حاشیه و متن مشکلات روستای فیض‌آباد

no-thumbs

روستای فیض‌آباد از روستاهای دهستان سانیج شهرستان تفت است که ساکنان آن با مشکلاتی از جمله متصل نبودن به شبکه گاز، به حاشیه رانده‌شدن روستا با ایجاد جاده کنارگذر و کمبود آب مواجه هستند. این روستا با داشتن بیش از 200 نفر جمعیت ثابت و 400 نفر جمعیت شناور در 15‌کیلومتری مرکز شهرستان تفت قرار گرفته و اولی...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ساکنان این روستا از اجرای جاده کمربندی که جاده یزد- شیراز را به روستاهای دهستان سانیج متصل می‌کند گلایه‌مند هستند و عقیده دارند این مسیر جدید، روستای آنها را به حاشیه رانده است. در گذشته کسانی که قصد عزیمت به روستاهای دهستان سانیج به ویژه پیست اسکی سخوید را داشتند از دل روستای فیض‌آباد عبور می‌کردند اما پیچ و خم‌های متعدد و نقاط حادثه‌خیز این روستا، مسئولان را به فکر ایجاد جاده‌ کمربندی برای دسترسی به روستاهای دهستان سانیج انداخت.
تلاش‌هایی نیز برای تعریض جاده این روستا صورت گرفت که البته به تعریض جاده‌ها منجر نشد‎‎، از این رو مسئولان راه جایگزینی را برای دسترسی به روستاهای این دهستان برگزیدند و در نتیجه جاده کمربندی به روستای سانیج احداث شد.
ساخت این مسیر جدید البته با رضایت ساکنان روستاهای این دهستان همراه است اما ساکنان فیض‌آباد از اجرای این مسیر، ناراضی هستند چرا که عقیده دارند که کسب و کار ساکنان روستا که در روزهای پایان هفته رونق داشت با ایجاد این مسیر جدید، از رونق افتاده است.
اهالی فیض‌آباد در کنار گلایه از تغییر مسیر دسترسی به روستاهای دهستان سانیج از برخوردار نبودن از انرژی گاز با این‌که خط لوله اصلی گاز از زمین‌های کشاورزان این روستا، عبور کرده است، نیز ناراضی هستند.
حتی حقوق اهالی روستایی که خط لوله گاز از زمینشان عبور کرده و امکان بهره‌برداری از این اراضی را ندارند، هنوز پرداخت نشده و مردمی که زمین‌هایشان را در اختیار دولت قرار داده‌اند، همچنان از نعمت گاز محروم هستند. برخی از اهالی این روستا می‌گویند که مسئولان، انشعاب گاز را برای روستاهایی که حتی کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند، برقرار کرده‌اند به طوری که اهالی روستا که در آن ساکن نیستند، مجبورند به روستا مراجعه کنند تا انشعاب آنها به دلیل استفاده نکردن، قطع نشود.
مشکل کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی هم از دیگر مشکلات اهالی این روستا مانند بسیاری از روستاهای استان است که شدت آن در شهرستان‌های تفت و مهریز که از روستاهای کوهستانی استان هستند، بیشتر احساس می‌شود.
منابع آب روستا از جمله چشمه، قنات و چاه در اثر خشکسالی‌های پیاپی به شدت با کاهش آبدهی مواجه و برخی از آنها خشک شده‌اند. کشاورزان این روستا که چشم امید به آب دارند، تحمل بی‌آبی‌های گسترده را به ویژه در شرایطی که شاهد حفر چاه‌های خانگی و بهره‌برداری‌های غیرقانونی از آب در خانه‌باغ‌های ویلایی روستاهای بالا دست هستند ندارند.

