دانش‌آموزان یزدی با قوانین رانندگی آشنا می‌شوند

no-thumbs

پارک ترافیک شهرداری یکی از فضاهای آموزشی مناسب برای ارائه آموزش‌های اصول و قوانین صحیح راهنمایی و رانندگی به دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان با حضور در این پارک که در قالب یک شهر کوچک طراحی شده است، اصول عبور و مرور از حاشیه و عرض معابر را فرا‌می‌گیرند و با علائم و ابزارای ترافیکی آشنا می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری آموزش، قوی‌ترین ابزار برای ایجاد و تغییر رفتارهای ترافیکی است و قطعا آموزش دانش‌آموزان در این پارک ترافیکی به شکل‌گیری رفتار صحیح ترافیکی در بین دانش‌آموزان و مشارکت آنها برای اصلاح رفتارهای ترافیکی والدین منجر خواهد شد. این پارک فعالیت خود را از سال ۹۰ آغاز کرده و با فراز و نشیب‌هایی به آموزش دانش‌آموزان پرداخته است. این روزها شاهد ساماندهی و بازگشایی این پارک از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری هستیم تا آموزش‌های ترافیکی به دانش‌آموزان یزدی ادامه یابد. استقبال مدارس برای حضور دانش‌آموزان در این پارک و لمس کردن کاربرد آموزش‌های ترافیکی در قالب شهر کوچک، شهرداری را مصمم کرده است تا اقداماتی جدی را برای ارتقای پارک ترافیک شهرداری در پیش بگیرد.

آموزش، مهم‌ترین رکن برای رفع ترافیک شهر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد با اشاره به بازگشایی پارک ترافیک شهرداری در سال تحصیلی جدید، افزود: فعالیت این پارک آموزشی، فرصت آموزش ترافیک به صورت روزانه به ۱۰۰ تا ۱۵۰ دانش‌آموز یزدی را فراهم کرده است. به گزارش همشهری «محمدرضا شفیعی» آموزش را از مهم‌ترین مسائل در رفع مشکلات ترافیکی دانست و افزود: برای ارتقای ایمنی ترافیک باید آموزش در تمام مقاطع سنی ارائه شود چرا که نقش آموزش و رعایت مقررات در ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیک بر کسی پوشیده نیست. وی سنین پیش دبستانی و دبستان را بهترین مقطع برای ارائه آموزش‌های شهروندی و ترافیکی دانست و ادامه داد: بدون شک آموزش ایمنی ترافیک یکی از موثرترین و کارآمدترین روش‌های تغییر الگوی رفتاری کودکان و نوجوانان در برخورد با مسائل ترافیکی به شمار می‌رود. این مسئول گفت: در بین گروه‌های مختلف آسیب‌پذیر در محیط ترافیک، کودکان و نوجوانان به دلیل برخوردار نبودن از دانش ایمنی عبور و مرور در معرض خطرات بسیاری قرار دارند. شفیعی افزود: پارک آموزش ترافیک با هدف آموزش اصول و قوانین صحیح راهنمایی و رانندگی و علائم راهنمایی و رانندگی و آموزش رفتار و آداب صحیح تردد در شهر به کودکان با امید به این که آمار تلفات سوانح رانندگی و تصادفات در بین کودکان و در نهایت در جامعه کاهش یابد، ایجاد شده است. وی اضافه کرد: برای تاثیرگذاری آموزش می‌توان از روش‌های گوناگون از جمله آموزش نظری در مدارس، آموزش عملی، تبلیغات و رسانه‌های گروهی بهره‌گرفت اما آموزش‌های مستقیم رفتار ترافیکی به کودکان در محیط واقعی برای آنها با خطراتی همراه است.

شبیه‌سازی محیط واقعی ترافیک در پارک
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد ادامه داد: یکی از روش‌های آموزش اصول ترافیک به کودکان استفاده از محیط پارک‌های آموزش ترافیک است که شبیه محیط واقعی ترافیک شامل بلوار، خیابان، میدان با علائم راهنمایی و رانندگی و خط کشی است اما در مقیاس کوچک‌تر طراحی شده است.
وی با بیان این‌که آموزش در این پارک‌ها در دو شاخه عملی و نظری ارائه می‌شود، گفت: ارتقای دانش ایمنی عبور و مرور کودکان و نوجوانان، کاهش خطرات و افزایش ضریب ایمنی از طریق تلفیق آموزش‌های نظری و عملی ایمنی ترافیک با شبیه‌سازی محیط ترافیکی از اهداف این مرکز است. وی از آغاز فعالیت پارک ترافیک شهرداری یزد از سال ۸۹ خبر داد و افزود: این پارک در بخش شمالی پارک شهدا با مساحت تقریبی ۴ هکتار برای آموزش و فرهنگ‌سازی ترافیک در بین کودکان و نوجوانان ساخته شده و به فعالیت در این حوزه مشغول است.

تلاش برای تغییر رفتارهای ترافیکی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد به نقش تغییر رفتارهای ترافیکی در کنار ارتقای ابزارهای مدیریت ترافیک در کاهش تصادفات اشاره کرد. «محمدرضا شفیعی» افزود: زمانی که رانندگان رفتارهای صحیح ترافیکی را در معابر شهر رعایت کنند، به تبع آن حوادث و سوانح ترافیکی کاهش می‌یابد و تصادفات و به دنبال آن تلفات کاهش خواهد یافت. وی ارائه آموزش‌های ترافیکی به کودکان و دانش‌آموزان را هم برای اصلاح رفتارهای ترافیکی آنها در آینده و هم برای اصلاح رفتارهای ترافیکی والدین موثر دانست و گفت: زمانی که تخلفات رانندگی والدین از سوی فرزندانشان شناسایی شود، فرزندان به خوبی قادر خواهند بود این رفتار را اصلاح کنند. این مسئول با تاکید بر این‌که همه تصادفات رانندگی نشات گرفته از رفتارهای نادرست ترافیکی است، گفت: از جمله این رفتارها، رعایت نکردن سرعت مجاز، رعایت نکردن حق تقدم، رعایت نکردن محدودیت‌های ترافیکی و بی‌توجهی به تابلوهای ترافیکی است. وی ادامه داد: قطعا دانش‌آموزانی که تحت آموزش قرار می‌گیرند توجه بیشتری به این موارد مهم خواهند داشت.

بخش نظردهی بسته شده است..