تاکیدبرنصب کنتورهای هوشمند چاه‌های دولتی

no-thumbs

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد از تأکید وزارت نیرو به نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های دولتی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) "حسین غفوری" در شانزدهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب و اولین شورای هماهنگی دشت پایلوت ابرکوه به عزم جدی وزارت نیرو بر حفاظت منابع آب زیرزمینی اشاره و از دشت ابرکوه به عنوان یکی از دشت‌های مهم استان نام برد.

وی اظهار کرد: انتخاب این دشت به عنوان یکی از دشت‌های پایلوت در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به دلیل حساسیت این دشت بوده است.

غفوری افزود: تشکل آب‌بران، یکی دیگر از تصمیمات این شرکت در راستای حفاظت از منابع آب است که در همین راستا وزارت نیرو به تشکیل چنین تشکل‌هایی در سطح دشت‌ها تاکید داشته است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با ابراز خرسندی از روند قابل قبول نصب کنتورهای هوشمند در ابرکوه و ادامه این روند تا نصب کلیه کنتورها، عنوان کرد: اصلاح الگوی مصرف و اصلاح الگوی کشت، دو هدف عمده در طرح احیاء و تعادل‌‌بخشی و این اهداف از ضروریات مدیریت منابع حیاتی آبهای زیرزمینی است.

"سید نبی رسولی" فرماندار شهرستان ابرکوه در ابتدای این شورا، گزارشی از وضعیت کشاورزی و منابع آب این شهرستان ارائه و بر  لزوم بیشتر حفاظت منابع آب در سطح شهرستان تأکید کرد.

 وی ابراز کرد: حمایت از کشاورزی و حفظ منابع آب‌های زیرزمینی برای بقای کشاورزی لازم و ضروری است.

"علی محمد دشتکیان" دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خواستار تسریع در روند نصب کنتورهای هوشمند و برخورد قانونی با افرادی که اقدام به نصب کنتور نمی‌کنند، شد.

"مهدی غیب اللهی" مدیر جهادکشاورزی شهرستان ابرکوه، اصلاح الگوی کشت، کاشت گیاهان کم آبخواه از قبیل زعفران، کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای را جزو شیوه‌های کمک‌کننده در مدیریت مصرف آب برشمرد.

"سیدمحمدطباطبایی" معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد هم با اشاره به تشکل های آب‌بران ، شرکت تعاونی‌های موجود که در سطح شهرستان نیز فعال هستند را پتانسیل و بستر مناسبی جهت پیاده‌سازی تشکل آب‌بران در ابرکوه دانست و نقش سازنده این تشکل‌ها را در مدیریت بهتر منابع آب با اهمیت عنوان کرد.

وی تاکید کرد: شرکت آب منطقه‌ای یزد، کلیه چاه‌هایی که حفر می‌شود را ملزم به انتخاب مهندس ناظر کرده و با رصد و نظارت بر ناظران در صورت تعلل و کوتاهی با آنها برخورد می‌کند.

طباطبایی درخصوص واحدهای غیرفعال در مجتمع‌های دامداری و صنعتی، گفت: سیاست شرکت آب منطقه‌ای در این است که آب در اختیار واحدهایی قرار داده شود که اقدام به تولید و راه‌اندازی واحدهای دامداری و صنعتی می‌کنند.

"محمدحسین باقری" رییس اداره منابع آب ابرکوه نیز در این نشست، تشکیل ۱۶ جلسه شورای حفاظت منابع آب، نصب بیش از ۵۰ درصد کنتورهای هوشمند، برخورد با بیش از ۳۵ موردحفاری های غیر مجاز، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و همچنین کشف و انسداد چاههای غیرمجاز را از اقدامات حفاظتی یک سال اخیرنام برد.

نماینده خانه کشاورز و نماینده کشاورزان شهرستان ابرکوه نیز در این شورا خواستارحفاظت از منابع آب بالادستی  شدند و  همراهی و همدلی خود را در کنار شرکت آب منطقه‌ای جهت حفاظت از منابع آب زیرزمینی  اعلام کردند.

گفتنی است، دشت‌های ابرکوه، مروست و بهادران، از سوی شرکت آب منطقه‌ای یزد به عنوان دشت‌های پایلوت استان یزد در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به وزارت نیرو  پیشنهاد شد که در نهایت مورد تایید این وزارتخانه قرار گرفت.

در پایان این شورا نیز مقرر شد با توجه به نصب کنتورهای دشت چاه‌گیر و به عنوان پایلوت در شهرستان، از ابتدای سال آینده نسبت به شارژ کنتور‌ها اقدام شود و قبل از اجرای طرح کنتور هوشمند در این منطقه در یک جلسه توجیهی با کلیه کشاورزان اقدامات را اطلاع رسانی کنند.

همچنین مقرر شد که اداره منابع آب و جهاد کشاورزی شهرستان اقدامات و هماهنگی‌های لازم درخصوص ایجاد تشکل‌های آب بران را پیگیری و گزارش آن را ارائه دهند.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..