خواسته‎‎های ساکنان محله
بازگرداندن رونق به روستا

یکی از اهالی این روستا به از رونق افتادن اقتصاد روستا در اثر ایجاد جاده کمربندی به روستاهای دهستان سانیج از خارج از روستای فیض آباد اشاره کرد و افزود: در گذشته مسافرانی که قصد عزیمت به روستاهای دهستان سانیج را داشتند از روستای فیضآباد عبور می‌کردند. «محمد فیضی» ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی استان به ایجاد جاده کمربندی برای دسترسی به روستاهای دهستان سانیج اقدام کرده و به کلی روستای فیض‌آباد را از رونق انداخته و اهالی روستا را ناامید کرده است. وی با اشاره به خشکسالی‌های متعددی که روستاییان را با مشکلات اقتصادی مواجه کرده است، خارج کردن مسیر تردد به روستاهای دهستان سانیج از روستای فیض‌آباد را هم فشار مضاعفی دانست که بر اهالی این روستا وارد شده است. این ساکن روستای فیض‌آباد گفت: کسبه روستا در روزهای تعطیل و پایان هفته، درآمد مناسبی از فروش ارزاق و محصولات کشاورزی داشتند و حتی برخی از محصولات را در حاشیه جاده در معرض عرضه قرار می‌دادند که با تغییر مسیر دسترسی به روستاهای بالا دست این امکان از روستاییان سلب شده است. وی با گلایه از تصمیم مسئولان برای جداکردن راه دسترسی به روستاهای دهستان سانیج از روستای فیض‌آباد، افزود: با ساخت این جاده، شرایط عرضه محصولات کشاورزی از روستاییان سلب شده است  جمعیت زیادی در حال مهاجرت از روستا به شهر به دلیل نداشتن درآمد و شغل هستند. فیضی ادامه داد: مسئولان به جای این‌که به فکر ایجاد اشتغال برای روستاییان برای جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها باشند، جلوی اشتغال آنها در روستاها را گرفته‌اند و بسیاری از مغازه‌داران باید برای ادامه زندگی، روستا را ترک کنند. وی افزود: فضای کسب و کاری که برای پوشش نیازهای جمعیت رهگذر در روستا ایجاد شده بود، رونق اقتصادی روستا و اشتغال مناسب را برای ساکنان فراهم کرده بود که با ایجاد جاده کمربندی و خالی شدن جاده روستایی فیض‌آباد، این فرصت‌ها از روستاییان گرفته شده است.

ضرورت مرمت قنات‌ها
این ساکن روستای فیض‌آباد همچنین به مشکلات روستاییان به دلیل کمبود آب و بی‌توجهی مسئولان به مرمت قنات روستا اشاره کرد و افزود: تمام درختان روستا خشک شده است در حالی که اگر اعتبارات قطره‌چکانی را که هر سال به روستاهای استان اختصاص می‌یابد به یک باره برای روستاهای بحرانی‌تر هزینه کنند، آنها از این وضعیت نجات می‌یابند. فیضی گفت: یکی از ۲‌رشته قنات روستا خشک شده و دیگری نیز کاهش آبدهی داشته است و با این وضعیت نباید انتظار داشت که اعتبارات ناچیز، کفاف ساماندهی و مرمت قنات‌های این روستا را بدهد. وی با اشاره به زندگی آبا و اجدادی‌اش در این روستا، افزود: من امروز مجبورم که برای نگهداری و آبیاری مزارع به عنوان یک یادگاری خانوادگی  ، آب خریداری کنم؛ در صورتی که اگر منابع آبی روستا احیا شود، امکان کاشت هر نوع محصول کشاورزی در روستا فراهم است.

گلایه از حفر چاه‌های غیرمجاز
یکی دیگر از اهالی روستا به مشکلات ناشی از خشکسالی‌ها اشاره کرد و افزود: خانه‌باغ‌های روستاهای بالا دست همگی دارای چاه‌های خانگی غیرمجاز هستند که به شدت روی میزان منابع محدود آب روستایی تاثیر منفی گذاشته است. «ناصر دلشاد» گفت: این وضعیت باعث شده که کشاورزانی که محل ارتزاق آنها همین شغل است، دیگر آب برای ادامه اشتغال نداشته باشند و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار بگیرند. وی ادامه داد: مردم روستایی که ۵۰۰ سال قدمت دارد، این روزها مجبورند به دلیل کمبود آب به حرفه‌هایی روی آورند که اصلا در شان آنها نیست؛ چرا که در زمینه تخصصی و مهارت خود، فرصت اشتغال ندارند. این روستایی با اشاره به تامین آب روستاییان با تانکر، افزود: بسیاری از جوانان روستا در کنار والدین خود در روستا باقی مانده و به ساخت خانه اقدام کرده‌اند اما به دلیل کمبود آب این روزها شاهد عزیمت آنها به مرکز شهرستان هستیم. وی اضافه کرد: این وضعیت باعث شده که جوانانی که حتی در روستا خانه دارند، به اجاره‌نشینی در تفت و یزد تن دهند تا منبع درآمدی برای تامین مایحتاج زندگی پیدا کنند؛ زمانی که آب در روستا نباشد، هیچ اشتغالی ممکن نیست.

