تلاش برای سلامتی پیرترین موجود دنیا:

ترمیم موفقیت‌آمیز پوسیدگی تنه سرو۴۰۰۰ساله ابرکوه

حیات و بقای پیرترین موجود زنده دنیا یعنی همان سرو چند هزار ساله ابرکوه به دلیل کشمکش‌ بین نهادهایی که به نحوی خود را مسئول نگهداری از آن می‌دانستند، در خطر بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به نقل از همشهری اما امروز شاهد اجرای یک طرح فراملی با مشارکت متخصصان داخلی و خارجی برای نجات و نشاط این کهن‌ترین موجود زنده دنیا هستیم.
تا اوایل سال ۸۰ این سرو کهنسال با نظارت شهرداری ابرکوه نگهداری می‌شد اما با تاکید ریاست سازمان محیط زیست کشور، حفاظت از آن به اداره کل محیط زیست شهرستان واگذار شد. از این رو در حال حاضر شاهد اجرای یک طرح فراملی با همفکری پژوهشگران ایرانی و خارجی برای رفع آسیب‌های موجود در مسیر حیات این موجود زنده دنیا هستیم و کمیته راهبردی مشترکی برای همفکری و انسجام بین دستگاه‌های متولی تشکیل شده است.

ترمیم موفقیت‌آمیز پوسیدگی تنه
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به مشکل پوسیدگی تنه درخت کهنسال ابرکوه، گفت: تنه این درخت در اثر آتش‌سوزی ۳۰ سال پیش، خسارت دید و دچار پوسیدگی شد.
«حسن اکبری» افزود: از این رو با برگزاری جلسات کمیته راهبردی اثر طبیعی و ملی سرو ابرکوه، با حضور متخصصان و کارشناسان و همفکری متخصصانی از داخل و خارج کشور، ترمیم و جلوگیری از پوسیدگی این موجود زنده دنیا با موفقیت انجام شد.
وی ادامه داد: ترمیم و جراحی یک درخت کهنسال با تنه‌ای با این حجم واقعا دشوار بود اما با کمک متخصصان داخلی، یک طرح فراملی برای ترمیم این موجود زنده دنیا تدوین شد که حتی کارشناسان خارجی را هم شگفت زده کرد.
اکبری با بیان این‌که خالی شدن تنه درخت موجب افزایش رطوبت داخل تنه و تسریع پوسیدگی بافت درون تنه در سن دیرزیستی می‌شود، گفت: جلسات متعددی با کارشناسان دانشگاه یزد و دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد و در نهایت تصمیم گرفتیم با استفاده از پارچه‌های ضد آب، از چسب پیوند و شن‌ برای پوشاندن تنه درخت استفاده کنیم.
وی ادامه داد: این روش ضمن پایداری و استحکام تنه، موجب انعطاف‌پذیری درخت در برابر فشارهای ناشی از وزش بادهای شدید می‌شود و از پوسیدگی بافت درونی تنه درخت نیز جلوگیری می‌کند.

تضمین سلامت درخت
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اعتبار اجرای این طرح را ۳۰‌میلیون تومان اعلام کرد و گفت: خوشبختانه با تعامل و همفکری بین دستگاه‌های متولی و تشکیل کمیته راهبردی نظارت بر این موجود، امسال این درخت چند هزار ساله در سلامت کامل به سر می‌برد و هیچ مشکل اساسی ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به نظارت و سرکشی دائم نگهبانان ویژه از این سرو، مشکلات موجود به‌موقع رصد و با بازدید فوری کارشناسان برای رفع آن اقدام می‌شود.
اکبری با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای نگهداری و حفاظت بهتر از این سرو، گفت: این درخت سرو یکی از میراث طبیعی استان در بعد جهانی است و همه باید در نگهداری آن تلاش کنیم.
این مسئول افزود: شاخه‌های مزاحم این درخت، به نوعی مشکل‌ساز شده بود که برطرف شد البته گاهی هم آفت‌هایی به درخت می‌زند که به دلیل زنده بودن درخت سم‌پاشی انجام نمی‌شود و با تصمیمات علمی این آفت‌ها را برطرف می‌کنیم.
وی عبور جاده از کنار درخت و نوشتن یادگاری بر تنه درخت را از آسیب‌های تهدید کننده این موجود زنده عنوان می‌کند. اکبری گفت: این گنجینه ژنی ارزشمند جزو مناطق چهارگانه حفاظت محیط‌زیست و تحت نظارت ویژه است.

تغییر روش آبیاری درخت برای حفظ سلامت آن
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: این درخت بسیار حساس است، از این رو باید روش‌های نگهداری از آن، ابتدا بررسی و بعد از تایید کارشناسان، اجرا شود.
وی با اشاره به تغییر شیوه آبیاری درخت ادامه داد: این درخت در گذشته به شکل غرقابی آبیاری می‌شد اما با توجه به مضر بودن این شیوه برای درخت، در حال حاضر به شکل غیرمستقیم آبیاری می‌شود.
این مسئول تغییر شیوه آبیاری را برای تثبیت خاک درخت و تغذیه آن موثر دانست و افزود: از دیگر اقدامات انجام شده برای حفاظت از این موجود زنده کهنسال، اجرای طرح جامع نگهداری از سرو با حصارکشی این درخت بوده است.
اکبری با بیان این‌که این سرو به عنوان یک اثر طبیعی و پیرترین موجود دنیا مورد توجه گردشگران است، افزود: این اثر طبیعی رکورددار بیشترین تعداد بازدید گردشگران است اما برای هر نوع بهره‌برداری گردشگری، لازم است که سلامت درخت در اولویت قرار گیرد.

اهمیت کاشت درخت در فرهنگ گذشته
یک پژوهشگر یزدی درباره اهمیت سرو کهنسال ابرکوه گفت: بعضی از منابع قدمت این درخت را ۴۵۰۰ سال تخمین می‌زنند که به این ترتیب می‌توان آن را مسن‌ترین موجود زنده جهان نامید. «عبدالعظیم پویا» با اشاره به اهمیت کاشت درخت در ایران باستان در طبقات مختلف جامعه، افزود: دانشمندان روسی عمر این درخت را میان ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال برآورد کرده‌اند.

بخش نظردهی بسته شده است..