طرح‌های آبخیزداری استان یزد در انتظار مرمت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) هزینه‌های بالای نگهداری و حفاظت از طرح‌های آبخیزداری استان، این طرح‌ها را به نوعی حادثه‌خیز کرده است؛ چرا که رها کردن آنها به همین صورت، آنها را به قدرتی تخریبی مبدل خواهد کرد.
سالانه نزدیک به یک میلیارد تومان برای نگهداری و مرمت طرح‌های آبخیزداری استان نیاز است اما مجموع اعتباری که امسال برای این کار به استان اختصاص یافته کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان است؛ از این رو نگهداری و مرمت این طرح‌ها، مشکل اصلی معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان محسوب می‌شود.

مشکلات مدیریت طرح‌های آبخیزداری
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان می‌گوید: حفاظت و مرمت و نگهداری از طرح‌های آبخیزداری سالانه، هزینه‌های گزافی را به دولت تحمیل می‌کند. «رضا باقری» ادامه می‌دهد: طرح‌های مرمتی زیادی در حوزه آبخیزداری در استان وجود دارد که دولت قادر به تامین اعتبار مورد نیاز برای آنها نیست در حالی که اگر این طرح‌ها به حال خود رها شوند، حادثه‌خیز خواهند شد.
وی می‌افزاید: یکی از این طرح‌ها، بندهای خاکی هستند که در اثر حمله حیوانات سوراخ شده‌اند و اگر سیلی اتفاق بیفتد نه تنها این بندهای خاکی از خسارت‌ها نخواهند کاست بلکه به نوعی قدرت تخریب را تشدید می‌کنند.
این مسئول می‌گوید: سالانه نزدیک به یک میلیارد تومان برای مرمت این طرح‌های آبخیزداری نیاز است حال آنکه امسال تمام اعتبارات استانی اختصاص یافته به این بخش ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.
وی از دیگر مشکلات اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان را چالش‌های طبیعی معرفی می‌کند و می‌گوید: تغییر اقلیم و تاثیر آن بر منابع آب سطحی و زیرزمینی استان، شرایط ناپایدار اقلیمی‌ حاکم بر حوزه‌های آبخیز استان که همراهی و مشارکت بهره‌برداران را با چالش‌های جدی مواجه کرده، از اثرات چالش‌های طبیعی بر طرح‌های آبخیزداری است.
باقری می‌افزاید: باید راهکارها و استراتژی آبخیزداری در کشور تغییر کند؛ چرا که در حال حاضر در شرایط ناپایداری قرار داریم و سرمایه‌گذاری در طرح‌های آبخیزداری، سوددهی مطمئنی ندارد، به طوری که مردم انگیزه‌ای برای مشارکت در این طرح‌ها ندارند. وی ادامه می‌دهد: اما با وجود این وضعیت شکننده، طرح‌های مشارکتی با همراهی بهره‌برداران اجرا شده یا در دست اقدام است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان مساحت حوزه‌های آبخیز شهری را ۹۲۳۱/۲۵کیلومتر مربع معادل ۱۲/۵۶ درصد مساحت استان عنوان می‌کند که شامل شهرهای مهریز، تفت، اردکان، میبد و اشکذر است.
وی  گفت: مساحت حوزه‌های آبخیز داخلی ۶۴ هزار و ۵۳۹ کیلومتر مربع معادل ۸۶/۹ درصد مساحت استان است.

اولویت‌های سال جاری
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان به تمرکز این معاونت به توانمندسازی جوامع محلی و جلب مشارکت مردم برای مدیریت طرح‌های آبخیزداری اشاره می‌کند. «رضا باقری» می‌افزاید: اقداماتی که در حوضه‌های آبریز استان در دست اقدام است شامل اقدامات بیولوژیک و مکانیکی شامل کپه کاری، بذرپاشی، عملیات سنگی ملاتی و اجرای بندهای خاکی است. وی حوزه‌های مورد توجه در سال جاری را در اردکان، اشکذر، تفت، مهریز، بافق و بهاباد معرفی می‌کند ومی‌افزاید: در سایر شهرستان‌های استان طرح‌های آبخیزداری تعریف نشده است.

طرح‌های آبخیزداری استان در سال گذشته
سال گذشته طرح‌های آبخیزداری متنوعی در شهر‌های اردکان، ابرکوه، بهاباد، تفت، اشکذر، مهریز و خاتم اجرا شده است.

  •   در حوزه رباط پشت بادام شهرستان اردکان یک مورد بند خاکی به حجم ۲۶ هزار متر مکعب و ۵۳۵ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی و ۵۲۳ متر مکعب عملیات خشکه چین به حجم آبگیری ۵۰ هزار متر مکعب اجرا شده است. یک مورد بند سنگی ملاتی به حجم ۲۳۰ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی و ۲۶۰ هکتار عملیات بیولوژیک با اعتبار یک میلیارد و ۷۸ میلیون ریال و ساخت یک مورد سد زیرزمینی به حجم ۳۰۰ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی و حجم آبگیری ۵ هزار متر مکعب و اعتبار ۱/۱۵ میلیارد ریال از دیگر موارد اجرا شده در این حوزه است.
  •    در ابرکوه ۲ مورد بند خاکی به حجم ۶۳ هزار متر مکعب عملیات خاکی و ۱۲۶ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی و ۴ هزار مترمکعب عملیات خشکه چین با حجم آبگیری ۲۸۵ هزار مترمکعب و اعتبار ۴/۱ میلیارد ریال اجرا شده است.
  •   در بهاباد نیز ۳۰۱ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی و ساخت ۱۶ مورد سد بند خشکه چین به حجم ۲۵۶ متر مکعب و ۱۷۴ هکتار عملیات بیولوژیک شامل کپه کاری، بذرپاشی اجرا شده و سطح محدودی هم به کشت گیاه دارویی کور اختصاص داده شده است. همچنین ۲ هکتار پارک آبخیز با مشارکت مردم منطقه با اعتبار یک میلیارد ریال ایجاد شده است.
  •   در حوزه آبخیز ده بالا در تفت نیز دیوار ساحلی باغستان به حجم ۸۰ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی با اعتبار ۲۵۰ میلیون ریال اجرا شده است.
  •   از جمله طرح‌های آبخیزداری اجرا شده در استان مرمت سرریز بند خاکی بوز شامل ۱۱۰ متر مکعب عملیات خشکه چین و ۱۹۰ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی با اعتبار ۳۵۵ میلیون ریال در اشکذر است.
  •   در مهریز هم یک مورد بند خاکی شامل ۴۵ هزار مترمکعب عملیات خاکی به حجم آبگیری ۱۳۰ هزار مترمکعب و ۱۶ هزار مترمکعب عملیات خشکه چین و ۳۰۲ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی و ۲۹۶ هکتار عملیات بیولوژیک با اعتبار ۳۴۵۰ میلیون ریال انجام شده است.
  •   از دیگر طرح‌های آبخیزداری استان اجرای یک مورد بند سنگی ملاتی شامل ۱۹۴۰ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی و ۱۱ مورد بند گابیونی به حجم ۴۰۰متر مکعب و ۹۰۰ هکتار عملیات بیولوژیک با اعتبار ۴۶۳۰ میلیون ریال در حوزه خوانسار هرات شهرستان خاتم است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..