انتخاب 11 شهر نمونه گردشگری در کشور:

رتبه یک استان یزد در میان شهرهای نمونه‌ گردشگری

استان این روزها در بخش گردشگری در وضعیت مطلوبی در کشور قرار گرفته به طوری که تنها استانی است که 3 شهر نمونه گردشگری با نام‌های ابرکوه، تفت و میبد دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر ابرکوه در کنار قرار گرفتن این شهر در مسیر اتصال استان فارس، آن را به یکی از ورودی‌های مهم گردشگرپذیر استان تبدیل کرده است.
شهر میبد نیز با توجه به داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد تاریخی و فرهنگی، صنایع دستی منحصر به فرد از جمله زیلو، سفال و سرامیک به این عنوان دست یافته است.
اما جاذبه‌های ییلاقی و اقلیم متفاوت شهر تفت این شهر را از سایر شهرهای استان متمایز کرده و در زمره شهرهای نمونه گردشگری قرار داده است.
اعطای عنوان شهر نمونه گردشگری به این ۳‌شهر استان برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و صنعتی برای رونق صنعت گردشگری در این شهرها انجام شده است.

انتخاب ۱۱ شهر نمونه گردشگری در کشور
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به انتخاب ۱۱ شهر نمونه گردشگری در کشور، می‌گوید: بیشترین تعداد شهرهای نمونه گردشگری کشور در استان یزد وجود دارد.
«محمدرضا نصیری» با معرفی شهرهای ابرکوه، میبد و تفت به عنوان شهرهای نمونه گردشگری استان، می‌افزاید: با این انتخاب، مسئولیت‌های استان برای ارتقا و بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌های گردشگری این شهرها دو چندان شده است.
وی از ضرورت ایجاد معاونت‌ها و واحد کارشناسی ویژه گردشگری در شهرداری شهرهای نمونه گردشگری استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: به‌تازگی مصوب شده است که نمایندگی‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرها به اداره ارتقا یابد.
نصیری با اشاره به ویژگی‌های شهرهای نمونه گردشگری استان، می‌گوید: برای ارتقای صنعت گردشگری در این شهرها می‌توان از تجارب سایر شهرهای کشور از جمله شهر تاریخی کاشان بهره‌گرفت.
وی به شاخص بودن بناهای تاریخی و طبیعی شهرهای نمونه گردشگری استان اشاره می‌کند و می‌گوید: می‌توان با فراهم کردن فرصت ارائه خدمات عمومی به گردشگران در این شهرها با وجود بافت تاریخی پویا، بناهای شاخص و طبیعت بکر، از فرصت موجود گردشگری در آنها بهره‌برداری کرد. وی ارتقای خدمات عمومی را از ویژگی‌های متمایز کننده شهرهای نمونه گردشگری با سایر شهرهای استان می‌داند و بر ضرورت ارتقای این خدمات تاکید می‌کند.
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از ورود سرمایه‌گذاران برای توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری در شهرهای نمونه گردشگری استان خبر می‌دهد.
نصیری می‌افزاید: ساخت مراکز اقامتی، پذیرایی، رستوران‌های ییلاقی، مرمت و تغییر کاربری بناهای تاریخی در این شهرها با مشارکت بخش‌خصوصی دنبال می‌شود.

تاکید بر توسعه گردشگری شهرهای نمونه گردشگری
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مشخصه شهرهای نمونه گردشگری استان را وجود ظرفیت‌های طبیعی، ویژگی‌های تاریخی، طبیعی، اکوتوریسم، میراث ناملموس و معنوی شهرها، ظرفیت‌های تفریحی و ورزشی آنها معرفی می‌کند.
«سید مصطفی فاطمی» با معرفی میبد به عنوان یکی از شهرهای نمونه گردشگری کشور، به بیان قابلیت‌های این شهر در حوزه گردشگری می‌پردازد.
وی با اشاره به نارین قلعه میبد به عنوان قدیمی‌ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا، می‌افزاید: این شهر به دلیل بافت و بناهای تاریخی شاخص به عنوان اولین شهر گردشگری تاریخی ایران انتخاب شده است.
فاطمی می‌افزاید: روزانه گردشگران خارجی و داخلی بسیاری از این شهر دیدن می‌کنند اما این بازدید‌ها فقط چند ساعت طول می‌کشد، بنابراین می‌توان گفت که صنعت گردشگری با توجه به این همه ظرفیت، هنوز در میبد ضعیف است.
این مسئول با تاکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های صنعت گردشگری در این شهر، می‌گوید: هر گونه کوتاهی در ارائه خدمات گردشگری در این شهر ممکن است به حذف شدن آن از زمره شهرهای نمونه گردشگری منجر شود.
فاطمی ‌با اشاره به جاذبه‌های شهر تفت برای رونق گردشگری می‌گوید: این شهرستان در کنار وجود جاذبه‌های تاریخی، دارای آیین‌های قدیمی و سبک‌های مهم عزاداری است که ظرفیت گردشگری زیادی دارد. وی ادامه داد: تفت به عنوان یک شهر ییلاقی با اقلیم متفاوت، فرصت مناسبی برای رونق طبیعت‌گردی دارد.
وی همچنین به ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی شهر ابرکوه برای رونق گردشگری اشاره می‌کند و بر ضرورت بهره‌برداری از آنها تاکید می‌کند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تاکید بر اهمیت تعامل مسئولان برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری شهرهای نمونه گردشگری استان، می‌افزاید: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این شهرها باید در اولویت قرار گیرد.

ابرکوه؛ ورودی گردشگرپذیر استان
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه این شهر را از ورودی‌های مهم استان برمی‌شمارد و می‌گوید: متاسفانه زیرساخت‌های گردشگری این شهر در شأن ظرفیت‌های مطلوب آن نیست.
«مجاهد کرباسی» با بیان این‌که این شهر در محل تلاقی ۳ استان مهم گردشگرپذیر یزد، اصفهان و فارس قرار دارد، می‌افزاید: متاسفانه این شهر فاقد واحد اقامتی و پذیرایی استاندارد برای استقبال از گردشگران داخلی و خارجی است.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ارتقای ظرفیت گردشگری شهرستان، می‌گوید: تلاش‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در صنعت گردشگری شهرستان صورت گرفته تا مراکز اقامتی و پذیرایی درخوری در ابرکوه ساخته شود.
کرباسی با تاکید بر این‌که حتی برای اقامت یک شب گردشگران در این شهر با مشکل مواجه هستیم، می‌افزاید: با توجه به انتخاب شهر ابرکوه به عنوان شهر نمونه گردشگری کشور، باید زیرساخت‌هایی برای آن تعریف شود.

ایجاد هتل‌های سنتی در ابرکوه
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد هتل‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این شهرستان، ادامه می‌دهد: خانه‌آقازاده یکی از خانه‌های قدیمی و شاخص این شهر است که برای بهره‌برداری گردشگری به بخش خصوصی واگذار شده است. «مجاهد کرباسی» همچنین از ایجاد اماکن تفریحی در کنار سرو کهنسال ابرکوه به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری این شهر خبر می‌دهد. وی از دیگر ظرفیت‌های گردشگری این شهر تاریخی به وجود یخچال‌های خشتی شاخص این شهر اشاره می‌کند که قرار است با هماهنگی اداره اوقاف شهرستان تغییری کاربری یابند.

بخش نظردهی بسته شده است..