ایجاد سرای محله‌ها در شهر یزد

no-thumbs

جلب مشارکت شهروندان برای مدیریت شهر، یکی از ضرورت‌های ارتقای خدمات شهری به شهروندان است از این رو در شورای اسلامی ‌شهر یزد شکل گیری شورایاری‌ها مد نظر قرار گرفت اما با توجه به چالش‌های شورای اسلامی شهر برای برگزاری انتخابات این شورایاری‌ها، این تشکل مردمی‌ به سرای محلات تغییر نام یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری مشارکت مردم در مدیریت شهر یکی از گام‌‌های مهم و اساسی برای داشتن شهری آباد و توسعه یافته و همچنین ایجاد توازن در مدیریت شهر است.
با توجه به گستردگی شهر، به طور قطع مدیریت شهری بر تمام ‌مشکلات محله‌های مختلف شهر اشراف کامل نخواهد داشت و اینجاست که همکاری و همراهی مردم، نقش خود را به خوبی نشان خواهد داد.
با تشکیل سرای محله‌ها، مردم محله‌های مختلف شهر می‌توانند با توجه به مشکلات هر محله، اولویت‎های خود را از سوی نماینده خود به شهرداری اعلام کنند.
به این ترتیب نیازهای شهروندان از سوی مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر اولویت‌بندی می‌شود و شهرداری در تخصیص اعتبار مناسب برای رفع اولویت‌های شهر به صورت هدفمند عمل خواهد کرد.
سرآغاز این همکاری شکل‌گیری سرای محلات است که البته هنوز اقدامی جدی برای تشکیل آنها در محله‌های مختلف شهر آغاز نشده است.
در قالب این طرح، سرشناسان و معتمدان محله‌های مختلف شهر با حضور در یک فضای عمومی ‌از جمله مساجد و تکایا به بررسی مشکلات محله می‌پردازند و به عنوان نماینده اهالی محله، این مشکلات را به شهرداری و شورای شهر اعلام می‌کنند.
به این ترتیب فرصت مناسب برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‎های اهالی محله‌های مختلف شهر برای مدیریت شهر فراهم می‌شود.

نیاز به شبکه‌سازی در شهر
شهردار یزد عقیده دارد که ایجاد سرای محلات برای جمع‌بندی و ارائه مشکلات هر محله به شورای شهر و شهرداری به شبکه‌سازی نیاز دارد از این رو لازم است فضاهایی برای استقرار این مراکز در محله‌های مختلف شهر از سوی شهرداری تعبیه شود.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» افزود: این مراکز به نوعی به شهرداری وابسته‌اند اما مردم در آن ایفای نقش می‌کنند تا شهرداری را در ارائه خدمات یاری کنند.
وی با اشاره به اهمیت مداخله نکردن این مراکز در امور شهرداری، ادامه داد: مردم باید نگاه نظارتی خود را در سرای محلات تقویت کنند؛ چرا که اگر قرار باشد در امور اجرایی مداخله شود، شهرداری با چالش مواجه خواهد شد.
این مسئول افزود: به این ترتیب مدیران مناطق یک روز در هفته در این سرای محلات و در جمع مردم حاضر می‌شوند و با توجه به گزارش‌های ارائه شده از سوی اهالی محله، تصمیمات عمرانی و خدماتی را اتخاذ می‌کنند.
شهردار یزد همچنین از ایجاد یک سرای محله در منطقه ۳ شهر یزد خبر داد و افزود: این مراکز بهترین فرصت برای ارائه پیشنهادها، نظرات و انتقادات مردم به شهرداری برای ارائه هر چه بهتر خدمات شهری هستند.
وی اولویت اصلی سرای محلات را تقویت ارتباط مردم با شهرداری عنوان کرد و افزود: این مجامع عمومی را‌ می‌توان در مراکز جمعیتی محله از جمله مساجد، تکایا و کتابخانه‌ها برگزار کرد.

پوشش خلأهای مدیریتی با همکاری مردم
یکی از اعضای شورای شهر یزد از انتخاب اعضای سرای محلات از بین ساکنان معتمد هر محله خبر داد و افزود: این افراد به عنوان نمایندگان مردم محله، مشکلات و نیازها را به مدیریت شهری اعلام می‌کنند.
«امیرحسین رادمنش» ادامه داد: با توجه به خلأهای مدیریتی که در مدیریت شهر احساس می‌شود، سراهای محله‌ نقش موثری در ارائه هدفمند خدمات شهرداری در نقاط مختلف شهر خواهند داشت.
وی با بیان این‌که این طرح در گذشته در قالب شورایاری در دستور کار شورا بود، ایجاد سرای محلات را برای تحقق اهداف شورایاری‌ها موثر دانست و افزود: سرای محلات بازوان اجرایی برای همه نهادهای دولتی از جمله شهرداری‌ها محسوب ‌می‌شوند.
این عضو شورای شهر گفت: یکی از طرح‌های مد نظر برای اجرا در محله‌های شهر، طرح «خبرنگار محله» است تا فعالان محله به عنوان خبرنگار به ارائه گزارش از وضعیت محله و نیازهای آن اقدام کنند که این طرح هم در نهایت به عمران و آبادانی محله می‌انجامد. وی تاکید کرد: سرای محلات طرحی برای کمک به شهروندان و شهرداری است چرا که با انتخاب نمایندگان مورد اعتماد مردم شرایط برای انتقال مشکلات محله‌های مختلف شهر به مدیران شهری و عدالت در خدمات‎‎رسانی فراهم می‌شود.
رادمنش گفت: با مدیریت شهر به این روش، حل مشکلات مردم و شهر سرعت خواهد یافت و فضای رقابتی مثبتی نیز در شهر شکل می‌گیرد و نبود‌‌ هارمونی در شهر که توسعه نامتوازن شهر را به دنبال داشته است، کمتر بروز خواهد کرد.

تصویب طرح ایجاد سرای محله‌ها در شورای شهر یزد
طرح ایجاد سرای محله‌ها با هدف جمع‌بندی مشکلات هر محله شهر و ارائه آن از سوی نمایندگان مردم به شهرداری و شورای شهر در شورای شهر به تصویب رسیده اما هنوز به مرحله اجرا درنیامده است. شهرداری موظف به ایجاد اماکنی برای تشکیل جلسات سرای محلات است که اداره آن به عهده معتمدان و سرشناسان محله‌ خواهد بود و مدیران مناطق شهرداری نیز در روزهای مشخصی از هفته در این سراها حاضر می‌شوند.

بخش نظردهی بسته شده است..