تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در یزد:

راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان یزد/تدوین ۸۰ فرصت سرمایه‌گذاری جدید در استان یزد

یزد دارای ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری است. اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی دنیا، بهشت انرژی خورشیدی ایران و جایگاه برتر استان در حوزه صنعت، همه ظرفیت‌هایی است که می‌توان نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری رتبه اول تولید کاشی و سرامیک، رتبه دوم در تولید محصولات نساجی، رتبه دوم در شاخص‌های عمده معدنی، رتبه دوم تولید محصولات گلخانه‌ای، رتبه سوم در سهولت فضای کسب و کار در کشور همگی از ظرفیت‌های استان محسوب می‌شوند. این ظرفیت‌ها قطعا برای بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی نیز مطلوب است و معرفی آنها به متقاضیان قطعا زمینه سرمایه‌گذاری در استان را فراهم خواهد کرد.

راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان
مدیر کل اقتصاد و دارایی استان از تدوین ۸۰‌فرصت سرمایه‌گذاری جدید خارجی در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، عمران شهری و میراث فرهنگی و صنایع‌دستی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان خبر داد.
«علی نمازی» با بیان این‌که در حال حاضر ۱۹‌مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در استان صادر شده است، ادامه داد: تاکنون بیش از ۳۰ میلیون دلار سرمایه خارجی وارد استان شده است. وی با بیان این‌که حوزه فعالیت بیشتر این شرکت‌ها بخش صنعت و معدن به ویژه صنایع فولادی است، افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها از کشورهایی نظیر هندوستان، ایتالیا، استرالیا و آلمان جذب شده است. به گفته این مسئول شهرستان‌های یزد، اردکان، میبد، خاتم و مهریز موفق به جذب سرمایه‌گذاری خارجی شده‌اند و این ظرفیت هنوز هم در استان وجود دارد. وی از اقدامات انجام شده برای پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی در استان در ۲ سال گذشته، مرمت ساختمان مالیه برای استقرار مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد تومان و افتتاح آن در آینده‌ای نزدیک، خبر داد.
نمازی گفت: بازدید از مراکز خدمات سرمایه‌گذاری استان‌های موفق نظیر تهران، زنجان و آذربایجان شرقی و بازدید از طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی فعال در استان و رفع مشکلات آنها از دیگر اقدامات استان برای جذب سرمایه‌گذاران جدید است.
مدیر کل اقتصاد و دارایی استان با اشاهر به پیگیری و هماهنگی برای اخذ مجوز ۳ طرح سرمایه‌گذاری خارجی با حجم سرمایه‌گذاری مصوب ۱۲‌میلیون دلار در سال گذشته، افزود: همچنین نمایندگان ۱۷‌دستگاه اجرایی استان برای استقرار در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، معرفی شده است. وی به روزرسانی کتاب یزد فرصتی برای سرمایه‌گذاری، طراحی سایت جدید مرکز خدمات سرمایه‌گذاری متناسب با ویژگی‌های جدید به آدرس www.investinyazd.ir ، تدوین محتوا و طراحی لوح فشرده اولویت‌های مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و تدوین نقشه جامع سرمایه‌گذاری استان و… را نیز یادآور شد. این مسئول بر ضرورت استفاده از توان سرمایه‌‌گذاران خارجی برای انتقال آب به استان و بازاریابی ملی و بین‌المللی برای جذب سرمایه‌ گذاری در استان تاکید کرد.

اهمیت سرمایه‌گذاری در استان
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گفت: در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی مقوله سرمایه  گذاری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ در حقیقت سرمایه  گذاری را باید پیش شرط تولید و به عبارت صحیح  تر شرط لازم آن دانست. اقتصاددانان سرمایه را نیروی محرکه و موتور رشد و توسعه اقتصادی دانسته و کلیه الگوهای مورد نظر را براساس همین فرضیه طراحی کرده  اند.
«محمد دهقان‌منشادی» افزود: به اعتقاد اکثر صاحب  نظران، بین رشد و میزان سرمایه  گذاری رابطه قطعی و اجتناب  ناپذیری برقرار است که دستیابی به اولی را بدون به کاربردن دیگری غیرممکن می  کند.
وی ادامه داد: به کارگیری بهینه منابع تولید که راهبردی پذیرفته شده و مورد قبول همگان است، از طریق سرمایه  گذاری قابل حصول بوده و بر اهمیت سرمایه در رشد و توسعه اقتصادی مهر تایید می  گذارد.
به گفته این مسئول، افزایش نیروهای مولد جامعه که منجر به افزایش تولید، توسعه اقتصادی، اشتغال کامل و به ویژه ارتقای سطح درآمدها می  شود، بدون سرمایه  گذاری داخلی و خارجی و به کارگیری سرمایه در فعالیت  های مختلف اقتصادی به آرمان  هایی دست نیافتنی تبدیل می  شوند.
دهقان گفت: استان که از یک سو روندهای مستمری از ارتقای شاخص‌های توسعه را تجربه می  کند و از سوی دیگر با تقاضاهای فزاینده اشتغال به دلیل رشد مستمر جمعیت و جوانی آن و گرایش‌های نیرومند رشد رو به روست که به همین دلایل سرمایه  گذاری به عنوان یک راه حل اساسی، اهمیتی دو چندان می‌یابد.
وی با اشاره به زمینه‌های مختلف جذب سرمایه در بخش  های کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن، بازرگانی و خدمات، همراه با حجم قابل توجهی از پس  اندازها و سپرده  های بخش‌خصوصی بر اهمیت سرمایه‌گذاری در تعالی و توسعه منطقه تاکید دارد.
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان ادامه داد: سرمایه‌گذاری یکی از اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عوامل توسعه ملی و منطقه‌ای است به نحوی که زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ‌ایران و اسناد توسعه استان محسوب می‌شود.
به گفته وی، با توجه به مراتب فوق، پایش روند سرمایه  گذاری استان که بتواند به عنوان یک راهنما عمل و نیازهای اطلاعاتی مدیران در برنامه‌ریزی مسیر توسعه را به نحو مطلوب تامین کند، ضروری است.

