حمایت میراث فرهنگی یزد از گردشگری روستایی

no-thumbs

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد گفت: شناسایی روستاهایی با ویژگی خاص فرهنگی، بومی و سنتی، ایجاد تسهیلاتی برای گردشگران در این مناطق و تبلیغ آن ها از جمله برنامه های این اداره کل در زمینه توسعه گردگشری روستایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمدرضا نصیری با بیان اینکه سرمایه گذاری در روستاهای هدف گردشگری موجب اشتغال زایی و درآمد روستاییان می شود، افزود: همین امر در کاهش مهاجرت جوانان به شهرها تاثیر بسزایی دارد.
نصیری با بیان اینکه ۵۰ روستای هدف گردشگری استان مصوب کمیته ملی گردشگری و عشایری و مصوب هیات وزیران است، خاطرنشان کرد : ده بالا، فهرج، خرانق، حجت آباد وزیر، شمسی، حسن آباد میبد، مهرآباد، بفروئیه، بیده، طزرجان، بنادکوک، مدوار (چشمه غربالبیز)، اسلامیه، بندرآباد، سریزد، هرفته، مزرعه کلانتر و خرو از جمله این روستاها هستند.
وی ادامه داد: روستاهای مریم آباد، توت، بیداخوید، درند، بهدان، ارنان و مغستان نیز از جمله روستاهای هدف گردشگری هستند که در کارگروه گردشگری استان به تصویب رسیده اند.
این مسئول اظهار کرد: روستاهای هدف گردشگری استان از یک جغرافیای فرهنگی و غنی برخوردارند و با دقت در زبان و گویش های محلی مختلف، پوشش و لباس های متنوع، انواع غذاهای سنتی، موسیقی محلی، آداب و رسوم، صنایع دستی و فعالیت های کشاورزی متنوع می توان با جلوه هایی از این فرهنگ بومی آشنا شد.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، پای بندی به سنتها و ارزشهای رایج، سادگی، بی پیرایه بودن، روحیه قناعت و اقتصادی بودن، پای بندی به مراسم مذهبی، مهمان نوازی، پشتکار و سخت کوشی را از خصوصیات بارز مردم روستانشین عنوان کرد.
استان یزد هم اکنون در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..