کاربافی دریزد باعث رونق اقتصاد خانواده ها شد

no-thumbs

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی استان یزد گفت : کاربافی پارچه پنبه ای دستبافی است که زنان منطقه کویری از روزگار دور تا به حال در خانه می بافته اند واین رشته در استان باعث رونق اقتصاد خانواده ها شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمد رضا دهقان مهرجردی اظهار داشت :این دست بافت های سنتی به عنوان پارچه مصرفی، چه به عنوان پارچه پوشاکی و چه غیر از آن، از جمله: چادر زنانه، چادر شب، روانداز، رو تختی، پارچه های لباسی، بقچه، سفره، دستمال حوله کاربرد داشته است که اخیراً با نوآوری در طرح و رنگ محصولات جدیدی نظیر شال، کیف، کفش و مانتو به بازار عرضه می شود و تنوع خاصی در تولید این محصول بوجود آمده است

وی افزود: کاربافی در گذشته پیشه و هنر دست زنان این خطه بوده و تمام کارهای مربوط به آن از ریسیدن نخ، آهار زدن نخ با خمیر آرد و نمک قبل از بافت (شو دادن)، چله کشی، بند کشی وردها (گرت ها)، کار دواندن (دسته کردن نخ های تار برای چله کشی) تا بافت و دوخت پارچه برای مصارف مختلف به دست زنان انجام می گرفته است.

دهقان مهرجردی تصریح کرد: طرح های راه راه و چهارخانه، در نهایت زیبایی به دست بافندگان و بر پایه ذوق و سلیقه آنها، ترکیب بندی می شود. نقوش پارچه ها بسته به کاربرد بافته با هم متفاوت است. الیاف مصرفی در کاربافی فقط از پنبه ای بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: کاربافی در گذشته رونقی بیش از امروز داشته و با توجه به چاله های کاربافی که محل آنها در صفه ها و ایوان ها (برای بافت در فصول گرم) و برخی اتاق ها و فضاهای سرپوشیده (برای بافت در فصول سرد) در اکثر خانه های کویری دیده می شود می توان نتیجه گرفت که کاربافی مربوط به قشر خاصی نبوده است.

بخش نظردهی بسته شده است..