نگاهی به روند سرمایه‌گذاری استان در سال گذشته
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تاکید کرد: پایش روند سرمایه  گذاری در سال گذشته در بخش صنعت بیانگر آن است که تعداد جواز تاسیس صادر شده در استان با رشد ۱۶/۲ درصدی نسبت به سال۹۲ به ۱۴۷۷ فقره افزایش یافته است.
وی ادامه داد:  سرمایه  گذاری انتظاری براساس جواز تاسیس صادر شده نیز از ۶۷ هزار و ۶۶ میلیارد ریال در سال ۹۲ با رشد ۲۴/۶ درصدی به ۸۳ هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال در سال گذشته افزایش یافته است.
دهقان تعداد پروانه  های بهره  برداری واحدهای جدید صنعتی استان در سال گذشته را ۱۷۶ فقره اعلام کرد و افزود: این آمار در مقایسه با سال ۹۲ از رشدی حدود ۱/۷ درصد برخوردار بوده است.  به گفته وی، برای بهره  برداری از این تعداد پروانه بهره  برداری در سال گذشته، ۴۱۷۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی صورت گرفته که در مقایسه با سال ۹۲ با کاهش همراه بوده است.  این مسئول با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی حدود ۲۶۷۵ نفری پروانه‌های صادر شده، افزود: در بخش معدن حدود ۴۵ فقره پروانه بهره‌برداری در استان صادر شده که نسبت به سال‌92 حدود ۴/۷درصد رشد داشته است. دهقان افزود: برای بهره  برداری از این تعداد پروانه، حدود ۲۱۷۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی صورت گرفته که در مقایسه با سال۹۲ با افزایش ۲۴۱‌درصدی همراه بوده است.
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان حجم سرمایه  گذاری صورت گرفته در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال۹۲ را حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد. وی افزود: این میزان سرمایه‌گذاری در سال گذشته با رشد ۴۷/۵ درصدی به ۲۹۵ میلیارد ریال افزایش یافته است.
دهقان افزود: این حجم سرمایه  گذاری در تأسیسات اقامتی، پذیرایی، کمپینگ  ها، مجتمع بین راهی، مراکز توریستی و مناطق نمونه و روستاها صورت گرفته است.

روند سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اعلام کرد: بررسی روند سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان بیانگر آن است که در حوزه دام و طیور استان در سال گذشته، حدود ۳۷۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است. دهقان تاکید کرد: این میزان سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال ۱۳۹۲ با رشد ۱۲۴/۶درصدی همراه بوده است. وی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه صنایع کشاورزی شامل ۳ گروه دامی، زراعی و باغی در سال گذشته را بیش از ۲۴۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد رشد داشته است.  در این سال در حوزه آب و خاک معادل ۹۹‌میلیارد‌ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته که این میزان در سال‌1392 برابر با ۹۴‌میلیارد ریال بوده است. همچنین سرمایه  گذاری در حوزه تولیدات گیاهی از ۳۹۰‌میلیارد ریال در سال‌1392 با کاهش ۶۰ درصدی به ۱۵۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۳ تنزل یافته است. در این سال در حوزه مکانیزاسیون بالغ بر ۱۵۱‌میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته که در مقایسه با سال گذشته آن، ۱۹‌درصد کاهش از خود نشان داده است.

تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اعلام کرد: در حوزه سرمایه  گذاری خارجی در سال گذشته ۳‌طرح به دریافت مجوز سرمایه  گذاری خارجی اقدام کرده‌اند. «محمد دهقان منشادی» حجم سرمایه  گذاری مصوب این طرح  ها را بیش از ۱۲ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان سرمایه‌گذاری نسبت به میزان سرمایه ۱۴ میلیون دلار مصوب سال قبل تغییر نکرده است. وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت مقوله سرمایه  گذاری در توسعه استان، مدیریت استان باید زمینه  های مساعد سرمایه  گذاری را فراهم کند که این امر نیاز به توسعه دانش سرمایه  گذاری، هماهنگی سازمان  ها و نهادهای مالی و اعتباری برای تأمین منابع مالی مورد نیاز استان، تسهیل شرایط و قوانین، تامین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری دارد.

بخش نظردهی بسته شده است..