فاصله ۵۰۰ متری تا خط لوله اصلی گاز
یکی دیگر از اهالی روستا به برخوردار نبودن از نعمت گاز اشاره کرد و افزود: خط اصلی انتقال گاز ۱۰ سال پیش از اراضی کشاورزی این روستا عبور کرده اما هنوز اهالی این روستا از نعمت گاز محروم هستند. «غلامحسین شایان» افزود: اهالی روستا حاضر شدند از بهره‌برداری از اراضی کشاورزی به دلیل برخوردار شدن از نعمت گاز، چشم بپوشند و حتی هنوز حقوق خود را بابت این چشم‌پوشی از املاکشان دریافت نکرده‌اند اما از اقدام نامناسب مسئولان برای اتصال این روستا به گاز به شدت گلایه‌مند هستند. وی ادامه داد: این در حالی است که در روستاهای بالادست حتی نسبت به گازرسانی به روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار و حتی مزارع خصوصی هم اقدام شده است اما متاسفانه این روستا با بیش از ۲۰۰ نفر جمعیت ثابت، همچنان از نعمت گاز محروم است. این ساکن روستای فیض‌آباد گفت: قطعا اتصال این روستا به گاز با توجه به نزدیکی آن به خط لوله اصلی گاز که کمتر از ۵۰۰ متر است، اعتبار زیادی نمی‌خواهد و تنها به همت مسئولان نیاز دارد. وی افزود: اهالی اروستاهای کم جمعیت که نیازی زیادی به انرژی گاز ندارند، مجبورند تنها به دلیل استفاده از انشعاب و جلوگیری از قطع شدن آن چند روز در هفته به روستا بیایند وگرنه اصلا در روستا ساکن نیستند.

مشکلات دسترسی روستاییان به وسایل حمل ونقل عمومی
یکی دیگر از اهالی این روستا به مشکلات رفت و آمد روستاییان به شهر به دلیل تغییر جاده اصلی اشاره کرد و افزود: روستاییانی که قبلا مسافت خانه تا خیابان اصلی روستا را برای استفاده از حمل و نقل عمومی طی می‌کردند امروز باید یک کیلومتر راه را پیاده طی کنند تا به جاده اصلی یزد-شیراز بیایند و وسیله‌ای برای رفتن به شهر پیدا کنند. «احمد فاتحی‌پور» با اشاره به برگزاری پنجشنبه‌بازار و جمعه‌بازار در روستا برای عرضه محصولات بومی اهالی روستای فیض‌آباد در گذشته، افزود: این فرصت با تغییر مسیر اصلی دسترسی به روستاهای دهستان سانیج از روستاییان سلب شده و این بازارها از رونق افتاده است. یکی دیگر از اهالی روستا با اشاره به اقداماتی که به تازگی برای اصلاح پیچ‌های خطرناک جاده روستا انجام شده است، از مسئولان خواست تا برای تغییر مسیر دسترسی به روستاهای بالادست از روستای فیض‌آباد تجدید نظر کنند. «ابوالقاسم فاتحی» افزود: از رونق افتادن روستا باعث تاثیرگذاری بر ارزش املاک و زمین‌ها شده و بسیاری از جوانانی که با هزینه بالایی به خرید خانه در روستا اقدام کرده‌اند، از سرمایه‌گذاری‌ای که انجام داده‌اند، پشیمان هستند و قصد دارند روستا را ترک کنند.

