۱۰ طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس یزد

no-thumbs

رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان یزد از اجرای بالغ بر 10 طرح در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس یزد خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  محمد غفوری در نشستی خبری با اشاره به اجرای طرح‌های متعدد و مختلف در مدارس در حوزه آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح‌ها، ترویج شیوه‌های زندگی سالم و جلوگیری از انجام رفتارهای پرخطر است.

وی ضمن تشریح این طرح‌ها بیان کرد: «مدرسه عاری از خطر» از جمله این طرح‌ها است که در قالب آن هزار و ۸۵۰ دانش‌آموز در ۳۸ مدرسه استان یزد زیر پوشش قرار گرفتند و دانش‌آموزان در قالب این طرح با عواقب استعمال دخانیات، خشونت، سوء مصرف موادمخدر و روابط ناسالم جنسی آشنا شدند.

غفوری تاکید کرد: در اجرای این طرح از خود دانش‌آموزان به عنوان مربی همسان استفاده شده و تلاش می‌شود همه دانش‌آموزان به ویژه در مقطع متوسطه دوم تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گیرند.

رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان یزد از طرح «مهارت‌های مقابله‌ای» نیز به عنوان یکی دیگر از طرح‌های پیشگیرانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی یاد کرد و افزود: در قالب این طرح، عمده مهارت‌های زندگی و ۱۰ مهارت اصلی به دانش‌آموزان متوسطه دوره اول ارائه شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در قالب طرح «مدارس مراقب با رویکرد اجتماع‌محور» نیز هزار و ۳۲۰ دانش‌آموز در هر سه مقطع از ۴۴ مدرسه زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

غفوری از «طرح مهارت‌های مراقبت از خود» نیز به عنوان یکی دیگر از طرح‌ها یاد کرد و افزود: این طرح در پایه پنجم و ششم دبستان اجرا شد و هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز از ۳۸ مدرسه زیر پوشش آن قرار گرفتند.

وی ادامه داد: طرح «مداخلات آموزشی روانی ـ اجتماعی» نیز برای دانش‌آموزان در معرض خطر آسیب‌های اجتماعی به اجرا درآمد و ضمن شناسایی این دانش‌آموزان، اقدامات مشاوره‌ای برای آنها اجرا شد و در صورت نیاز به سطوح بالاتر مشاوره ارجاع شدند.

این مسئول خاطرنشان کرد: این طرح سال گذشته در ۱۵ مدرسه و برای ۱۵۰ دانش‌آموز به مرحله اجرا درآمد اما در تلاشیم امسال این طرح را در همه شهرستان‌ها، نواحی و مناطق برگزار کنیم و از هر منطقه، ناحیه و شهرستان حداقل یک مدرسه زیر پوشش این طرح قرار گیرند.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح «آموزش والدین» نیز عنوان کرد: در قالب این طرح کارگاه‌های شش ساعته برای والدین دانش‌آموزان مدارس هدف برگزار شد که در این دوره‌ها آموزش‌های لازم در زمینه فرزندپروری، تربیت فرزندان و پیشگیری از اعتیاد ارائه شد.

غفوری با اشاره به اینکه نظیر این طرح برای کارمندان آموزش و پرورش نیز اجرا شده است، افزود: کارمندان آموزش و پرورش نیز در یک کارگاه شش ساعته، با راه‌های پیشگیری از اعتیاد و آموزش مهارت‌های زندگی، مدیریت کلاس و دیگر مباحث مورد نیاز در برخورد با دانش‌آموزان آشنا شدند.

رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان یزد، برگزاری جشنواره نوجوان سالم را نیز از دیگر طرح‌هایی برشمرد که هر سال از ابتدای آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا اول اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد.

وی افزود: در قالب این جشنواره، دانش‌آموزان آثار خود را در زمینه‌های فیلم کوتاه، کاریکاتور، روزنامه‌دیواری، عکس، شعر، ایده‌پردازی و … ارائه می‌دهند که سال گذشته، چهار دانش‌آموز در مرحله کشوری صاحب رتبه‌های برتر شدند.

غفوری، اجرای طرح‌های خانه و مدرسه، قاضی در مدرسه، برگزاری نمایشگاه سیار و آموزش خانواده‌ها با کمک انجمن اولیا و مربیان را نیز از دیگر طرح‌های اجرا شده در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..