما آمادگی لازم برای ثبت جهانی بافت تاریخی اردکان را داریم و با اجرای فاز دوم طرح پایش بافت تاریخی، شناسایی مشکلات مردم و رفع آنها را با حمایت دستگاه‌های مسئول دنبال می‌کنیم تا این بافت برای جهانی شدن، آماده شود.

بخش نظردهی بسته شده است..