پاسخ مسئولان
ضرورت گازرسانی به روستا و تغییر مسیر جاده

دهیار روستای فیض‌آباد این روستا را اولین روستای دهستان سانیج معرفی کرد و افزود: حدود ۷۰ سال جاده دسترسی به روستاهای دهستان سانیج، از دل روستای فیض‌آباد عبور می‌کرد اما به دلایل مختلف با ایجاد جاده کنارگذر از روستای صادق آباد به این دهستان، روستای فیض‌آباد متروکه و به حاشیه رانده شده است. «علی فیضی» ادامه داد: به این ترتیب پیرزن‌ها و پیرمردهایی که برای رفت و آمد به شهر از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده می‌کنند باید یک کیلومتر تا سر جاده اصلی را پیاده طی کنند تا شاید وسیله‌ای برای رفتن به شهر بیابند. وی افزود: این روستا در گذشته در ابتدای جاده دسترسی به سخوید قرار داشت اما امروز مسافران این روستاها، به جای عبور از دل روستای فیض‌آباد از جاده کنارگذر عبور می‌کنند و کسب و کار اهالی این روستا کساد شده است. این مسئول گفت: در گذشته محصولات کشاورزی روستا در پنجشنبه و جمعه بازار به مسافران این مسیر عرضه می‌شد اما امروز با تغییر مسیر جاده، این بازارها دیگر مشتری ندارند. فیضی همچنین با تایید عبور خط لوله اصلی گاز از اراضی این روستا از ۱۰ سال پیش، افزود: ساکنان روستا از بهره‌برداری از اراضی خود برای برخورداری از نعمت گاز، چشم پوشیدند اما همچنان چشم‌انتظار انرژی گاز هستند. وی با اشاره به این‌که هنوز حقوق مردم برای عبور خط اصلی گاز از اراضی پرداخت نشده است، گفت: جمعیت قابل توجه این روستا نیاز به گازرسانی را دوچندان کرده است که امیدواریم مسئولان به این نیاز توجه کنند. دهیار روستای فیض‌آباد همچنین کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی در این روستا را تایید کرد و افزود: حفر چاه‌های غیرمجاز خانگی و ته‌زنی بدون مجوز چاه‌ها، باعث شده که منابع آبی روستا به شدت افت کنند. وی اضافه کرد: زندگی این روستا و ساکنانش به آب   وابسته است و مسئولان باید با تخصیص اعتبار مناسب به مرمت منابع آبی اقدام کنند در غیر این صورت، کسی در روستا باقی نخواهد ماند.

تامین آب آشامیدنی برای روستا
رئیس شورای روستا با تاکید بر این‌که جاده کنارگذر، روستای فیض آباد را متروکه کرده است، افزود: مسئولان باید مسیر رفت این جاده را به داخل روستا بازگردانند تا رونق دوباره به روستا بازگردد. «سیدرضا فاتحی» افزود: مسئولان مدعی هستند که برای متروکه نشدن روستا در جاده کنارگذر تابلوی شناسایی روستا نصب شده در حالی که این تابلو برای شناسایی و رونق روستا کاربردی ندارد. وی ادامه داد: جاده روستای فیض‌آباد در طول این سال‌ها کشته و زخمی نداشته اما در جاده کنارگذر جدید در مدت کوتاه بهره‌برداری تصادف‌هایی رخ داده که در آن ۳ نفر کشته شده‌اند و این نشان می‌دهد که امنیت جاده روستایی بیشتر از جاده کنارگذر است. این مسئول از فعالیت‌های شورا و دهیاری برای اصلاح پیچ‌های خطرناک روستا خبر داد و افزود: پهنای جاده روستا از ۸ متر به ۱۲ متر افزایش یافته و به این ترتیب دیگر خطری رهگذران جاده روستای فیض‌آباد را تهدید نمی‌کند. وی بر خواسته مردم برای بازگرداندن روستا به مسیر دسترسی به روستاهای دهستان سانیج تاکید کرد و افزود: شاید در ابتدای امر مقاومت‌هایی از طرف مردم برای تعریض جاده وجود داشت اما امروز مردم به این مهم واقف هستند و همکاری لازم را در این زمینه دارند. رئیس شورای روستای فیض‌آباد درباره گازرسانی به این روستا نیز گفت: یک ماه قبل به اداره گاز مراجعه کردیم که اعلام کردند به دلیل بدهی شرکت گاز به پیمانکاران گازرسانی به روستاهای استان، امکان گازرسانی به روستای فیض‌آباد تا زمان پرداخت مطالبات وجود ندارد. وی ادامه داد: مسئولان شرکت گاز اعلام کردند که مناقصه اجرای طرح گازرسانی به روستای فیض آباد تا آبان‌ماه اعلام می‌شود و بعد از تخصیص اعتبار، عملیات اجرایی آغاز خواهد شد. فاتحی درباره تامین آب مورد نیاز آشامیدنی و کشاورزی اهالی این روستا نیز گفت: از طرف شورا با شرکت آب منطقه‌ای نامه نگاری شده که برای رفع نیاز آب آشامیدنی مردم اقدام شود، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. وی با اشاره به خشک شدن قنات روستا، افزود: در حال حاضر چاه عمیقی برای تامین آب آشامیدنی روستا از سوی فرمانداری واگذار شده اما تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی روستاییان همچنان با معضل مواجه است.

