جایگاه عزاداری محرم یزد در پرونده ثبت جهانی

no-thumbs

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد عنوان کرد: عزاداری محرم یزد در روند پرونده ثبت جهانی یزد تأثیر بسزایی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) "مجتبی فرهمند" در این رابطه گفت: آداب و رسوم عزاداری محرم از جمله پدیده‌های فرهنگی است که با حفظ عناصر اصلی، به زیور خلاقیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی جوامع و مناطق مختلف آراسته شده و اگر چه دارای مضامین واحدی است اما به تبع اختلافات اقلیمی و حوزههای فرهنگی با نمودهای مختلفی، پا به عرصه ظهور گذاشته و بر جذابیت هر چه بیشتر خود، دامنه می‌زند.

 

وی افزود: از جمله آداب و رسوم ایام ماه محرم، مراسم‌های روضه‌خوانی، سخنرانی، دست‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی است که آوای موسیقی و مرثیه عزاداری هیات‌های یزد در نوع خود در ایران بی‌نظیر است.

فرهمند ادامه داد: البته پرسه‌زنی، کتل بستن، سنگ زنی یا جغجغه زنی و مهمتر از همه نخل برداری از دیگر مراسم هایی است که در این ماه انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از مهمترین آیین‌ های مذهبی ویژه‌ مردم دارالعباده، نخل‌برداری است و مردم، نخل را نماد تابوت سالار شهیدان، حسین بن علی (ع) و یاران وفادار او می‌دانند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با تلاش دفتر ثبت جهانی بافت تاریخی، اطلاعات مربوط به ۳۰ بنا که در ایام محرم مراسم سوگواری سالار شهیدان در آنها برگزار می‌شود، تهیه شده که تمامی این بناها در محدوده ۱۷۰ هکتاری عرصه ثبت جهانی قرار دارد و ۱۸ بنای آن خصوصی یا منزل مسکونی هستند.

فرهمند این اطلاعات را شاما نام اثر تاریخی، بنیانگذاران و بانیان، نقشه موقعیت و آدرس اثر، زمان برگزاری مراسم، نحوه برگزاری مراسم مشتمل بر آیین‌ها، سنت‌ها و نحوه پذیرایی، نوع مالکیت اعم از خصوصی، عمومی یا موقوفه ذکر کرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد عنوان کرد: مراسم عزاداری دهه اوّل محرّم استان به شماره ۳۱ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است و این مراسم شامل عزاداری هیأت‌ها در ده شب اوّل محرّم، مراسم صبح تا ظهر عاشورا، نخل‌برداری عصر عاشورا و شام غریبان است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..