استقبال مردم یزد از اینترنت رایگان شهری:

اینترنت شهری در یزد توسعه می‌یابد

سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد تلاش‌هایی را برای گسترش اینترنت شهری در اماکن عمومی از جمله پارک‌ها آغاز کرده تا گامی برای تحقق شهر الکترونیک بردارد. قرار است این برنامه در سایر اماکن عمومی شهر هم دنبال شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)   یزد یکی از شهرهای پیشگام در تحقق شهر الکترونیک است و سازمان فاوا شهرداری یزد برای تحقق این شهر الکترونیک، گام‌های موثری برداشته که از جمله آن تجهیز پارک‌ها به اینترنت شهری بود.
در حال حاضر خدمات اینترنت رایگان شهری در پارک‌های اصلی از جمله کوهستان، پارک بزرگ شهر، غدیر، باغ ملی، آزادگان، آزادشهر و… به شهروندان ارائه می‌شود اما توسعه این خدمات به سایر اماکن عمومی از جمله اماکن گردشگری نیز لازم و ضروری است.
ارائه این خدمات در شرایطی که زندگی با فناوری اطلاعات عجین شده و اتصال به اینترنت یکی از خدمات مورد نیاز شهروندان است، قطعا مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد اما به شرطی که با اطلاع‌رسانی مناسب، نحوه دسترسی مردم به این خدمات مشخص شود.

استقبال مردم از اینترنت رایگان شهری
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد می‌گوید: یکی از خدمات مورد انتظار مردم در فضاها و اماکن عمومی استفاده از اینترنت شهری ترجیحا رایگان برای انجام امور رایج است.
«مسعود تاج‌آبی» با اشاره به تجربه موفقیت‌آمیز شهرداری یزد در ایام خاص از جمله نوروز می‌افزاید: در این ایام پارک‌های شهر و فضاهای فرهنگی و ورزشی شهر به اینترنت رایگان شهری تجهیز شدند که این کار بسیار مورد استقبال شهروندان و به ویژه مسافران قرار گرفت. وی با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های دسترسی مناسب به اینترنت شهری با حجم دانلود مناسب، ادامه می‌دهد: مقدمات لازم برای ارائه این خدمات در شهر الکترونیک یزد با فراهم کردن امکان دسترسی مردم به اینترنت در پارک‌های شهر ایجاد شده است.
این مسئول می‌گوید: ارائه اینترنت شهری در سال ۹۲ با امضای کنسرسیوم شهرداری یزد و با هدف فراهم کردن مقدمات طراحی و پیاده‌سازی شهر الکترونیک و همچنین گسترش خدمات الکترونیک به همشهریان کلید خورد.
وی از استفاده ۴۵۰۰ کاربر در طول این سال‌ها از خدمات اینترنت رایگان شهری در پارک‌های شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: یکی از دلایل استقبال شهروندان یزدی از اینترنت پارک‌ها ارائه دسترسی مناسب و سرعت مطلوب به کاربران است.

ارائه اینترنت پایدار در پارک‌ها
تاج‌آبی از دیگر دلایل استقبال کاربران از اینترنت شهری پارک‌ها را برقراری اینترنت پایدار با قابلیت اتصال به همه دستگاه‌های ارتباطی دارای وای.فای با ارائه ۷۵ مگابایت اینترنت رایگان به صورت هر ۳ ماه یکبار به کابران عنوان می‌کند.
وی می‌گوید: اهداف اجرای این طرح پارک‌های بزرگ شهر از جمله پارک باغ ملی، شهدا، هفتم تیر، کوهستان، غدیر، مارکار یا پارک بزرگ شهر، شادی، طوبی، آزادگان، آزادشهر و… بود.
مدیر عامل فاوای شهرداری یزد از اتصال اماکن عمومی و تاریخی از جمله مجموعه امیرچخماق، مسجد جامع کبیر یزد و همچنین سالن‌های انتظار ایستگاه راه آهن و پایانه مسافربری به اینترنت رایگان شهری خبر می‌دهد.
وی درباره نحوه استفاده از اینترنت رایگان شهری در اماکن عمومی نیز می‌گوید: کاربران برای اتصال به این شبکه عمومی باید با ارسال یک کد ۴ رقمی به صورت پیامک به عنوان رمز اتصال به سامانه ۳۰۰۰۱۵۱۵۲۹ برای استفاده از اینترنت رایگان شهری ثبت نام کنند.
تاج‌آبی می‌افزاید: این پیام به عنوان نام کاربری و رمز ورود به اینترنت در سامانه ثبت می‌شود و کاربر می‌تواند با مراجعه به محل ارائه اینترنت رایگان شهری و اتصال به وای.فای با وارد کردن نام کاربری به استفاده از اینترنت شهری اقدام کند.
وی می‌گوید: با توجه به استقبال شهروندان و مسافران در نظر داریم که در سال جاری این طرح را گسترده‌تر از سال گذشته اجرا کنیم و برای توسعه آن برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته است.
این مسئول می‌افزاید: گسترش اینترنت در فضاهای عمومی و مراکز تجمع شهروندان با جدیت در سال جاری دنبال می‌شود و در صدد هستیم که طرح‌هایی برای توقفگاه‌های عمومی شهر نیز اجرا کنیم.

ایجاد ایستگاه‌های خدمات الکترونیک در شهر یزد
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد از ایجاد ایستگاه‌های شهری ارائه دهنده خدمات الکترونیک از جمله اینترنت رایگان به شهروندان با طراحی مبلمان شهری مناسب خبر می‌دهد.
تاج‌آبی می‌افزاید: مردم می‌توانند با مراجعه به این فضاهای عمومی که بدون اپراتور طراحی می‌شود، خدمات الکترونیک را با بهره‌گیری از اینترنت رایگان شهری دریافت کنند.
وی ادامه می‌دهد: تابلوهای هدایت مسیر برای تسهیل در دسترسی مردم به این ایستگاه‌ها در نقاط مختلف شهر نصب خواهد شد.
این مسئول با اشاره به انجام مطالعات این ایستگاه‌ها و تلاش برای جانمایی مناسب آنها از سوی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد می‌گوید: امیدواریم با مشارکت بخش‌خصوصی تجربه موفقی در این بخش حاصل شود.

ارتقای بستر اینترنت در اماکن تاریخی
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد بیشترین توجه سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد را ارتقای بستر دسترسی به اینترنت رایگان شهری در اماکن تاریخی با همکاری فعالان صنعت گردشگری از جمله هتلداران، آژانس‌های خدمات مسافربری و… عنوان می‌کند.  «مسعود تاج‌آبی» درباره اطلاع‌رسانی به گردشگران برای استفاده از اینترنت رایگان شهری نیز می‌گوید: استفاده شهروندان از اینترنت رایگان که در پارک‌ها عرضه شده، قابل توجه است؛ اما تلاش می‌شود که به اطلاع‌رسانی عمومی به گردشگرانی که از این اماکن بازدید می‌کنند نیز اقدام شود.

خبرنگار: مهدی زمان زاده

بخش نظردهی بسته شده است..