تغییر مسیر به دلیل تعریض نشدن جاده روستا
بخشدار مرکزی تفت اجرای جاده کمربندی را سیاست اداره کل راه و شهرسازی استان دانست و افزود: زمانی که اهالی روستای فیض‌آباد حاضر نشدند به تعریض جاده روستا اقدام کنند، چاره‌‌ای جز ساخت مسیر جدید نبود. «علی احمدیان» افزود: ساخت این راه مایه عمران و آبادانی روستا خواهد بود و این در حالی است که راه دسترسی قبلی نیز موجود است و کسانی که قصد عبور از روستای فیض‌آباد را دارند می‌توانند همچنان از روستا عبور کنند. وی درباره گازرسانی به روستا نیز گفت: مسئولان اداره گاز استان اعلام کرده‌اند که عملیات گازرسانی به این روستا از محل بند قانونی مصوب، به‌زودی آغاز خواهد شد. بخشدار تفت افزود: ایستگاه گاز این روستا پیش‌بینی و طراحی شده و اجرای آن در دست اقدام است.

رضایت اهالی سانیج از جاده کمربندی
مدیر توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان درباره ایجاد جاده کنارگذر برای دسترسی به روستاهای دهستان سانیج گفت: بهسازی مسیر دسترسی به ۱۷ روستای دهستان سانیج نشان از ضرورت ساخت این جاده کمربندی دارد. «محسن صادقیان» ادامه داد: ابتدا به دهیاری و شورای روستا پیشنهاد شد که به آزادسازی و تعریض جاده روستا اقدام شود تا جاده روستای فیض‌آباد ایمن‌سازی شود اما برای تملک اقدامی صورت نگرفت، از این رو از سال۸۱  طرح بهسازی مسیر دسترسی به روستاهای دهستان سانیج مد نظر قرار گرفت؛ چرا که ساخت آن، مسیر دسترسی به روستاهای دهستان سانیج را کوتاه‌تر می‌کرد. این مسئول با اشاره به وجود تقاطع‌هایی در مسیر جاده روستای فیض‌آباد که امنیت جاده را کاهش می‌دهد، افزود: نباید جان مردم را فدای منافع شخصی کرد. وی با اشاره به رضایت اهالی روستاهای سانیج از ایجاد مسیر دسترسی جدید، افزود: تصادفات منجر به فوت در این جاده ناشی از تخلفات رانندگی است و ارتباطی به ایمنی جاده ندارد. صادقیان به ترافیک سنگین این جاده در روزهای تابستان و حرکت زنجیره‌وار خودروها اشاره کرد و ادامه داد: استقبال رانندگان از جاده نشان از کیفیت و امنیت آن دارد.

آغاز گازرسانی  با انتخاب پیمانکار
مدیر عامل شرکت گاز استان نیز از اتمام طرح مطالعات گازرسانی به روستای فیض‌آباد خبر داد و افزود: بسته اجرای این طرح در حال تدوین است. «منوچهر فلاح» ادامه داد: مرحله تشریفات و برگزاری مناقصه برای واگذاری طرح به پیمانکار اجرا خواهد شد و عملیات عمرانی بعد از انتخاب پیمانکار آغاز می‌شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..